FacebookTwitterLinkedIn

Două sunt cărțile pe care „Forbes România” le-a monitorizat în anul 2015 pentru titlul de „Cea mai vândută carte a anului”: „Pas cu pas”, volumul semnat de președintele Klaus Iohannis” la Editura Curtea Veche Publishing, și romanul „Biblia pierdută”, de Igor Bergler, apărut la Editura RAO.

Cele două edituri au evitat să declare numărul de exemplare vândute. Editura RAO nici măcar nu a răspuns la chestionarul trimis de „Forbes”.

Screen Shot 2016-03-01 at 16.12.48

În această situație (lipsa de transparență este o caracteristică evidentă a pieței editoriale din România!), „Forbes” a monitorizat topurile cu vânzări ale celor mai importanți distribuitori de carte. Calculele noastre indică faptul că „Pas cu pas” a fost și în anul care a trecut cea mai vândută carte din România. Asta după ce, în 2014, același volum a ocupat primul loc în vânzări.

Cartea „Pas cu pas” a fost lansată spre sfârșitul anului, la târgul Gaudeamus 2014, înregistrând un succes fulminant. Acest interes a continuat și pe parcursul anului următor, distribuitorii de carte indicând volumul de debut al președintelui pe primele locuri ale topurilor de vânzări. „Forbes” estimează că tirajul vândut numai în 2015 s-a ridicat la 75.000 de exemplare. Tirajul total (incluzând și sfârșitul anului 2014) ar fi atins 130.000 de exemplare.

În primăvara anului trecut, Klaus Iohannis și-a lansat a doua carte, „Primul pas”, dar aceasta nu s-a ridicat la nivelul de vânzări înregistrat de volumul său de debut. „Primul pas” nu figurează în top 10 în nicio rețea de distribuție. Din calculele noastre, acest al doilea volum al lui Klaus Iohannis n-a depășit 10.000 de exemplare vândute.

VEZI CĂRȚILE RECOMANDATE DE DAN C. MIHĂILESCU ÎN 2015

Romanul „Biblia pierdută”, scris de Igor Bergler, a fost lansat la Gaudeamus 2015. Așa încât, oricât de bine s-a vândut în ultimele două luni ale anului trecut (peste 20.000 de exemplare), acesta n-a reușit să depășească „Pas cu pas”, care a beneficiat de o vânzare mai mare pe parcusul întregului an 2015.

VEZI MAI JOS OPINIILE EDITORILOR ȘI DISTRIBUITORILOR DESPRE PIAȚA EDITORIALĂ DIN ROMÂNIA, ÎN 2015

„Biblia pierdută” se poate consola cu statutul de cea mai promovată carte în mediul online, conform monitorizărilor companiei mediaTRUST. În aceste condiții, „Forbes România” declară „Pas cu pas” drept cartea cu cele mai mari vânzări în 2015. Este pentru al doilea an consecutiv când cartea președintelui ocupă primul loc.

Dar anul editorial 2015 nu a fost dominat numai de concurența celor două cărți. Cifre de vânzări foarte bune au avut „Cum s-a românizat România”, de Lucian Boia, la Editura Humanitas, și „Cronică de Cotroceni”, de Adriana Săftoiu, la Editura Polirom. Conform cifrelor declarate de editori, „Cum s-a românizat România” a atins 17.208 exemplare vândute, în timp de „Cronică de Cotroceni” a fost un bestseller pentru Polirom, cu vânzări de 14.300 de exemplare.

De un mare interes s-a bucurat noul roman al lui Mircea Cărtărescu, „Solenoid”, lansat la Gaudeamus 2015, care a înregistrat 8.183 exemplare vândute.

În fruntea topului autorilor străini se plasează traducerea romanului „Cincizeci de umbre ale lui Grey”, de E. L. James, apărut la Editura Trei. (Nici această editură n-a răspuns la solicitarea „Forbes”.)

Pe locul secund, se plasează romanul „Adulter”, de Paulo Coelho, publicat de Humanitas Fiction, care a fost vândut într-un tiraj de 19.864 exemplare. În ediția de anul trecut, „Adulter” a ocupat primul loc în topul Forbes. Tot de la Humanitas Fiction provin două traduceri de mare succes: „Supunere”, de Michel Houellebecq, și „Laur”, de Evgheni Vodolazkin, cu 11.954, respectiv, 10.615 exemplare vândute.

La Editura Polirom, romanul „De veghe în lanul de secară”, de J.D. Salinger, a avut vânzări de 15.500 de exemplare.

Anul editorial 2015 s-a remarcat prin cele două târguri tradiționale de carte, Bookfest și Gaudeamus. De remarcat că ediția de anul trecut a târgului Gaudeamus a marcat un record de vânzări de 3,2 milioane de euro, potrivit organizatorilor. Acest record poate genera speranța că piața de carte din România și-a revenit după ultimii ani de criză și că din acest moment volumul vânzărilor va începe să crească. Speranțe în revigorarea businessului editorial sunt legate și de scăderea TVA-ului de la 9% la 5% pentru carte, începând din acest an.

CEI MAI MEDIATIZAȚI ROMÂNI LA TÂRGUL GAUDEAMUS 2015

Dar problema cea mai descurajantă în industria editorială continuă să fie nivelul modest al educației românilor, care nu sunt obișnuiți din școală să citească. Oricâte facilități fiscale ar acorda statul român editorilor și oricâte rețele de librării s-ar înființa, consumul de carte nu va crește pe fondul scăderii populației și a nivelului de educație, care nu încurajează cititul. Alarmantă este scăderea continuă a numărului de librării.

Conform unor voci autorizate din industrie, există doar 300 de librării la nivel național, circa 90% dintre acestea afându-se în marile orașe. În 2015, piața de carte din România s-a confruntat cu aceleași probleme ca în anii trecuți, conservându-și speranțele în vânzări care să-i asigure supraviețuirea.

VEZI AICI OPINIILE EDITORILOR ȘI DISTRIBUITORILOR DESPRE PIAȚA EDITORIALĂ DIN ROMÂNIA, ÎN ANUL 2015:

LIDIA BODEA, EDITURA HUMANITAS

SILVIU LUPESCU, EDITURA POLIROM

MIHAIL PENESCU, EDITURA ALL

ANA NICOLAU, EDITURA NEMIRA

IREN ARSENE, CURTEA VECHE 

MARIN VIDRAȘCU, EDITURA LITERA

GHEORGHE ERZIANU, EDITURA CARTIER

BOGDAN UNGUREANU, EDITURA PUBLICA

LUIZA PENESCU, EDITURA CORINT

 DANA MOROIU, BAROQUE BOOKS & ART

VEZI CARE AU FOST CELE MAI VÂNDUTE CĂRȚI ALE DISTRIBUITORILOR ÎN 2015:

LIBRĂRIILE HUMANITAS

CĂRTUREȘTI

COMPANIA DE LIBRĂRII BUCUREȘTI

ELEFANT.RO

eMAG

DIVERTA

LIBRĂRIE.NET

CARREFOUR