Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Bilanț 2017 – Mihaela Ganciu (Caracteristic): „Antreprenorul și cetățeanul nu trebuie să fie preocupați de descifrarea legilor, ci acestea trebuie să fie clare pentru a fi ușor înțelese”

„Forbes România“ trage linia anului 2017 în industria de comunicare. Am invitat pentru acest bilanț oameni din agențiile de publicitate, digitale, PR și media. Cine are ceva de spus (relevant) despre anul 2017 să spună acum, până nu-i prea târziu!
Mihaela Ganciu_fondatoare Caracteristic

Mihaela Ganciu, fondatoare Caracteristic

Forbes: Care au fost evenimentele importante din viața agenției dumneavoastră, în anul 2017?

Mihaela Ganciu: Ne-am concentrat anul acesta pe stabilirea, menținerea și întărirea conexiunilor şi în alte orașe decât București. Astfel, am organizat deplasări și întâlniri între jurnaliști din Capitală și antreprenori din Cluj și Iași. Ne-am dorit, încă de la începutul anului, o extindere către alte orașe mari, acolo de unde pornesc și cresc în mod organic tot mai multe proiecte regionale şi naţionale.

Totodată, le-am fost alături clienților care și-au extins afacerile în alte orașe, dincolo de Capitală. Pentru noi, aceasta a fost cea mai mare reuşită din acest 2017.

BILANȚUL 2017 CU BOGDAN NIȚU (WEBSTYLER)

Forbes: Cum caracterizați piața pe care activați în anul 2017? (creșterea/scăderea bugetelor, concurența, pitch-uri, forța de muncă)

Mihaela Ganciu: Încă de la început, ne-am concentrat în a sprijini comunicarea acelor afaceri care nu au mai colaborat cu agenții de PR în trecut sau și-au dorit să schimbe abordarea.

Am pus și punem accent pe comunicarea umană, de la om la om, cu o înțelegere foarte bună a nevoilor clientului. Astfel, nu am participat la pitch-uri decât atunci când am considerat că acele proiecte aduc un plus de valoare strategiei noastre. Însă, într-adevăr, a fost o creștere a cererii din partea clienților.

În ceea ce privește forța de muncă, domeniul comunicării a rămas la fel de dificil atunci când vine vorba de recrutare. În ciuda numărului mare de absolvenți din fiecare an, este dificil să găsești oameni potriviți, interesați să crească, să învețe, să experimenteze. Este o piață mică, unde cererea pentru zona de vârf e mare, iar oferta destul de limitată.

La polul opus, zona entry-level e dominată de oameni care vor să descopere comunicarea, dar încă nu sunt deciși dacă aceasta poate fi și viitorul lor. Cei mai mulți renunță după o perioadă scurtă de timp, de la șase luni până la doi ani, și se reprofilează.

Concurența este încă acolo și e binevenită. Rămâne un factor motivant de fiecare dată și ne bucurăm să vedem că domeniul, per total, este în creștere.

Cât despre bugete, acestea sunt dependente de activitățile pe care fiecare agenție le derulează, de unde și vedem o extindere către social media, către intermediere de contracte pentru creatori de conținut, precum și o nișare pe vârfuri de cereri, cum ar fi contractarea unor vedete pentru campanii.

În fapt, în 2017, am văzut mai mult din această mixare între activitățile pe care le derulează o agenție de publicitate și una de PR.

BILANȚUL 2017 CU DANA NAE POPA (PASTEL)

Forbes: În ce măsură, intențiile și deciziile Guvernului în domeniul fiscal și economic au influențat activitatea companiei dvs, în 2017?

Mihaela Ganciu: Deocamdată, în 2017, nu ne-au influențat într-o formă decisivă, dar adevăratele urmări ale deciziilor de acum le vom vedea în 2018.

