Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Sorin Trâncă: „În primii ani, trebuie să pui bicicleta în cui și să gândești 50-60 de ore pe săptămână”

Sorin Tranca
Sorin Trâncă, om de creație cu 16 ani de experiență în publicitate, co-fondator al agenției Friends Advertising, și-a lansat la jumătatea lunii ianuarie cartea „Brief. 99 de chestii pe care aș fi vrut să le știu când am intrat în publicitate”, la Editura Publica. Volumul este un bun prilej de a sta de vorbă cu un om care ține mult la scris, la poveste, la cuvinte și la puterea de a gândi.

 

Forbes: Cum merg vânzările la „Brief, 99 de chestii…”, după aproape trei săptămâni de la lansare?

Sorin Trâncă: Nu știu, nu prea am avut timp de asta… Am avut multă treabă. Singura cifră pe care o am este din seara lansării, de la Cărturești, unde s-au vândut aproape 100 de exemplare. Probabil, sunt câteva sute vândute acum, dar nu știu… Doar editura poate să spună cu exactitate. Și nici nu sunt chiar trei săptămâni. Se fac trei săptămâni pe 5 februarie, săptămâna asta.

Forbes: Care a fost cea mai frumoasă apreciere pe care cartea ta a primit-o din parte oamenilor din industria publicității, a cititorilor, a colegilor și prietenilor?

Sorin Trâncă: Cele mai simpatice cuvinte au apărut de la cei care sunt mai la început, pentru care am și scris cartea, dealtfel. „Parcă ai scris-o pentru mine”, mi-a zis cineva, „am avut sentimentul că ne aflăm într-un dialog”. Mi-a plăcut.

Au fost multe aprecieri, inclusiv pentru formă și pentru abordarea grafică… Și cred că cele mai multe întrebări au fost legate de utilizarea celor două culori, roșu și albastru. Explicația este că așa este și meseria asta de publicitar, rece-caldă. Este o meserie maniaco-depresivă.

Forbes: Dar reacția care te-a întristat/enervat din partea cititorilor/oamenilor din industrie?

Sorin Trâncă: Prea puține. Și, la o privire mai atentă, nerelevante.

Forbes: Ce simțeai față de carte înaintea lansării de la Cărturești?

Sorin Trâncă: Mai nimic, față de carte. Eram ca la o prezentare. Eram nerăbdător să începem, să iasă bine, să se termine cât mai curând.

„Raportul corect al unui autor cu ideile sale este centrat pe următoarele idei, nu pe cele care deja au prins formă”

Forbes: Ce simți acum față de cartea care este în librării?

Sorin Trâncă: Din nou, nu mare lucru, ca să fiu sincer. Cred că după 16 ani în meseria asta ești antrenat să nu te menții în planul a ceea ce a fost, ci în acela al celor ce urmează. În plus, am această credintă, că raportul corect al unui autor cu ideile sale este centrat pe următoarele idei, nu pe cele care deja au prins formă. Într-un fel, cred că așa apare și mediocritatea sau blazarea… odată cu legitimarea de la ideile din trecut. Paradoxal, nu cred că suntem ceea ce am facut deja, ci ceea ce putem face.

Forbes: Pentru tine, cartea, în general, este un produs care se supune acelorași reguli de marketing ca, să zicem, un detergent ori un iaurt?

Sorin Trâncă: Bineînțeles că e un produs, că poate fi abordat la fel. Însă, în cazul de față, eu îl consider titular al planului de marketing pe editor. El are resursele, el trebuie să-și vândă produsul, el fixează prețul, controlează distribuția… Am preferat rolul de autor aici, nu de publicitar. Am foarte mult de lucru acum, la FRIENDS \ TBWA, care este o agenție în (re)construcție, așa încât am lăsat toate inițiativele editurii. Dacă se hotărăsc să mă folosească și ca minte publicitară, știu unde să mă găsească. (Zâmbește.)

Forbes: Sunt „chestii” pe care le-ai omis / uitat /evitat să le scrii în această carte?

Sorin Trâncă: Sunt chestii pe care le puteam scrie mai bine, sunt lucruri de care mi-am adus aminte prea târziu… Sigur. Dar și lucruri pe care nu am vrut să le scriu, pe care am „evitat” să le scriu, așa cum spui.

Din două motive: fie că erau „secrete” pe care le vreau doar pentru mine, de care am nevoie să-mi desfășor activitatea mai bine, la birou, fie lucruri care nu-și aveau locul într-o culegere de idei destinate celor aflați la început.

Insist, se poate citi și în „cuvântul înainte”, cartea mea nu are pretenția de a face lumină în capul celor experimentați, ci este adresată celor aflați la început în meserii creative, probabil în primii doi ani. Asta am vrut să scriu, o carte utilă celor ce se află în primii ani, fiindcă nimeni n-are timp de tine în agenție, când ești începător.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii