FacebookTwitterLinkedIn

Anul 2022 a însemnat pentru industria editorială din România o creștere a cifrei de afaceri cu 8% față de anul precedent. A fost primul an fără restricțiile pandemice, fapt care a condus la organizarea în format fizic a târgurilor de carte Gaudeamus și Bookfest.

De asemenea, editorii și librarii au putut organiza lansări de carte și întâlniri cu cititorii fără nicio restricție, ca în „vremurile bune”. A fost anul revenirii la normalitate? Categoric, nu!

Așa-zisa revenire la normalitate este o percepție. În fapt, rata inflației a depășit 15% și a erodat puternic creșterile din bilanțurile financiare raportate. Facturile neîncasate, fenomen extins în acest sector, au avut un impact important asupra cifrelor de afaceri. Mai degrabă se poate vorbi despre o contracție a industriei.

În acest context complicat, „Forbes România” a încercat o evaluarea a anului editorial 2022, adresând editorilor, librarilor și agenților literari mai multe întrebări:

Lăsați căciula la locul ei!

Ana Lotts-Nicolau (Nemira): „Pentru un viitor educat e nevoie de oameni educați și creativi. Toate acestea ne trimit din nou la… cărți”

Irén Arsene Máté (Curtea Veche Publishing): „Ar trebui să ne întrebăm cum putem construi o cultură a lecturii mai puternică în societatea românească”

Costel Postolache (Integral): „Pierderea încrederii în veridicitatea și valoarea cuvântului scris a mai dat o lovitură consumului de carte”

Silviu Lupescu (Polirom): „Poate părea ciudat, dar principala mea îngrijorare se referă la scăderea calității actului editorial”

Norbert Schmoll (Booklet): „Cred că nu contează atât de mult ce citești cât să descoperi bucuria cititului”

Dan și Marin Vidrașcu (Litera): „Lectura construiește perspectivă, reacție articulată, colaborare, gândire asociativă și analiză avizată”

Gheorghe Erizanu (Cartier): „Piața de carte din România nu este încă o piață matură. Constat cu tristețe că e și o piață opacă”

Florentina Ion (Didactica Publishing House): „Dacă am fi de acord că pe români nu-i interesează cărțile, atunci ar trebui să stingem lumina și să plecăm acasă”

Luiza Penescu (Corint): „Prețul cărților aproape s-a dublat din 2019 până acum din cauza majorării continue a costurilor de producție”

Florin Enceanu (Bookzone): „Este o revenire la normalitate și chiar o creștere”

Silvia Colfescu (Vremea Press): „Nu există voința politică de a deschide maselor ușa către lumea cărții”

Diana Mocanu (Gama): „Piața de carte a fost din nou una încercată anul trecut și trece prin momente grele în prezent”

Hadrian Mateescu (Cuantic): „Revenirea la normalitate a însemnat reîntâlnirea cu clienții și cititorii, în cadrul târgurilor de carte”

Dana Moroiu (Baroque Books & Arts):„Principalul fenomen care influențează existența, nu numai piața de carte, este frica indusă iscusit de războiul cognitiv”

Andra Penescu (ALL): „Școala românească a ajuns o glumă sinistră în cea mai mare parte a ei”

HUMANITAS: Scriitorii care fac toți banii

Sorin Macovei (Cărturești): „În general, clienții au înțeles că și cartea a trebuit să se alinieze la noile prețuri, că viața s-a scumpit”

Laura Țeposu (Libris.ro): „Tinerii citesc pentru că redevine cool să citească, consumă SF, young adult și serii Fantasy”

Iulia Bulumete (eMAG): „Chiar și după ridicarea restricțiilor, vânzările de carte au continuat să crească”

La Două Bufnițe: „Relația cu comunitatea noastră și cu cei care ne trec pragul este, de cele mai multe ori, personală”

Ioana Mușat (Carrefour): „Clienții sunt mult mai atenți și sensibili la promoții, dar și la conținutul și categoria cărților”

Anton Chiazna (Librarie.net): „Pentru protejarea profiturilor din piața cărții ar fi foarte utilă o mai bună comunicare și colaborare între edituri și retaileri”

Marieta Seba (Compania de Librării București): Un an rău pentru vânzarea de carte

Andreea Focşăneanu (agent literar): „Editurile mari și mijlocii au dat dovadă de maturitate și precauție”

Livia Stoia (agent literar): „Am asistat la o creștere a interesului editorilor pentru producția de carte digitală și audio”

Marilena Iovu (agent literar): „Digitalul poate face cărțile să ajungă la mai mulți cititori de toate vârstele”

Silviu Săndulescu (agent literar): „Piața de carte și-a reluat un flux normal de lansări de titluri noi și de reeditări”