Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

ForbesLife |
|

Luiza Penescu (Corint): „Autorii români sunt mai puțin competitivi în raport cu autorii străini, în sensul unor oferte limitate”

Luiza Penescu, directorul Grupului Editorial Corint, apreciază faptul că a crescut consumul de cărți pentru copii, în schimb s-a diminuat nișa cărților educaționale din cauza gestionării ineficiente a sistemului de învățământ.
luiza penescu

Forbes: Care sunt primele trei evenimente majore de pe piața editorială din România în anul 2015?

Luiza Penescu: 1. Reducerea TVA pentru carte de la 9% la 5%;

2. Tendința de creștere a pieței editoriale după marele recul din anii anteriori;

3. Bookfest 2015.

VEZI AICI OPINIILE EDITORILOR ȘI DISTRIBUITORILOR DESPRE PIAȚA EDITORIALĂ DIN ROMÂNIA, ÎN ANUL 2015

Forbes: În 2015, potrivit informațiilor dvs., a crescut consumul de carte în România? Care sunt nișele de carte care au crescut și au scăzut în 2015?

Luiza Penescu: Da, consumul de carte a sporit în 2015, fapt care se reflectă în vânzări.

În creștere: cartea pentru copii;

În scădere: cartea educațională, probabil și din cauza gestionării ineficiente de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a sistemului de învățământ.

VEZI CARE AU FOST CELE MAI VÂNDUTE CĂRȚI ALE DISTRIBUITORILOR ÎN 2015

Screen Shot 2016-03-01 at 16.38.13

Forbes: Cine are de câștigat de pe urma reducerii TVA la carte de la 9% la 5%, începând cu 1 ianuarie 2016: editurile, distribuitorii sau publicul?

Luiza Penescu: Toată lumea are de câștigat. Practic, este un lanț cauzal care se întinde din faza editorială până la utilizatorul final: cititorul.

Forbes: Unii scriitori români se plâng de câștigurile lor mici de pe urma cărților și că nu pot să trăiască din scrisul lor. Același lucru se întâmplă și cu traducătorii. Ce mesaj le-ați transmite celor două categorii de creatori de conținut?

Luiza Penescu: Într-o anumită măsură, câștigurile mici ale autorilor români și ale traducătorilor sunt o reflexie a societății românești actuale, caracterizată printr-o putere mică de cumpărare și printr-o piață editorială limitată.

Pe de altă parte, piața concurențială este cea care contează în ultima instanță și aici autorii români, în general, sunt mai puțin competitivi în raport cu autorii străini, în sensul unor oferte limitate.

CEI MAI MEDIATIZAȚI ROMÂNI LA TÂRGUL GAUDEAMUS 2015

Forbes: În prezent, care credeți că este gradul de acoperire al librăriilor la nivel național? Ce soluții propuneți pentru creșterea numărului de librării în România?

Luiza Penescu: Este greu de apreciat, procentual, gradul de acoperire cu librării la nivel național, mai ales în condițiile în care vânzarea de carte în librării a început de câțiva ani să piardă din ce în ce mai mult teren în favoarea comerțului online.

Nu este vorba doar de județele slab urbanizate, de exemplu Tulcea și Călărași, ci și de județele mai bine reprezentate din punct de vedere urbanistic, ne referim chiar și la județe mari ca Brașov, Timiș sau Cluj.

VEZI CĂRȚILE RECOMANDATE DE DAN C. MIHĂILESCU ÎN 2015

Lunar, două-trei librării/rețele locale își închid activitatea, nu numai datorită luptei inegale cu librăriile online, din punct de vedere al promovării produselor comercializate – știut fiind că, spre deosebire de librăriile tradiționale, librăriile online, neplătind chirie pe spații de comercializare, își permit să investescă sume mari în promovare (incluzând aici și reducerile substanțiale din prețul de vânzare al cărților), – ci și datorită chiriilor mari solicitate de proprietarii spațiilor, primării sau companii/persoane private, chirii egale cu cele ale spațiilor de alimentație publică (puburi, restaurante, cafenele), de comercializare a produselor de lux, a produselor de larg consum etc.

Poate ar fi indicată conceperea unui program la nivel național de sprijinire a investitorilor în „comerțul cultural”, desigur, cu respectarea unor condiții din partea acestora – chirii mai mici, cu condiția ca în spațiile respective să se comercializeze doar cărți și papetărie, proporția între cele două fiind net în favoarea cărților.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii