FacebookTwitterLinkedIn

Cum poți readuce alături de colegi un angajat obișnuit să lucreze de acasă? Nu-l forțezi, ci îi pregătești un spațiu de birou aspirațional, cald, confortabil și, mai ales, versatil!

La parterul primului turn de apartamente din cadrul celui mai emblematic proiect din zona de nord a Capitalei, One Floreasca City, este agitație mare. Mai bine de 50 de angajați vin la birou în fiecare zi și lucrează unul lângă celălalt. Unii au căștile pe urechi și se concentrează în fața unor ecrane pline de desene tehnice și simulări, iar alții discută în grupuri mici, înconjurați de alte ecrane sau hârtii imprimate. „Este important să interacționeze direct cei care fac concept și proiectare, pentru că sunt posibile mai multe soluții tehnice, e o muncă foarte constructivă de creație, pe lângă partea tehnică, și este important să mai vină o pereche de ochi. O persoană poate că este fixată pe o singură soluție și vine o altă persoană cu o altă variantă mai bună”, spune Cristina Căpitanu, care conduce, alături de sora sa, Elena Oancea, Lemon Interior Design, cea mai dinamică dintre companiile de design interior în ultimii ani.

Dosar 23 pentru 2023. Încotro se îndreaptă businessul și societatea din România?

De altfel, după cum recunosc cele două antreprenoare, și actualul spațiu în care își desfășoară activitatea compania începe să își atingă limitele, astfel că va apărea nevoia unui spațiu mai mare „în cel mult un an și ceva”. „Avem în lucru proiecte în Dubai, Marbella, Paris, Monte Carlo, am terminat în Londra, am mai terminat unul în Spania și unul în Dubai. Vrem să avem un portofoliu mai mare, iar următorul plan pe care îl avem este să deschidem în următoarele șase luni un birou în Paris, ca un sediu secundar. Asta pentru că avem deja acolo un proiect foarte frumos și este mai ușor să-l coordonăm local”, a declarat Cristina Căpitanu. 

Segmentul pe care se concentrează extinderea internațională este cel rezidențial, cel cu care începea, de altfel, povestea antreprenorială în design interior a celor două surori. Serviciile oferite pe piața externă vor include în special concept și proiectare, în timp ce implementarea proiectelor se va face prin intermediul partenerilor locali. „În primă fază, ne concentrăm pe servicii, pe concept, design, proiectare și mai puțin pe partea de implementare. Sigur că dacă vorbim de Europa putem să luăm în calcul, într-o anumită măsură, și această componentă, dar în alte zone este mult mai greu din punct de vedere logistic. În România avem totul organizat, avem o infrastructură foarte bine pusă la punct, nu există o surpriză pe care să nu o putem acoperi în cel mai scurt timp, însă tot ceea ce se întâmplă pe piața externă vine cu costuri mult mai mari pe orice speță ar putea să apară”, a completat Elena Oancea. 

Abordarea antreprenoarelor legată de parteneriate locale pentru implementare este în linie cu modelul de business al marilor firme internaționale de design interior, care realizează conceptul și proiectarea, externalizând implementarea. Totuși, ambiția pentru piețele externe nu este gândită în mod accelerat, ci într-un mod care să diferențieze Lemon Interior Design. „Nu ne-am stabilit un număr de proiecte la care vrem să ajungem, dar vrem ca prin promovarea lor să devenim vizibili. La noi a funcționat destul de bine și recomandarea de la clienți. Ne ajută și faptul că suntem competitivi cu prețurile pe piața externă și avem o echipă de arhitecți foarte buni, foarte prompți, nu avem întârzieri. (…) Suntem într-un proces de angajare constant, dacă găsim oameni buni și talentați îi angajăm, pentru că nu ne gândim doar la ce nevoi avem acum, ci mai degrabă la ce nevoi vom avea în viitor.” 

Cu gândul la viitor, așa s-a dezvoltat Lemon Interior Design de la un mic birou de design interior care s-a concentrat inițial pe segmentul rezidențial la o companie cu servicii complete care și-a făcut un nume și pe segmentul de birouri. Doar din 2020 până astăzi, numărul de angajați a crescut de la 15 la peste 50, iar cifra de afaceri la nivel de grup s-a dublat în 2022 raportat la anul anterior, după ce și în 2021 se dublase față de anul anterior. „E greu să crești mult mai mult de atât, pentru că în segmentele în care activăm avem deja o mare parte din piață și singura variantă importantă de creștere este cea internațională”, a subliniat Cristina Căpitanu.

La momentul la care compania s-a lansat și pe segmentul de birouri, întreaga piață trecea printr-o schimbare de paradigmă și liderii corporațiilor încercau să facă locul de muncă să arate mai confortabil, mai atractiv. Această schimbare a fost accelerată de pandemie și de munca hibridă, iar experiența celor două antreprenoare pe segmentul rezidențial și-a spus cuvântul. „Acesta era atuul nostru. În mod tradițional, segmentul office era… office. Dar, în ultimii ani, companiile au vrut să aibă birouri mai primitoare, să fie mai atractive. Noi, venind din rezidențial, am adus o altă experiență, orientată către un stil mai confortabil, mai cald, mai plăcut.” 

Acum, companiile trec la nivelul următor și gândesc moduri creative în care pot așeza birourile astfel încât angajații să își dorească să petreacă mai mult timp la birou, unde pot interacționa cu colegii. „Am avut situații de relocare a anumitor clienți din spații vechi în spații noi, ceea ce a venit cu un fel de reîmprospătare a zonelor de lucru și am fost surprinși să aflăm că cei care lucrau hibrid cu doar trei zile la birou au început să își dorească să vină zilnic la birou. Unii ne-au mai comandat zeci de birouri între timp, ca să îi acomodeze pe cei care vor să vină din nou la birou, deoarece mediul este mult mai atrăgător”, a povestit Elena Oancea. 

Atât prin spații de birouri mai atractive, cât și prin diferite evenimente destinate angajaților, companiile au încercat să își aducă oamenii înapoi la birou, luând în considerare posibilele implicații pe termen lung ale muncii de acasă asupra productivității, dar și a bunăstării angajaților. „E o chestiune de noutate, vii într-un loc în care accentul nu mai este doar pe birou. Am făcut tot felul de «agile spaces», de locuri în care se face brainstorming, de locuri de recreere. Contează faptul că cei care stau acasă cu soția, cu copilul sau cu alți membri ai familiei nu au parte de componenta socială în afara familiei, de interacțiune și de posibilitatea de a schimba idei cu alte persoane. Așa cum bei o cafea în timpul liber cu un prieten, tot așa poți să bei o cafea și la birou, când faci un brainstorming și poți să povestești și ce ți s-a mai întâmplat. Biroul a devenit mai atractiv.” 

Principalele tendințe care se pot observa în evoluția spațiilor de birouri țin atât de organizare, de spațiul alocat fiecărui angajat, cât și de introducerea unor tehnologii noi sau a elementelor naturale. 

„S-a schimbat ideea de spațiu alocat per persoană, apar mai multe spații în care angajații pot să petreacă timp împreună pentru meetinguri, brainstorminguri și multe alte activități. Sunt multe spații care acomodează alte funcțiuni în afara celei de birou propriu-zis. Poate vrei să lucrezi într-un loc care nu este biroul tău, poate vrei să te poți ridica și să ai un mic «phone booth» care poate fi deschis sau un spațiu în care să te plimbi, nu doar să fii un simplu roboțel. Este mai multă versatilitate.” 

Într-un context mai larg, piața de birouri este ciclică, iar dezvoltarea și implementarea proiectelor este de durată. După un 2022 în care au fost livrate destul de multe proiecte pe segmentul de office, numărul redus de livrări programat pentru acest an ar putea însemna că pentru Lemon Interior Design s-ar putea înregistra o efervescență mai mare pe segmentul rezidențial, drumul antreprenorial pe care a pornit compania. 

„Când ești între proiecte, rezultatele depind de clădirile care se livrează, iar piața imobiliară este acum între proiecte. Nu sunt neapărat proiecte mari care se livrează anul acesta. Dar noi țintim cel puțin o menținere a afacerilor. Însă dacă ne uităm la istoricul nostru, mai mult ca sigur vom avea creștere.”