FacebookTwitterLinkedIn

Forbes: Care sunt primele trei evenimente majore de pe piața editorială din România în anul 2015?

Dana Moroiu: Tabloul pieței de carte a fost, fără îndoială, extrem de viu colorat și pe alocuri cu tente cubiste, dar pentru că trebuie să ne rezumăm la trei momente definitorii, mă gândesc imediat la Bookfest și la Gaudeamus.

Și, desigur, la Gala Industriei de Carte Bun de Tipar, unde Colecției Savoir-Vivre a Editurii Baroque Books & Arts i s-a decernat Premiul pentru cea mai bună colecție a anului.

VEZI CARE AU FOST CELE MAI VÂNDUTE CĂRȚI ALE DISTRIBUITORILOR ÎN 2015

Forbes: În 2015, potrivit informațiilor dvs., a crescut consumul de carte în România? Care sunt nișele de carte care au crescut și au scăzut în 2015?

Dana Moroiu: Nu îmi este la îndemână să discut despre consumul de carte în general, deoarece nu am fost niciodată în goană după informații care nu ne privesc în mod direct.

Pot însă să vă asigur că în 2015 consumul de carte Baroque a crescut peste limita așteptărilor noastre mereu optimiste. A fost o surpriză încântătoare și o mână întinsă cu multă încredere din rândurile cititorilor.

În același registru al discreției și al interesului doar pentru propria concepție, nișa căreia i ne adresăm, mai precis nișa deliciului editorial, a eleganței, a subtilității, a inteligenței, a ironiei – totul între etică și estetică – devine din ce în ce mai generoasă și mai magnetizantă.

VEZI CĂRȚILE RECOMANDATE DE DAN C. MIHĂILESCU ÎN 2015

Forbes: Cine are de câștigat de pe urma reducerii TVA la carte de la 9% la 5%, începând cu 1 ianuarie 2016: editurile, distribuitorii sau publicul?

Dana Moroiu: Toate categoriile menționate de dumneavoastră, dar în ordine inversă. Adică publicul, distribuitorii și, ultimii pe listă, editorii, însă nu în viitorul foarte apropiat.

Forbes: Unii scriitori români se plâng de câștigurile lor mici de pe urma cărților și că nu pot să trăiască din scrisul lor. Același lucru se întâmplă și cu traducătorii. Ce mesaj le-ați transmite celor două categorii de creatori de conținut?

Dana Moroiu: Editura Baroque Books & Arts are în program volume scrise de autori contemporani din lumea largă, publicați în zece-douăzeci-treizeci de țări din lumea largă. Dar nu ceea ce se cheamă sforăitor „autori de bestseller”. Nu, autorii noștri sunt categoric doar scriitori foarte buni. Și profesioniști foarte buni. Cu meserii și origini din cele mai diverse și insolite zone existențiale – jurnaliști, conți și contese, aroma-designeri, profesori universitari, psihologi, cercetători, arhitecți, istorici, graficieni, muzicologi, oenologi, filozofi, critici literari, cu toții sclipitori.

VEZI AICI OPINIILE EDITORILOR ȘI DISTRIBUITORILOR DESPRE PIAȚA EDITORIALĂ DIN ROMÂNIA, ÎN ANUL 2015

Și cu toții trăiesc bine și din scris, inteligent plasat când ca first job, când ca second job. Cred că este o formulă care funcționează perfect dacă ingredientele sunt iscusit dozate și desăvârșit frământate cu talent.

Simt nevoia să închei cu o confesiune: mi-ar plăcea nespus să scriu ca autorul meu preferat, să desenez ca pictorul meu iubit, să proiectez case ca arhitectul meu favorit, dar mă mulțumesc doar să-i public.

CEI MAI MEDIATIZAȚI ROMÂNI LA TÂRGUL GAUDEAMUS 2015

Forbes: În prezent, care credeți că este gradul de acoperire al librăriilor la nivel național? Ce soluții propuneți pentru creșterea numărului de librării în România?

Dana Moroiu: Categoric e încă mult loc sub soare unde nu ajung cărțile la cititori, iar soluția nu stă în mâinile editorilor. Ar fi ideal ca fiecare editură, care e un jucător bine cotat pe piața de carte, să aibă cel puțin o librărie proprie, ceea ce, din păcate, depășește cu mult un avânt individual bine cântărit. Mai realist, am putea rezuma: așteptându-l pe mecena.