Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Dana Moroiu (Baroque Books & Arts): „Măsurile reale pentru salvarea industriei editoriale stau în puterile cititorilor”

Dana Moroiu, directorul editorial al Editurii Baroque Books & Arts, crede în puterile cititorilor de a salva cărțile bune și în priceperea editorilor, de a le oferi cărțile bune.
 aboneaza-te
Dana Moroiu, Baroque_Books&Arts

Forbes: Cum arată piața editorială din România după două luni de pandemie (martie-aprilie 2020)?

Dana Moroiu: Ca un mesaj în sticlă, ajuns pe o plajă pustie, așteptând răbdător să fie descoperit de cineva care să știe să citească. Și să își dorească să citească.

 

Forbes: Care a fost impactul acestei crize asupra editurii dvs.?

Dana Moroiu: Din spirit de autoprotecție nu am făcut asemenea calcule. Pentru că noi nu am greșit cu nimic, ca să putem corecta cu instrumentele de care dispunem. Ceea ce nu a funcționat trebuie să își revină pe cale naturală, desigur sub supraveghere profesionistă și prin mijloace comportamentale oneste și binevoitoare, mă refer la comportamentul partenerilor plătitori de facturi care cu toții, și împreună cu noi, formează un lanț trofic.

Din păcate, mulți au ales calea canibalizării, fără să se gândească simplu că dacă omoară albinele vor muri și panterele, nu după mult timp.

Canalele online au funcționat peste așteptări, cititorii noștri au fost la înălțime iar curierii ne-au dat o lecție frumoasă, despre cum viața merge înainte din click în click.

În ce privește activitatea noastră editorială nu pot spune că s-a oprit sau că și-a încetinit ritmul, nici gând, de la inventivitate până la rutină totul a funcționat ca un mecanism bine uns, doar că liniștea din jur ne-a făcut să îi auzim mult mai limpede tic-tacul. „Omul și timpul, nimic altceva: umple-l!” spunea N. Steinhardt.

 

Forbes: Enumerați câteva măsuri urgente pe care instituțiile statului (guvern, parlament, președinție) ar trebui să le adopte pentru a asigura supraviețuirea culturii scrise în România. Vedeți și potențiale măsuri specifice din partea guvernului pentru industria editorială?

Dana Moroiu: Ce părere aveți despre tichetele de vacanță? Conducătorii noștri au mare grijă de ghiftuirea cu aer de pensiune și de hotel, fără să acorde nicio atenție unei brize de cultură. Cum ar fi să existe și tichete de lectură? Mă opresc aici, vânarea de vânt mă face să trec repede la următoarea întrebare.

 

Forbes: În absența unor măsuri reale adoptate de autorități, peste câți ani estimați revenirea industriei editoriale din România la nivelul anului 2019?

Dana Moroiu: Măsurile reale pentru salvarea industriei editoriale stau în puterile cititorilor. De a salva cărțile bune. Și în priceperea editorilor, de a le oferi cărțile bune. De la sine înțeles, la fel ca în regnul animal, și în regnul editorial nu totul merită să supraviețuiască. Așa cum tot mai mulți au început să renunțe la junkfood, pentru un stomac fericit, tot așa ar trebui să renunțe și la junkbooks, pentru un creier fericit. Abia atunci am putea spune că industria cărților bune începe să își revină.

 

Forbes: Impactul acestei crize va modifica interesul și comportamentul cumpărătorilor de carte din România în următorul an?

Dana Moroiu: Judecând după cum s-au comportat cumpărătorii de carte în timpul crizei, în mod sigur interesul lor va fi la înălțime și în condiții de libertate. Ceea ce nu se poate spune și despre unii vânzători de carte, din păcate, care au considerat criza un moment de glorie personală din care au găsit de cuviință să se înfrupte cu lăcomie.

(9 iunie 2020)

Cele mai vândute cărți în anul 2019

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii