FacebookTwitterLinkedIn

Livia Stoia, directoarea Livia Stoia Literary Agency, constată o creștere a interesului editorilor pentru producția de carte digitală și audio, fapt care va conduce pe termen mediu la creșterea audienței generale a cărților.

Forbes: Ce a însemnat anul 2022 pentru agenția dvs, după doi ani de restricții?

Livia Stoia: Pentru agenția noastră, în anul 2022 vânzările de drepturi de traducere în limba româna au scăzut cu 12% față de 2021, în contextul în care cifra noastră de afaceri totală a înregistrat o creștere de 31% față de anul anterior.

Totodată, numărul de titluri vândute in limba română a scăzut cu circa 10%. Aceasta, în contextul în care agenția Livia Stoia își desfășoară activitatea în toate țările Europei de Est, precum și în Spania, Portugalia și țările Americii Latine. (Mai mult, din 2022 am început să vindem și în Asia).

Consider că această scădere se datorează unei prudențe sporite a editorilor români, pe fondul creșterii tuturor elementelor de cost ale publicării unei cărți, în special a hârtiei. Aceasta a afectat în mod special publicarea de carte tradusă, având în vedere că, în contextul unei creșteri a vânzărilor de carte în România, estimată la 8%, edituri mari care publică traduceri au raportat scăderi ale cifrelor de afaceri.

Un alt semn al acestui fenomen a fost, conform observațiilor noastre, scăderea audiențelor la principalele târguri de carte din București, raportate la același an, 2021.

Totuși, daca ar fi să remarcăm un fenomen pozitiv, în 2022 am asistat la o creștere a interesului editorilor pentru producția de carte digitală și audio, ceea ce va conduce pe termen mediu la creșterea audienței generale a cărților, așa cum arată cifrele in piețele dezvoltate.

Astfel, una dintre cele mai importante platforme digitale din lume, cu care colaborăm, a raportat o creștere de peste 25% a numărului de cărți electronice și audio citite în 2022, față de 2021 și o creștere cu 100% a numărului de abonați, între 2020 și 2023.

Forbes: Care sunt domeniile/categoriile de carte care au funcționat cel mai bine în 2022 (solicitate de editorii români)?

Livia Stoia: Domeniile cele mai bine vândute de agenția noastră în 2022 au fost cele de non-ficțiune, (din care se remarcă genurile istorie, memorii, știință, self-help, spiritualitate), ficțiunea pentru adulți și cartea pentru copii.

Față de 2021, am remarcat o creștere a numărului contractelor pentru audio-book-uri și a romanelor grafice.

Forbes: Care sunt evenimentele majore din piața editorială din România pe care le-ați constat în ultimul an?

Livia Stoia: Un alt aspect pozitiv pe care l-am observat în 2022 față de 2021 este creșterea interesului în străinătate pentru literatura română, în special pentru teme specifice societății românești din perioada comunistă.

Astfel, agenția noastră a încheiat șapte contracte anul trecut, în comparație cu unul singur in 2021.

Forbes: Se cumpără sau nu se cumpără cărți în România? Se citesc sau nu se citesc cărți în România? Aceasta-i întrebare… Dumneavoastră cum răspundeți la această dilemă?

Livia Stoia: Toate editurile au crescut prețul de vânzare cu amănuntul al cărților cu minimum 10%, ceea ce este peste creșterea pieței, estimată la 8%.

Asta ne duce la concluzia că piața de carte în Romania a suferit o scădere în 2022 față de 2021. Ar fi interesant de aflat care a fost numărul de exemplare vândute in 2022 față de 2021, ca să ne dăm seama mai bine despre cum a mers vânzarea anul trecut.

După părerea mea, da, se cumpără constant cărți în România și dacă prețul lor e prea mare, cititorii migrează către platformele digitale cu abonament, unde pot citi titlul ales în format e-book sau audio-book. Spuneam mai sus că una din platformele cu care colaborăm a raportat în 2022 un număr de cărți electronice și audio citite cu 25% mai mare ca în 2021.

(10 iulie 2023)