Anul editorial 2022: Supraviețuirea, vechea și noua normalitate în piața de carte
Petre Barbu Actualitate Petre Barbu, ziarist și scriitor, autor al cărților de interviuri
„Primul an de publicitate” (2013) și „Primul an de marketing” (2019),
scrie de mai bine de 20 de ani despre advertising, marketing și
comunicare.
Anul 2022 a însemnat pentru industria editorială din România o creștere a cifrei de afaceri cu 8% față de anul precedent. A fost primul an fără restricțiile pandemice, fapt care a condus la organizarea în format fizic a târgurilor de carte Gaudeamus și Bookfest.
De asemenea, editorii și librarii au putut organiza lansări de carte și întâlniri cu cititorii fără nicio restricție, ca în „vremurile bune”. A fost anul revenirii la normalitate? Categoric, nu!
Așa-zisa revenire la normalitate este o percepție. În fapt, rata inflației a depășit 15% și a erodat puternic creșterile din bilanțurile financiare raportate. Facturile neîncasate, fenomen extins în acest sector, au avut un impact important asupra cifrelor de afaceri. Mai degrabă se poate vorbi despre o contracție a industriei.
În acest context complicat, „Forbes România” a încercat o evaluarea a anului editorial 2022, adresând editorilor, librarilor și agenților literari mai multe întrebări:
Pentru a asigura buna funcționare a acestui site, uneori plasăm în computerul dumneavoastră mici fișiere cu date, cunoscute sub numele de cookie-uri. Apasand pe butonul de “Accept”, iti dai acordul pentru folosirea TUTUROR cookie-urilor. Poti apasa pe butonul "Setari Cookies" pentru a selecta individual cookie-urile.
Site-ul nostru (inclusiv varianta pentru dispozitive mobile) folosește atât cookie-uri de sesiune cât și cookie-urile persistente. Cookie-uri de sesiune vă permit să navigați de la o pagină la alta în cadrul site-ului nostru, precum și reținerea oricăror informații pe care le introduceți. Un cookie de sesiune este șters atunci când închideți browserul sau după o perioadă scurtă de timp. Cookie-uri persistente permit site-ul nostru să-și amintească preferințele și setările dvs. atunci când vizitați site-ul nostru în viitor. Cookie-uri persistente expiră automat după o anumită perioadă de timp.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Aceste module cookie sunt folosite de noi si alte entitati pentru a va oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastra, atat in cadrul site-ului nostru, cat si in afara acestuia.
Un “Internet Cookie” (termen cunoscut si ca “browser cookie” sau “HTTP cookie” sau pur si simplu“cookie”) este un fisier de mici dimensiuni, format din litere si numere, care va fi stocat pe computerul, terminalul mobil sau alte echipamente ale unui utilizator de pe care se acceseaza Internetul. Cookie-ul este instalat prin solicitarea emisa de către un web-server unui browser (ex: Internet Explorer, Chrome) si este complet “pasiv” (nu contine programe software, virusi sau spyware si nu poate accesa informatiile de pe hard-disk-ul utilizatorului).