FacebookTwitterLinkedIn

Andrei Cionca este un optimist. Nici nu ar fi greu să fie așa, având în vedere că fondatorul Impetum Group este cel mai experimentat lider român de business în restructurarea companiilor.

„Am văzut multe până acum”, își descrie el într-o propoziție experiența profesională în business de peste 20 de ani. Suntem în nordul orașului, aproape de parcul Herăstrău, într-o zi frumoasă de final de ianuarie și, deși este luni, orașul pare pustiu. Este și normal să fie așa, deoarece suntem cu o zi înainte de aniversarea Unirii Principatelor și, ca de obicei în ultimii ani, este un prilej pentru o punte și o minivacanță.

Detaliem ideea din spatele proiectului editorial „23 pentru 2023” și discuția ajunge, printre altele, la tema colaborării, una dintre ideile principale ale proaspăt încheiatului forumul anual de la Davos, de unde tocmai s-a întors Diana Pearsică, Head of Corporate Communications al Impetum Group, care ne face un sumar al experienței pe care a avut-o la prima ei participare la forumul din Elveția și a celor mai importante teme ale evenimentului, de la „climate anxiety” și riscurile tot mai mari ale unor atacuri cibernetice cu consecințe catastrofale la „4 day week”, recesiune și lupta cu inflația. La fel ca și în ceilalți ani, prezența României la cel mai important eveniment de leadership al începutului de an a fost, practic, inexistentă, niciunul dintre oficialii români de prim rang nefiind pe line-upul oficial al evenimentului, așa cum au fost, printre alții, prim-ministrul croat și cel polonez sau prima-doamnă a Ucrainei. 

Dosar 23 pentru 2023. Încotro se îndreaptă businessul și societatea din România?

Schimbăm subiectul și ajungem cu discuția la oamenii de afaceri români, un subiect familiar lui Andrei Cionca, pentru că a fost implicat în multe proiecte de restructurare și insolvență sau faliment.

„Trebuie definită o strategie și trebuie identificate punctele-forte”, spune Andrei Cionca, un aprig susținător al ideii de asociere. De altfel, el pornea în anul 2000, alături de alți juriști și economiști, societatea de practicieni în insolvență CITR, care ajungea în scurt timp liderul pieței de profil. Aproape două decenii mai târziu, partenerii CITR lansau și ROCA Investments, o companie de private equity pentru consolidarea și scalarea afacerilor românești, ROCA X, un vehicul de investiții destinat companiilor disruptive la început de drum sau Agista, un fond de investiții care dezvoltă companiile locale prin piața de capital. Toate aceste companii formează acum Impetum Grup, cunoscut în ultimii ani pentru unele dintre cele mai relevante studii și analize ale mediului de business local. Unul dintre cele mai cunoscute și mediatizate este reprezentat de studiul Confidex, demarat la scurt timp după debutul pandemiei, realizat prin agregarea a 29 de indicatori, care măsoară pe o scară de la 0 la 100 de puncte încrederea în economie a managerilor și antreprenorilor români.

„Suntem în a treia lui iterație. L-am început acum doi ani de zile ca un jurnal de criză. Apoi ne-am dat seama că putem face o sondare a percepției managerilor români. Suntem acum la o a treia variantă a Confidex și încercăm să îl facem și mai calitativ. Încercăm să aducem o contribuție mai importantă la înțelegerea economiei românești. Vrem să credem că în fiecare moment putem să analizăm percepția și realitatea și astfel putem să avem o viziune completă asupra trecutului și viitorului. Pentru asta avem acest instrument, care testează percepția managerilor români despre trecut, prezent și viitor”, spunea spre finalul anului trecut Andrei Cionca, la conferința de presă prin care anunța cele mai recente rezultate ale Confidex.

„Managerii români privesc cu prudenţă următoarea perioadă şi cei mai mulţi dintre ei se aşteaptă la o recesiune, la o criză energetică şi la o devalorizare a leului în raport cu dolarul. Însă, având experienţa ultimilor doi ani dificili, starea lor de spirit a crescut şi, chiar dacă se aşteaptă la noi provocări în mediul economic, sunt, per total, mai relaxaţi”, completa el.

Mai concret, încrederea managerilor români în economie scăzuse în a doua parte a anului trecut până aproape de nivelul de la finalul anului 2020, la o valoare de 44,4, însă rămânea peste nivelul perioadei similare din 2021, potrivit rezultatelor studiului. Datele pentru cea mai recentă ediție au fost culese în perioada 24 octombrie – 7 noiembrie și acopereau mai bine de 540 de companii din top 6 categorii de sectoare economice contribuitoare la PIB: agricultură, industrie și energie electrică, construcții, comerț, transport, distribuție, depozitare și servicii. La studiu participă, în general, CEO și manageri de tip C-level, iar în cele șapte etape ale cercetării de până acum au răspuns, potrivit companiei, peste 3.000 de manageri din România, companiile respondente având împreună peste 150.000 de angajați. Adică un eșantion foarte reprezentativ pentru economia României.

„Întrebarea pe care ne-o punem este dacă această relaxare vine dintr-un nivel mai bun de pregătire al mediului de afaceri pentru a face faţă provocărilor, o creştere a gradului de rezilienţă şi din încrederea managerilor că pot depăşi chiar şi cele mai mari provocări sau dacă vine din faptul că speră că situaţia va fi bună pentru că statul va interveni să rezolve problemele şi adoptă o atitudine reactivă. Însă am văzut că, la nivel global, gradul de îndatorare total al statelor şi companiilor private atinge un nivel de 250% din PIB-ul mondial şi întrebarea este cât de sustenabilă este o îndatorare suplimentară în viitor”, completa Andrei Cionca.

Cele mai recente date din studiul Confidex arătau că una din trei companii s-a declarat afectată de creşterea tarifelor la energie, în timp de 70% se declarau încă afectate de războiul din Ucraina. Totodată, 43% dintre respondenţi estimau, în următoarele trei luni, scăderea PIB-ului, a investiţiilor private şi publice, precum şi o devalorizare a monedei naţionale, în raport cu euro şi în special cu dolarul american.

Totuşi, în acest context, sublinia Andrei Cionca, starea de spirit a managerilor a atins nivelul de 5,1, faţă de 4,7 în primăvara anului trecut. Aproape unu din trei manageri era optimist cu privire le evoluţia economiei în perioada următoare, cei mai încrezători fiind managerii din agricultură. La polul opus, 27% dintre manageri priveau această evoluţie cu îngrijorare, iar 42% se uită cu precauţie la viitorul economiei din România.

Efectele turbulenţelor din ultima vreme influențau și planurile de recrutare ale companiilor, astfel că, potrivit datelor Impetum Group, aproape un sfert dintre companiile chestionate nu au făcut angajări în ultimii doi ani și mai puțin de una din zece companii şi-a mărit echipele cu mai mult de 50 de angajaţi. 

În ultima jumătate de an, mai arăta studiul, peste un sfert dintre manageri recunosc că a devenit tot mai greu să atragă forţă de muncă, aproape un sfert au dificultăţi în ceea ce privește gestionarea capitalului de lucru și tot atâția vorbesc despre un acces mai dificil la creditare. Pe de altă parte, peste 30% dintre companii afirmă că şi-au îmbunătăţit relaţia cu clienţii, iar 28% au o relaţie mai bună cu angajaţii.

Privind în perspectiva anului 2023, nouă din 10 manageri se aşteaptă ca economia României să se confrunte cu inflaţie accentuată, iar 84% credeau într-o prelungire a crizei din domeniul energiei. Mai mult, se anticipează o creştere a ratei şomajului în perioada următoare, iar 82% dintre manageri se aşteaptă la o nouă recesiune economică.

În acest context deloc ofertant, peste jumătate dintre manageri afirmă că au ca prioritate creşterea vânzărilor, îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii, digitalizarea şi automatizarea companiei, dar și păstrarea locurilor de muncă, o tendință diferită comparativ cu valul de concedieri anunțat de marile companii de tehnologie de peste Ocean. 

„În România avem de lucru încă multă vreme. Toate companiile caută oameni”, încheie, cu optimism, Andrei Cionca.