FacebookTwitterLinkedIn

În 2019, piața TV din România (73 de televiziuni înscrise în programul ARMADATA SRL) a livrat 2.180.235 puncte de audiență pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), în scădere cu 4,6% față de anul precedent.

Punctele de audiență (GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.

Scăderea de 4,6% nu este alarmantă pentru piața TV, care deține peste 60% din investițiile publicitare din România, dar reflectă un proces complex generat de mai multe cauze:

  • A scăzut consumul de televiziune liniară pe targetul comercial (18 – 49 de ani). Publicul din această categorie preferă internetul.

AUDIENȚELE TELEVIZIUNILOR MUZICALE – DECEMBRIE 2019

  • A scăzut universul 18 – 49 de ani pentru că mulți români au plecat la muncă în străinătate.
  • Așa-numita „generație a decrețeilor”, apropiată de televiziune, a început să iasă din acest target. Cu alte cuvinte, „decrețeii” au îmbătrânit și au ieșit din acest segment comercial, vizat de companiile care investesc în publicitate.

AUDIENȚELE TELEVIZIUNILOR PENTRU COPII ȘI TINERET – DECEMBRIE 2019

  • Piața TV din România este foarte segmentată. Sunt 73 de televiziuni în sistemul de măsurare a audienței.
  • Platformele de filme HBO.GO și Netflix au „furat” din publicul tradițional televiziunii lineare. La această migrare se adaugă și piratarea destul de ridicată în România.
  • Sunt foarte multe clipuri TV în calupurile publicitare, din cauza prețurilor mici pe GRP, fapt care plictisește și alungă audiența. (Efectul de clutter.)

Acestea ar fi principalele cauze al scăderii de audiență pe piața TV.

Anul trecut, Pro TV a livrat un volum de audiență 549.305 GRP’30 pe targetul comercial, în scădere cu 8,1% față de 2018. Este o scădere importantă pentru liderul pieței, dar trebuie precizat că bugetul de audiență livrat de Pro TV clienților publicitari a fost de 25,2% din totalul volumului furnizat de piața TV. Altfel spus, Pro TV deține un sfert din piața de publicitate TV.

Volumul furnizat de Antena 1 a scăzut cu 6,7% față de 2018, fiind de 383.155 GRP’30 pe targetul comercial. Antena 1 are o cotă de piață de 17,5%.

Kanal D, cel de-al treilea jucător important pe piața TV, a înregistrat o creștere de 1,1% față de 2018 și deține o cotă de piață de 10,5%.

România TV, televiziunea de știri cu cea mai mare audiență, și-a majorat volumul cu 21,4%, în timp ce Antena 3 a suferit o scădere minoră de 1,3%.

Cele cinci televiziuni din fruntea topului publicității dețin în total o cotă de piață de 60,2% (dintr-un total de 73 de televiziuni). Acestea sunt și cele mai căutate televiziuni de către clienții publicitari, pentru că le asigură vizibilitatea spoturilor.

Televiziunea publică TVR 1 și-a înjumătățit volumul de audiență livrat clienților publicitari: 47,9%, în timp ce al doilea canal public, TVR 2, a suferit o pierdere de 16,5%.

Televiziuni care au înregistrat creșteri de audiență în 2019 față de 2018: DigiSport 1 (14,5%), DIVA (23,4%), History (1,3%), Film Cafe (67,6%), Happy Channel (38,5%).

Lista televiziunilor care au suferit scăderi de audiență este mai lungă și cu nume grele: Digi24 (-2,5%), Național TV (-6%), Prima TV (-20,8%), Pro 2 (-13,6%), Pro Cinema (-6,4%), Comedy Central (-13,8%), Antena Stars (-22,8%), Paramount (-6,5%), Disney Junior (-26,2%), Realitatea TV (38,6%) și AXN (-23,3%).