FacebookTwitterLinkedIn

Cătălin Rusu, Chief Creative Partner & CEO, Rusu+Bortun

Forbes: Care au fost evenimentele importante (plăcute și mai puțin plăcute) din viața agenției dumneavoastră, în anul 2017?

Cătălin Rusu: Ce an! Nu știu cum mi se întâmplă, dar anii cu șapte în coadă au ceva special pentru mine. „Nu se uită usor” – ca să citez un slogan din anii 2000.

Pentru noi, cei care ne trăim zilele de muncă în Corbeni 3, e cu atât mai special, mai avem șase luni până la o cifră rotundă – 10 ani de Rusu+Bortun.

Ca antreprenor, cifrele astea aniversare te presează, e un ceas acolo care bate în legea lui și te scoate la tablă de fiecare dată când îi dai ocazia. Și i-am dat. Încă din 2016 începuse să bată vântul schimbării, simțeam că trebuie să rupem ritmul, să lăsăm zona de confort pentru efort, efortul corect pentru cine suntem.

În business, revelațiile vin uneori printr-un șut în târtiță, dar poți oricând să mărturisești public că ai avut viziune. Știam aproape sigur că în 2017, în a doua parte a lui, o să pierdem cel mai bănos client al agenției. M-am trezit cu fatalitatea la orizont și am început să mă gândesc ce putem câștiga din asta, nu mi-am articulat-o cum o spun acum, dar mirosea a tsunami. Nimic din ce știam nu putea rămâne neafectat, că venea valul.

Am realizat că eu eram problema, conduceam o agenție dependentă într-o prea mare măsură de mine. Și, de frică, am schimbat. Am început să caut oameni mai buni că mine, să fac infuzie de competență în zonele deficitare. Din păcate, prima încercare n-a mers sau nu mi-a mers. Am luat un superdirector de strategie pe care vroiam să-l promovez în ceva vreme GM pe tot ce înseamna work și reputație, dar m-am temut să-i trasez clar acest obiectiv. În plus, într-o agenție hybridă, și cel mai senior om de strategie e dependent de un Client Service Director, care să pună în valoare gândirea care pune în valoare creația. N-a mers acest trident în care-mi pusesem multe speranțe. Dar am învățat cât de importantă e chimia cu un om cheie din echipă. Dacă antreprenorul nu se înțelege cu un director de departament, toată echipa are de sufrerit. Nu mai vorbesc despre clienți. După primul quarter din 2017, începea să miroasă a schimbare, dar nu aia dorită din punct de vedere organizatoric.

În schimb, la creație și strategie, aveam reflexe din ce în ce mai sănătoase. Campania #cinsteNUhotie, făcută pentru Primus de la Patru Mâini, a ieșit în Piața Victoriei și a ajuns să ajute aproape 20 de penitenciare din toată România. Totul pentru că OUG 13 merita o reacție și din partea unui brand, nu numai scandări pe persoană fizică. (https://vimeo.com/241723256).

Apoi, prin primăvară, am avut noroc, că vorba aia, antreprenorului chior îi face Dumnezeu echipă. Urma o perioadă ticsită de pitch-uri și prezentări care să echilibrieze iminenta plecare a clientului bănos.

Șansa a fost că cele două achiziții (Miruna Macsoda – Client Service Director și Bob Toma – Creative Director) să se înțeleagă foarte bine între ele și să schimbe ceva în jocul echipei. Dacă vrei să faci o schimbare, nu merge doar cu un om foarte bun, trebuie să ai o echipă de oameni foarte deschiși, ca să construiască peste ceva existent. Și disperarea după new business s-a hrănit cu motivație și reputație. Oamenii care au lucrat cu noi în ultimii 9 ani au complotat și, fix în q2, ne-au venit foarte multe proiecte servite, mai ales de branding și digital.

Extraordinară a fost calitatea clienților și mizele pe care ni le-au pus pe masă branduri precum Cărturești, Raiffeisen Bank, Sports Hub (Cristina Neagu, Ana Maria Brânză, Mihai Leu), Oro Toro sau Black Cab.

Motivația echipei s-a văzut la pitch-urile de creație și strategie. Am câștigat clienții Țiriac Energy, Mandy Foods, OLX Group și unul dintre cei mai importanți jucători din piață de telecom.

M-am bucurat c-au apărut și premiile, e reconfortant să vezi că soluții de business pentru Apollo111 Teatrul sau Patru Mâini sunt apreciate și de colegii din breasla globală.

CITEȘTE BILANȚUL 2017 CU MONA OPRAN (CENTRADE/CHEIL)

Forbes: Cum caracterizați piața pe care activați în anul 2017? (creșterea/scăderea bugetelor, concurența, pitch-uri, forța de muncă)

Cătălin Rusu: În linia ultimilor ani, bugetele au crescut un pic și asta ne-a prins bine. Concurăm cu agenții diferite pe sectoare diferite, suntem o agenție nespecializată, care integrează branding, advertising și digital – prin Rusu+Bortun Cyber Growers.

Învățăm de la fiecare concurent în parte. Piața a crescut la nivel de competențe, de skil-uri. La nivel macro, nu mi se pare că există viziune, agențiile cam seamănă între ele și asta îi face pe clienți să mute ușor discuția în zona de preț. E nevoie de mai multă personalitate ca să genereze mimetism și apoi evoluție reală. Da, e greu de găsit oameni buni, aici se vede concurența. Umblă o vorbă prin târg că vom lucra în curând pentru a promova locuri de muncă, nu produse sau servicii. Avem un client din IT&C care angajează anual 250 de programatori și are „desfacerea” asigurată, alte insight-uri, alte campanii, pasiunea pentru meserie rezistă.

A fost un an în care ne-au plecat oameni și asta ne-a ajutat să ne poziționăm din punct de vedere HR. Am obsesia asta să învățam din greșeli, că-s dureroase și pline de tîlc. Ne-am dat seama că viața din Corbeni 3 se potrivește oamenilor cu ceva experiență în agențiile multinaționale, dar care își doresc și altceva, nu doar altceva. Cei care știu să adapteze obiceiuri sănătoase într-un spațiu cu mai multă libertate și mai multă responsabilitate, sunt viitorii noștri colegi. Am fost mândri de talentații noștri foști colegi care ne-au părăsit pentru liderii pieței, la 25 de ani e musai să încerci ambele perspective, ca mai apoi să te decizi încotro te trage pendulul.

BILANȚUL 2017 CU GEORGIANA DRAGOMIR (GRAPEFRUIT)

Forbes: În ce măsură, intențiile și deciziile Guvernului în domeniul fiscal și economic au influențat activitatea companiei dvs, în 2017?

Cătălin Rusu: În mică măsură, avem o capacitate de adaptare incredibilă în țara asta. Îmi place o vorbă care zice că nu contează ce ți se întâmplă, important e cum reacționezi. Când scriu aceste răspunsuri, e plină Piață Victoriei.

Forbes: Credeți că o nouă criză economică ar putea să apară în următorii doi-trei ani, în România? Sunteți pregătit?

Cătălin Rusu: Sunt născut în 1980, am prins și telefon cu fise, și cu cartelă, și fix cu antenă, și pager și mobil. O să ne ajute smartphone-urile să biruim și acum.

Rusu+Bortun a făcut ochi pe 1 iunie 2008, am avut vreo trei luni de bunăstare, apoi am crescut în criză. Când vine?

BILANȚUL 2017 CU IMOLA ZOLTAN (MCCANN PR)

Forbes: Care credeți că sunt sectoarele din economie care vor crește în anul 2018, conducând la majorarea investiților publicitare și comunicare?

Cătălin Rusu: Consultanță care nu miroase a consultanță, oamenii s-au plictisit să fie închipuiți, nu mai e așa cool că acum 10 ani. Dezbăteam la un forum despre ce-și doresc milleniels, iar fiacare an care trece o să pună presiune pe leadership, o să se caute din ce în ce mai mult cool bosses, o să vorbim mai des despre sabatic și wellbeing, decât despre avansări și măriri de salariu.

Marketingul și comunicarea nu-s scutite de la o sănătoasă înțelegere de business. Eu cred în creativul din board, care ascultă, își face temele și n-are nici cea mai mică jenă să sară cu soluția când majoritatea se uită în oglinda retrovizoare.

(11 decembrie 2017, București)

BILANȚUL 2017 CU CRISTIAN IGNAT (CANOPY)