FacebookTwitterLinkedIn

Piața de televiziune din România, care cuprinde 63 de televiziuni în sistemul național de măsurare a audienței, a furnizat clienților publicitari un volum de 2.978.497 puncte de audiență pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), în cursul anului 2017.

Ce înseamnă această cifră? Volumul de audiență obținut de toate reclamele TV difuzate de cele 63 de televiziuni, care au vizat publicul comercial. Se știe, clienții publicitari cumpără de la televiziuni audiențele obținute de spoturile comandate, adică GRP-uri (Gross Rating Point). Valoarea unui punct de audiență (GRP) este negociată de fiecare televiziune în parte cu fiecare client, rezultând cu preț pe punctul de audiență, adică Cost Per Point (CPP). Pentru că este o piață liberă, CPP-urile se formează natural, potrivit cererii și ofertei.

Trecând peste aceste considerații teoretice (necesare), se constată că volumul total de audiență de 2.978.497 GRP’30 target comercial (a fost luat în considerare spotul de 30 de secunde) este mai mare cu 3% față de cel din anul 2016. Cu alte cuvinte, piața TV a livrat cu 3% mai multă audiență decât anul precedent.

Este o creștere modestă ce reflectă o contradicție: pe de o parte, cererile de publicitate din parte clienților publicitari au fost mai mari decât în 2016, pentru că că bugetele s-au dezghețat, dar acestea s-au lovit de scăderea audiențelor TV. Adică, cererea de publicitate a crescut, dar piața TV n-a fost în stare să onoreze cu ratinguri ridicate solicitările investitorilor. De aici, a rezultat o creștere de doar 3%.

Despre scăderea audiențelor TV, Forbes România a scris AICI.

Pentru că unele televiziuni au livrat audiențe mai mici, clienții s-au orientat „din mers” către stațiile performante.

Monitorizările arată că Pro TV este televiziunea care a livrat cel mai bine pentru clienți, în ciuda prețurilor ridicate. Volumul de audiență furnizat de Pro TV în 2017 s-a ridicat la 854.752 GRP’30 target comercial, cu 12% mai mare decât în 2016. Este cea mai mare creștere din grupul marilor televiziuni.

Cel mai mare volum de publicitate atins într-o lună de Pro TV s-a înregistrat în martie, când au fost lansate programele de divertisment de mare audiență: 86.871 GRP’30 target comercial. Bugetul de audiență este mai mare cu 38,2% față de volumul livrat în martie 2016.

Antena 1 a avut un volum total de 533.110 GRP’30 target comercial, în scădere cu 4% față de anul 2016. Cel mai mare volum de audiență lunară a fost în noiembrie: 54.265 GRP’30 target comercial, în scădere cu 11,8% față de aceeași lună a anului 2016.

Kanal D, cea de-a treia televiziune în topul publicității, a furnizat 279.754 GRP’30 target comercial, la același nivel din 2016. În martie, cu ocazia lansării grilei de primăvară, Kanal D a livrat 26.571 puncte de audiență (target comercial), cu 5,4% mai mult decât în martie 2016.

Televizuni care și-au crescut volumele de audiență pentru publicitatea difuzată: Prima TV (8%), România TV (4%), Antena 3 (2%), Disney Junior (8%), Comedy Central (146%), Paramount (34%), Realitatea TV (22%) și DigiSport 1 (19%).

Televiziuni care au suferit pierderi de audiență pe targetul comercial față de 2016: Pro 2 (-24%), Digi24 (-3%), Antena Stars (-2%), Pro Cinema (-10%), AXN (-29%), Disney (-30%), Happy Channel (-27%) și Kiss TV (-8%).

Televiziunile de stat TVR 1 și TVR 2 au înregistrat creștereri de 4%, respectiv 35% pentru volumele de audiență livrate în 2017 față de anul precedent.

VEZI AUDIENȚELE TELEVIZIUNILOR DE FILME – DECEMBRIE 2017