FacebookTwitterLinkedIn

Raluca Selejan și Oana Doboși, fondatoarele „La Două Bufnițe” din Timișoara, consideră că librăria este și un spațiu de formare, datorită programelor de voluntariat, practică și internship pe care le organizează.

Forbes: După doi ani de restricții, 2022 a fost un an al revenirii la normalitate pentru vânzările dvs de cărți? Sau, dimpotrivă, s-a menținut într-un trend descrescător?

La Două Bufnițe: Cei doi ani de restricții au fost cu cele mai mici vânzări pe care le-am avut de la deschiderea librăriei în decembrie 2016 și a fost o provocare pentru noi să supraviețuim.

Mai mult decât atât, invadarea Ucrainei în februarie 2022 a afectat și mai mult activitatea noastră financiară, luând în considerare inclusiv varianta de a încheia definitiv proiectul librăriei.

Însă sprijinul colegilor noștri, al prietenilor și al comunității noastre care nu concepeau acest lucru și finanțarea pe care am primit-o în luna martie de la guvern pentru firmele afectate de pandemie ne-au încurajat să nu renunțăm și să continuăm să muncim pentru supraviețuire. Iar asta a fost decizie pe care nu o regretăm pentru că am fost provocate, din nou, să devenim creativi în echipă și astfel, în a doua parte a lui 2022, vânzările librăriei au crescut cu 23%, așadar ne-am redresat până la finalul anului.

Forbes: Care este publicul cu cel mai mare consum de carte din librăria dvs. (sexe, grupă de vârstă, ocupație, educație)? Un scurt profil al cumpărătorului de carte.

La Două Bufnițe: Cum crezul nostru este că librăriile independente joacă un rol vital în comunitatea lor și că ele sunt mai mult decât un simplu agent comercial: un liant între oameni, cărți, valori comune, libertate interioară, publicul nostru este unul la care ținem foarte mult și alături de care ne formăm. Așadar, relația cu comunitatea noastră și cu cei care ne trec pragul este, de cele mai multe ori, personală.

În primul rând, ne trec pragul foarte mulți copii, pentru că organizăm ateliere de lectură în timpul anului școlar. De cele mai multe ori, ajungem să îi cunoaștem pentru că se întorc cu părinții sau prietenii și devin ”de-ai casei”. Apoi, când cresc, vin în programul de voluntariat de la noi, iar mai târziu s-a întâmplat chiar să îi și angajăm pe perioade determinate.

Librăria este și un spațiu de formare, datorită programelor de voluntariat, practică și internship pe care le avem.

Apoi, cumpărătorii de carte de la noi din librărie sunt cei care caută cărți ale autorilor timișoreni și cărți despre Timișoara, cărți de literatură, poezie și filosofie, albume de artă. Sunt tineri, bătrâni, femei și bărbați care aleg să susțină o librărie independentă și să cumpere cărți de la noi, în timp ce povestim despre una-alta.

„Ca și alți cititori, am o încredere absolută în capacitatea pe care o are lectura de a-mi cartografia lumea” – Alberto Manguel, „Istoria lecturii”, tranducere din limba engleză de Alexandru Vlad, ediția a II-a 2022, Editura Nemira.

Așadar, un scurt profil al cumpărătorului de carte de la Bufnițe ar fi: cititor entuziasmat și curios de lumea în care trăiește, conectat la viața culturală a orașului, pe care-l întâlnim la evenimente și petreceri în oraș și cu care povestim despre ce se întâmplă în urbe, în țară și în lume din punct de vedere cultural și social. 

Forbes: Cum v-a afectat inflația în vânzările de carte în 2022? Cum au reacționat consumatorii?

La Două Bufnițe: Ne-a afectat doar în prima parte a anului, apoi vânzările au crescut.

În ceea ce privește reacția cumpărătorilor de carte, aceștia au fost surprinși de prețurile crescute la cărți, iar în activitatea noastră de librari am simțit că trebuie să le explicăm de ce au crescut: inflația, criza hârtiei, etc.

Am fost la fel de sincere și am spus că nici nouă nu ne este ușor cu toate aceste creșteri, dar că este, până la urmă, o chestiune de a alege să îți păstrezi un stil de viață „exuberant” în compania cărților, care de altfel, ar trebui să fie o normalitate într-o țară care vrea să evolueze.

Pentru că vrem să înțelegem și ce se întâmplă în jurul nostru și pentru că vrem să ne bucurăm de liniștea și starea de confort pe care ți-o oferă cartea. Asta în timp ce încercăm să facem ca librăria să fie o experiență, un loc în care să se regăsească prin literatură și în care să se simtă ca acasă.

Forbes: Care au fost domeniile/categoriile de carte care au avut cele mai bune vânzări în 2022?

La Două Bufnițe: Specificul librăriei noastre se regăsește și în vânzări: primează cărțile de literatură, cărțile autorilor timișoreni și poezia.

Am avut, de asemenea, vânzare consistentă și la cartea de copii, pentru că organizăm multe ateliere pentru ei în librărie, iar de cele mai multe ori, aceștia își cumpără câte o carte.  Dacă e să ne uităm pe vânzările de pe tot anul, literatura română, literatura universală, cărțile autorilor timișoreni și literatura pentru copii sunt cele mai căutate domenii din librăria noastră.

Forbes: Care sunt estimările dvs. pentru 2023 în privința vânzărilor de carte?   

La Două Bufnițe: Cu siguranță anul acesta este unul total atipic pentru noi, datorită titlului de Capitală Europeană a Culturii pe care îl are Timișoara. De regulă, Capitalele Europene ale Culturii au și această latură de boom economic pe lângă  cel cultural, doar că noi nu credeam că asta se va reflecta în activitatea librăriei.

Ei, iată că totuși da, anul acesta am avut cele mai mai vânzări față de anii trecuți, aproape lună de lună. Pentru că deși nu suntem în programul oficial de evenimente, colaboratorii și partenerii noștri ne-au implicat pe partea de vânzare de carte, fac evenimente la noi și orașul este plin de turiști care, ce să vezi, intră și în librărie și cumpără cărți.

În prima parte a acestui an, am avut standuri externe la  mai multe evenimente din oraș: deschiderea și finisajul expoziției Victor Brauner „Invenții și magie”, la Conferințele Universității de Vest din Timișoara, la deschiderea expoziției Adrian Ghenie „Corpul imposibil”, la deschiderea Bienalei de Artă Art Encounters și avem acum și o librărie de artă temporară la Cazarma U din Timișoara, unde este expoziția „după Sculptură/Sculptura după”.

Pe lângă acest aspect, noi am dezvoltat anul acesta un alt domeniu în activitatea librăriei, și anume colțul de carte francofonă pe care l-am deschis la finalul lunii martie alături de Librăria franceză Kyralina din București, care are succes și în vânzările de zi cu zi.

Știm că momentan trăim într-o bulă, dar încercăm să ne bucurăm de ea după greutățile ultimilor trei ani. Important de menționat este și faptul că odată cu aceste vânzări crescute, cheltuielile sunt direct proporționale, mai ales că am angajat anul acesta încă 3 persoane care să ne ajute în viața agitată a librăriei.

(7 iulie 2023)