FacebookTwitterLinkedIn

Regele Midas transforma în aur tot ce atingea. Care sunt liderii de business care au reușit să obțină cele mai mari profituri în ultimul deceniu? Unele dintre numele prezente în clasamentul realizat în premieră de Forbes România s-ar putea să te surprindă.

Mai întâi de toate un avertisment: acesta este un text lung, cu multe cifre și statistici interesante, pe parcursul căruia am inclus, din când în când, și câteva elemente grafice. Dacă totuși vrei să știi de la bun început care sunt companiile care au făcut cele mai mari profituri și care au fost aceste profituri, atunci scroll-down până la tabelul detaliat de la finalul articolului. 😉

Cele mai profitabile 100 de companii din România au realizat, cumulat, un profit de 120 de miliarde de lei în perioada 2011-2020, la afaceri cumulate de 1.735 de miliarde de lei adică ~ 6.91% profit raportat la turnover, potrivit datelor centralizate de CreditSky pentru Forbes România. În realizarea topului, am luat în calcul doar companiile care au înregistrat profit în fiecare din ultimii 10 ani, conform datelor raportate în baza de date a Ministerului de Finanțe.

Cea mai mare parte a companiilor aflate în top 100 sunt deținute de investitori străini. Practic, două din trei companii (66%) din top 100 cele mai profitabile sunt controlate de acționari străini. „Este rezultatul deschiderii și integrării economiei românești în fluxurile comerciale globale și în ecosistemul economic al Uniunii Europene, a stadiului restructurării și tranziției economiei românești și a capacității capitalului românesc de a fi fost acumulat”, afirmă Bogdan Patriniche, Fondatorul Credit Sky, un bancher român cu mai mult de două decenii de experiență în City-ul londonez. Dacă folosim drept criteriu ponderea multinaționalelor în cifra de afaceri și profitul net cumulat al firmelor din top 100 valorile cresc la 79% și, respectiv, 77%.

„Din păcate, economia României este încă foarte dependentă de companiile străine, ceea ce face ca o mare parte din profiturile generate de economia românească să aibă un potențial foarte mare de transfer în afara României, motiv pentru care cred că autoritățile fiscale din România ar trebui să se gândească la programe foarte eficiente de încurajare a reinvestirii acestor profituri în România”, consideră Mircea Varga, unul dintre cei mai experimentați manageri din domeniul financiar, fost CFO în cadrul grupului Țiriac. Varga este acum membru în Consiliul de Administrație al Teilor Holding, fiind artizanul listării la bursă anul trecut a unor obligațiuni în lei și euro în valoare de aproximativ 45 de milioane de lei pentru grupul de firme înființat de omul de afaceri Florin Enache. 

De altfel, dintre cele 34 de companii cu acționari români din topul celor mai profitabile 100, cea mai mare parte, adică 23, sunt deținute de antreprenori locali, 11 fiind controlate de statul român. 

În ciuda numărului mic, Mircea Varga remarcă o tendință pozitivă.

“Este îmbucurător că dacă ne raportăm la anul 2020, ponderea firmelor antreprenoriale românești din acest top din punct de vedere al profitului net generat crește de la o medie de 14,5% pe cei 10 ani, la 21,7% în 2020, ceea ce arată o creștere a profitabilității acestor companii.”

Mircea Varga, unul dintre cei mai experimentați manageri din domeniul financiar, fost CFO în cadrul grupului Țiriac.

El subliniază creșterea marjei nete a profitului de la o medie de 8% în perioada 2011-2020 la 9,7% în anul 2020. În plus, profitul net al anului 2020 este cu peste 90% mai mare decât media profitului net al celor 10 ani luați în analiză, în timp ce în cazul celorlalte două tipuri de companii – de stat și cu acționari străini – se înregistrează o creștere mai mică de 20%. „Acest lucru este un semnal foarte bun că firmele antreprenoariale românești devin din ce în ce mai sănătoase, însă din păcate, în continuare acestea reprezintă doar puțin peste 15% din cifra de afaceri a acestui top și implicit o pondere nesemnificativă în economia românească”, completează Mircea Varga.

Mai mult de jumătate dintre cele mai profitabile 100 de companii din România au sediul în București sau județul Ilfov, dar sunt reprezentate toate regiunile istorice: Moldova, cu mai puțin de 10 companii, Muntenia și Dobrogea, care au împreună 12 companii, și Transilvania, cu mai mult de 20 de prezențe. 

„Nu e nimic surprinzător că Bucureștiul reprezintă 60% din acest top, iar Moldova este cel mai slab reprezentată, lucru care arată în continuare o dezvoltare economică mai slabă a Moldovei. Este îmbucurător însă faptul că, dacă ne uităm la anul 2020, atât cifra de afaceri cât și profitabilitatea companiilor din acest top din Moldova este pe un trend semnificativ crescător. Însă vedem în același timp o ușoară regresie a profitabilității companiilor din Transilvania și Muntenia, chiar dacă cifra lor de afaceri este pe un trend ușor crescător, raportat la media celor 10 ani de analiză”, constată Mircea Varga.

Pe de altă parte, Coralia Zotic, Head of Data Science la Credit Sky, consideră că ierarhia  ilustrează „o economie românească clasică în tranziție: sectoare tradiționale de activitate (coduri CAEN: G – comerț/distribuție en gros și cu amănuntul, C – producție, H – transport și stocare, Q – sănătate, E – utilități), non-ciclice, în care societățile cu capital românesc produc și vând aproape exclusiv pentru piața locală și multinaționalele produc și vând local sau exportă.”

Cea mai profitabilă companie din România în ultimul deceniu, deloc surprinzător pentru cei care urmăresc an de an clasamentele realizate de publicațiile economice, a fost societatea de stat Romgaz, care a înregistrat în perioada 2011-2020 un profit net cumulat de peste 12 miliarde de lei la o cifră de afaceri cumulată de peste 42 miliarde de lei.

Pe locul doi se află tot o companie deținută de acționari români, dar privați. Dedeman, firma fraților Pavăl, a realizat un profit total de peste 7 miliarde de lei la afaceri cumulate de aproape 51 de miliarde de lei sau o marjă de 13,72% profit raportat la cifra de afaceri. 

“Societățile cu capital românesc vor trebui să emuleze comportamentul multinaționalelor, adică o digitalizare accelerată centrată de data science combinată cu o diversificare a surselor de finanțare și a piețelor de desfacere.” 

Bogdan Patriniche, fondatorul Credit Sky, un bancher român cu mai mult de două decenii de experiență în City-ul londonez.

Chiar dacă primele două locuri sunt ocupate de companii românești, multinaționalele domină clasamentul celor mai profitabile companii din România, în top 10 aflându-se retaileri (Kaufland), producători de mașini (Automobile Dacia/Renault), de componente destinate  industriei auto (Continental Automotive Products), jucători din domeniul telecomunicațiilor (Orange), din industria bunurilor de larg consum (British American Tobacco) sau energie (Engie) și petrol (OMV). „Adică societăți globale, leaderi de piață, cu branduri mature, prezente în sectoare non-ciclice”, constată Bogdan Patriniche.

Alături de Romgaz, cealaltă societate națională românească care a reușit să se afle între primele 10 cele mai profitabile, este Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz, cu un profit cumulat de peste 4,2 miliarde de lei în ultimul deceniu. 

Aproape 30 de companii au reușit să înregistreze în ultimii 10 ani un profit net cumulat de peste 1 miliard de lei, alte 30 de companii realizând profituri totale între 500 de milioane de lei și 1 miliard de lei.

Ultimul jucător din topul celor mai profitabile 100 de companii din România, Antibiotice Iași, a înregistrat un profit cumulat în ultimul deceniu de aproape 300 de milioane de lei și o cifră de afaceri cumulată de peste 3,3 miliarde de lei. 

Interesant este că cea mai mare marjă a profitului net, de peste 53%, a fost consemnată de o companie destul de necunoscută publicului, Biotehnos, deținută de familia Mânzatu, care a înregistrat în perioada 2011-2020 un profit net de aproape 500 de milioane de lei, la afaceri cumulate de puțin peste 900 de milioane de lei. Biotehnos este o companie farmaceutică românească înființată în anul 1993 de către profesorul universitar Ioan Mânzatu, care a fost pentru o perioadă de timp și politician, președintele fondator al Partidului Republican din partea căruia a candidat la președinția României în anul 1992.

„Societățile care au produse unice, dezvoltate ca proprietate intelectuală românească, beneficiază de rate de profit mari.” 

Coralia Zotic, Head of Data Science la Credit Sky

Dintre multinaționale, cea mai profitabilă a fost filiala locală a Coca-Cola, cu o marjă a profitului net de peste 43 la sută, adică un profit cumulat de peste 300 de milioane de lei la afaceri de peste 700 de milioane de lei. 

„Tipic pentru România și Europa de Sud-Est, din companiile deținute de antreprenori locali, majoritatea rămân finanțate local, adică decuplate de la piețele internaționale de capital,  continuă să fie companii private (nelistate la bursă, nu sunt evaluate de agențiile internaționale de rating), deținute de fondatori, cu acces exclusiv la lichiditate tradițională de la banca comercială și limitate de acumularea de capital generat intern. Ar fi interesant ca aceste societăți să fie susținute – cu lichiditate și capacitate de tranzacționare – în dezvoltarea exportului și al achiziției și integrării altor companii similare din țări UE sau din Africa și Asia”, spune Bogdan Patriniche.

Dacă unele dintre companiile din top au o tradiție importantă, așa cum este cazul Dacia, companie înființată în urmă cu mai bine de jumătate de secol în urmă, există și câteva nume surprinzătoare. Este cazul unor companii relativ tinere, pornite de la zero de antreprenori români, precum Horațiu Țepeș, care a dus producătorul de soluții pentru acoperișuri Bilka Steel. Înființat în urmă cu 14 ani, este una dintre cele mai profitabile 100 de afaceri din România din ultimul deceniu. Pe de altă parte, rămâne de văzut, consideră Bogdan Patriniche, cum vor reuși aceste firme private de familie să-și gestioneze expansiunea, digitalizarea și tranziția intergenerațională.  

Este important de remarcat și existența unor investitori străini și antreprenori români care controlează mai multe companii în top 100. Este cazul grupului francez Renault, prezent în top 100 prin intermediul companiilor Automobile Dacia și Renault Technologie Roumanie, dar și a omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, prezent în clasament prin companiile Tehnostrade și Spedition UMB.

Pe lângă afacerea fraților Pavăl și companiile lui Dorinel Umbrărescu, între cele mai profitabile companii deținute de antreprenori români importanți se mai află Fildas Trading, una dintre companiile aflate în portofoliul Ancăi Vlad, cea mai puternică femeie de afaceri din România, liderul pieței de curierat, Fan Courier, Băneasa Developments, compania care operează centrul comercial din zona Băneasa din nordul capitalei, liderul pieței de carne de pasăre, Transavia, Oscar Downstream al familiei Niculae sau liderul pieței de electro retail, Altex, deținut de Dan Ostahie.

„Având în vedere problemele aparente cu care se confruntă mediul de afaceri din România, concluziile pe care le putem trage tind către ideea că există oportunități serioase de creștere economică în România”, afirmă Mircea Varga.

El constată că segmentul de companii românești antreprenoriale este în continuare foarte fragmentat și necesită o consolidare semnificativă la orizontul următorului deceniu, prin fuziuni și achiziții, „astfel încât să ajungă la o pondere în topul celor mai profitabile 100 de companii de cel puțin 30%. Din acest punct de vedere, recomandarea mea pentru antreprenorii români, în special cei care au ajuns cu afacerile lor la maturitate, este să aibă curajul de a gândi la un nivel mult mai mare și de a începe să caute oportunități de consolidare a afacerilor lor prin M&A, inclusiv prin atragerea de bani din piața de capital.”

O altă oportunitate uriașă este reprezentată, potrivit finanțistului, de creșterea performanței de management a companiilor de stat. „Din perspectiva profitabilității, acest segment are o pondere nesemnificativă în acest top și cu foarte puține eforturi, dar, printr-un management performant, se poate schimba semnificativ ponderea acestor companii, care cred că poate ajunge la cel puțin 35% din total.” Aceste companii, consideră Mircea Varga, spre deosebire de companiile antreprenoriale românești, au dimensiuni de business – cifră de afaceri – mult mai mari. „Recomandarea mea pentru companiile de stat din România ar fi să angajeze manageri cu experiență în companii care au un track record de performanță de-a lungul mai multor ani și/sau în transformări organizaționale semnificative și turnaround și – foarte important – să-i lase să își facă treaba, chiar dacă acest lucru va însemna cu siguranță și reducerea semnificativă a personalului din aceste companii, care se poate reconverti în meseriile deficitare în România.”

Nu în ultimul rând, analistul consideră că multinaționalele ar trebui încurajate să joace un rol și mai important în economia românească. „Autoritățile din România trebuie să gândească programe fiscale, economice și financiare care să-i încurajeze să reinvestească cea mai mare parte a acestor profituri în România”, spune Mircea Varga, care consideră că, mai ales în noul context geopolitic, trebuie ca toate aceste programe să fie incluse într-un plan strategic de dezvoltare economică, care să valorifice, printre altele și oportunitățile „serioase” de dezvoltare din zone rămase în urmă, precum Moldova.

O rețetă clasică

Ioan Popa a fondat una dintre foarte puținele afaceri care a reușit să crească permanent, de la înființarea sa în urmă cu mai bine de 30 de ani. Grupul Transavia a devenit liderul pieței locale de carne de pui, fiind an același timp una dintre cele mai puternice afaceri de familie din țară, cu un model de business integrat vertical, „de la bob la furculiță”, după cum spune Ioan Popa. Care au fost lecțiile de afaceri ale celui mai puternic antreprenor local din industria alimentară și cum a reușit să ducă Transavia permanent între cele mai profitabile firme din țară?

Care a fost lecția de business a ultimului deceniu? 

„Dezvoltare sustenabilă”. Suntem o reputată afacere de familie, cu capital integral românesc, care are o fundație puternică ce îi dă stabilitate, indiferent de vremurile la care trebuie să facem față. Încă de la început am făcut lucrurile așa cum trebuie:  viziune clară, strategie puternică și execuție impecabilă. Acest mod de a acționa ne-a permis să fim lideri puternici de piață și să cucerim și alte piețe, exportând 25% din producția noastră de peste 100.000 de tone de carne de pui. Ultimul deceniu ne-a reconfirmat că, pentru a avea succes, trebuie să câștigi și să menții încrederea consumatorilor, a angajaților, a partenerilor și a tuturor stakeholderilor cu care interacționezi. Altfel spus: să ai produse de cea mai înaltă calitate și siguranță, să îți ții mereu promisiunile și să comunici corect și onest ceea ce faci. Iar pentru a face zi de zi aceste lucruri trebuie să poți răspunde la 3 întrebări fundamentale despre afacerea pe care vrei să o crești: (1) Cum e construită? (2) Cum o conduci? (3) Cum o expui la riscuri? Răspunsurile la aceste întrebări sunt busola noastră pentru succes. Afacerea noastră are o fundație trainică, sănătoasă, care ne dă soliditate și ne permite să fim pregătiți atât pentru perioade de creștere accelerată a pieței, cât și pentru situațiile în care apar dificultăți în mediul de afaceri. Conducem afacerea fiind ghidați de valoarea noastră de bază, respectul. Avem  respect pentru oameni, pentru muncă și reguli, respect pentru animale, mediu și comunități. Altfel spus, facem mereu lucrurile exact așa cum trebuie. Observăm toate oportunitățile care apar și le maximizăm și, în același timp, prevedem situațiile care ne pot afecta. 

Cum trebuie să se raporteze liderii de business la profitul? 