Vorbim de un an în care au fost schimbate atât de multe reguli, încât ajungem într-o situație defavorabilă pentru toată lumea: instabilitatea. Dacă nu există o cale de-a face previziuni clare de la an la an, acesta este un volum de muncă și de preocupare care pune frână inițiativelor și demersurilor care ar ajuta economia și societatea per ansamblu.

Aici pot da un exemplu ipotetic, în care sper să nu ne regăsim pe de-a întregul în 2018: creativitatea și gândirea în afara tiparelor deja uzitate nu pot fi făcute când ai de sortat hârtii de tot felul, cu diverse hotărâri (de urgență) și, peste toate, trebuie să înțelegi legi și demersuri legislative noi. Până la urmă, antreprenorul și cetățeanul nu trebuie să fie preocupați de descifrarea legilor, ci acestea trebuie să fie clare pentru a fi ușor înțelese.

BILANȚUL 2017 CU DANA BULAT (UNITED MEDIA SERVICES)

Forbes: Credeți că o nouă criză economică ar putea să apară în următorii doi-trei ani, în România?

Mihaela Ganciu: Din nefericire, așa cum ne-a demonstrat parcursul din ultimul secol, atât în România, cât și în Europa și Statele Unite ale Americii, o criză economică este la o distanță de un deceniu. Și, din păcate, în 2018 se împlinește un deceniu de la ultima.

Va fi atât de gravă? N-aș putea spune, nu mă pot avânta în declarații care îmi depășesc domeniul de activitate. Dar pot afirma cu certitudine că schimbările sociale, politice și legislative nu vor rămâne fără impact, iar nota de plată a impactului va fi în toate sectoarele, mai mult sau mai puțin.

Vedem încă de acum, ba chiar încă de acum doi ani, că trăim într-o economie bazată pe un consum incredibil. Este, păstrând proporțiile, ca traiul „pe caiet“. Nu poți cheltui în speranța că apare un loz câștigător și rezolvă toate problemele. Putem spera la noroc.

Noroc să avem să nu treacă România printr-un impas economic care să destabilizeze zona digitală, de publishing și comunicare așa cum s-a întâmplat în urmă cu 10 ani!

BILANȚUL 2017 CU VLAD POPOVICI (KUBIS)

Forbes: Care credeți că sunt sectoarele din economie care vor crește în anul 2018, conducând la majorarea investiților publicitare și comunicare?

Mihaela Ganciu: Vedem deja o luptă pentru putere, dacă o putem caracteriza așa, în domeniul digital, acolo unde Facebook și Google își împart bugetele cele mai mari din publicitate și comunicare. Aici va fi locul dezvoltării nișelor de comunicare.

Putem lua exemplul unor pagini masive, pe care le putem caracteriza drept comunități, unde discursul este către sute de mii sau milioane de oameni. Dar este un discurs adresat maselor și nu știi exact la cine ajunge mesajul și ce impact are asupra individului.

Astfel, preconizăm în 2018 o migrație către adresări de nișă, cu mesaje mai bine țintite, cu un focus mai mare pe calitate, nu pe cantitate. Într-adevăr, putem măsura, de exemplu, vizualizările pe un video cu sutele de mii, dar dacă doar 5% din oameni s-au uitat la mai mult de 30 de secunde deja suntem într-o zonă gri în care este plătită cifra și nu recepționarea mesajului.

Astfel, rezumând, sectoarele din economie care vor crește vor fi cele de creare de conținut, zona de publishing se va maturiza, vor apărea și vor fi susținute proiecte media care vor merge țintite către anumite zone și, desigur, se vor dezvolta mai mult și mai multe proiecte software locale.

Anul 2017 a venit cu succese sub formă de exit pentru companii locale și acesta e un mesaj puternic către antreprenori și dezvoltatori. Odată cu noi produse, firesc, vor fi bani alocați și domeniilor de comunicare și marketing. Ne putem bucura astfel că piața se maturizează.

(21 decembrie 2017, București)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii