FacebookTwitterLinkedIn

Anul trecut, investițiile nete în publicitatea radio s-au ridicat la 32,9 milioane de euro, conform raportului Media Fact Book, realizat de agenția Initiative România, în creștere cu doar 3% față de 2022. Cei mai mari consumatori de publicitate radio rămân companiile din retail și din sectorul farmaceutic, potrivit monitorizărilor BRAT.

În 2023, volumul de publicitate comercială pe piața radio (14 rețele) s-a ridicat la 379,26 milioane de euro (rate card), mai mare cu 23% față de anul 2022 (12 rețele), potrivit studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio” (MIPR), realizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT).

Numărul de spoturi comerciale, difuzate pe cele 14 rețele de radio, monitorizate de BRAT, a fost de 941.561, mai mare cu 19% comparativ cu anul precedent.

Raportul Media Fact Book precizează: „O schimbare interesantă s-a observat începând cu luna septembrie 2023 când au apărut noi clienți de publicitate, iar cei obișnuiți au investit bugete semnificativ mai mari. Această nouă presiune pe timpii de difuzare a determinat din ce în ce mai mulți clienți să se îndrepte către proiectele speciale difuzate pe întreaga perioadă a zilei, nu doar în cadrul matinalurilor. Abordarea omnichannel ce combină difuzarea la radio cu prezența în online și social media rămâne una dintre strategiile preferate de stații pentru atragerea unor bugete mai importante.”

În Top 20 cei mai mari investitori în publicitatea radio pe anul 2023 se numără 12 firme de retail (rețele de magazine), cinci din sectorul farmaceutic și trei din comunicații.

Sectorul retail a atins un buget de publicitate în valoare de 118,1 milioane de euro (rate card), reprezentând 31% din totalul investițiilor publicitare pe cele 14 rețele de radio. Numărul de spoturi s-a ridicat la 304.930 (32,4% din totalul difuzărilor), conform monitorizării BRAT.

Precizare: Bugetele sunt calculate pe baza tarifelor de publicitate (rate card) ale rețelelor de radio, fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate de radiodifuzori.

Alte sectoare cu investiții importante în publicitatea radio:

Farmaceutice/Sănătate: 85,3 milioane de euro (rate card), reprezentând o cotă de piață de 22,5%; numărul de difuzări – 182.635.

Divertisment & Media/Timp liber: 30,7 milioane de euro (rate card), cu o cotă de piață de 8 %; numărul de spoturi – 82.476.

Topul investitorilor în publicitatea radio este dominat, ca și în anii precedenți, de Zdrovit (Polonia), producător de medicamente și suplimente alimentare, cu un buget de 33,7 milioane de euro (rate card) și 60.156 de spoturi, conform BRAT.

Investiția Zdrovit reprezintă 9% din bugetul de publicitate radio (rate card), iar difuzările dețin o cotă de piață de 6,4%.

Rețeaua Lidl își conservă poziția a doua de anul trecut, cu un buget brut de 19  milioane de euro (rate card) și 38.963 spoturi difuzate.

Cel de-al treilea mare investitor a devenit eMAG (Dante International), care a devansat Kaufland, ocupantul acestui loc în 2022. Bugetul radio eMAG s-a ridicat la 16 milioane euro (rate card).  

În Top 20 investitori din 2023 se află două nume noi: EOBUWIE.PL, retailer online de încălțăminte, îmbrăcăminte și accesorii, și KIK TEXTILIEN UND NON-FOOD, rețea de magazine de îmbrăcăminte, accesorii pentru casă și decorațiuni. EOBUWIE.PL ocupă locul 14 în top (5,2 milioane de euro – rate card), iar KIK TEXTILIEN UND NON-FOOD ocupă locul 17 (4 milioane de euro – rate).

BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).