Profitul este forța motrice a unei afaceri: comandă o mișcare și produce o mișcare. Niciun producător nu poate produce în pierdere, fiind „obligat” să facă profit pentru a putea relua ciclurile de producție. Esențial este însă cum face acest profit! La TRANSAVIA, facem totul după reguli. Avem o afacere integrată vertical 100%, ceea ce ne permite să controlăm costurile și să respectăm cele mai stricte reguli pentru ca toate produsele noastre să fie de cea mai bună calitate și siguranță, de fiecare dată. Pentru noi, profitul înseamnă viitor și de aceea trebuie să fie sustenabil, reaplicabil și să alimenteze creșterea. Investim constant din profitul realizat, fără niciun ajutor extern (fonduri de stat, împrumuturi bancare etc.) pentru a oferi consumatorilor calitate absolută și siguranță maximă, pentru a proteja mediul, pentru a asigura venituri echitabile angajaților noștri și pentru a susține comunitățile în care activăm.

Strategia de business a Transavia în ultimul deceniu 

Atuul nostru este modelul de afaceri unic în sector, integrat vertical de la bob la furculiță, care ne permite să nu depindem de alții. Astfel, avem control asupra întregului lanț de producție și putem monitoriza mult mai eficient impactul fiecărei linii de business asupra afacerii. TRANSAVIA este singurul producător din România care își produce, își crește și își procesează toți puii în facilitățile proprii, având 30 ferme de creștere a păsărilor, inclusiv reproducție, 4 ferme de producție vegetală cu o suprafață cultivată de 10.000 ha teren,  o fabrică de nutrețuri combinate, 3 abatoare de ultimă generație, între care și cel mai mare abator din țară care procesează 12.000 de pui pe oră, o fabrică de procesare a cărnii și peste 500 de autovehicule care asigură în fiecare zi transportul sigur al materiilor prime și al produselor din carne de pui. Întotdeauna am avut o bază solidă, robustă pe care am crescut sănătos. Am investit constant în dezvoltarea de noi facilități de producție, în tehnologizare, în protecția mediului și în echipă, în inovație și în educarea consumatorilor cu privire la calitatea cărnii de pui.

Care sunt diferențiatorii care au asigurat profitabilitatea pe termen lung?

Calitate absolută prin aplicarea de către toți cei peste 2300 de angajați a celor mai bune practici și celor mai stricte protocoale în întreg lanțul de producție și distribuție, de la bob la furculiță.

Reputație solidă pentru că facem ce spunem și spunem ce facem, fiind singura companie din România co-semnatară a Codului Conduită al UE cu privire la practicile responsabile comerciale şi de marketing în sectorul alimentar. Încredere bazată pe fapte, TRANSAVIA fiind singurul producător de carne de pasăre din România care a primit, încă din 2018, certificarea GolbaG.A.P., cel mai important program mondial de certificare care atestă folosirea, în ferme și în facilitățile de producție, a bunelor practici din agricultură.

Strategia de business pentru următorul deceniu

Strategia noastră de afaceri va continua să urmărească cele trei direcții majore: (1) Fundație solidă, conferită de modelul de afacere integrat 100%. (2) Afacere condusă sustenabil, cu respect față de oameni, mediu, animale și comunități. (3) Protejarea față de riscuri și maximizarea oportunităților.

Romgaz este liderul autoritar al companiilor din România, cu profituri cumulate de aproape 12,5 miliarde de lei în ultimul deceniu.

Dedeman, fondată de frații Dragoș și Adrian Pavăl, este cea mai profitabilă companie antreprenorială românească din ultimul deceniu, cu un profit cumulat de peste 7 miliarde de lei.

Kaufland a fost cea mai profitabilă multinațională din ultimul deceniu, cu un profit cumulat de aproape 6 miliarde de lei.

Fildas Trading este cea mai profitabilă companie deținută de o femeie – Anca Vlad, cu un profit cumulat de aproape 800 de milioane de lei în ultimul deceniu.

Liderul pieței de curierat, Fan Courier, companie fondată de frații Adrian și Neculai Mihai și Felix Pătrășcanu, încheie podiumul celor mai profitabile afaceri deținute de antreprenori locali, cu un profit cumulat de peste 750 de milioane de lei în ultimul deceniu.

Horațiu Țepeș deține cea mai tânără companie antreprenorială românească din topul celor mai profitabile, Bilka Steel, cu profituri cumulate de peste 300 de milioane de lei în ultimul deceniu.