
85% dintre structurile creierului se dezvoltă în primii 5 ani de viață, iar abilitățile sociale și emoționale dezvoltate până la vârsta de 6-7 ani sunt principalul mijloc de predicție privind capacitatea copilului de a obține performanțe și de a se adapta în sistemul școlar.
„Primele 1.000 de zile din viața unui copil reprezintă baza pentru dezvoltarea lui, pentru reușita la școală și, mai târziu, în viață (…). În ultimii zece ani, România a înregistrat progrese semnificative în domeniul educației timpurii. Participarea la educația timpurie a crescut la 91% în 2016, comparativ cu 75% în 2006.
Curricula școlară pentru educația preșcolară a fost adaptat conform celor mai bune practici internaționale din domeniu”, a declarat Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România, în cadrul celei de-a treia ediții a conferinței pentru promovarea educației timpurii, organizată UNICEF în România, Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională (CEDP) și ReadyNation România.
În ciuda unor salutare măsuri legislative care ar putea dezvolta sistemul educațional pentru copii cu vârste de până la 5 ani, evenimentul a arătat că simpla existență a sistemului educațional sau obligativitatea înscrierii în cadrul sistemului educațional nu înseamnă că se face educație timpurie sau că aceasta este eficientă. Aspectul nu este însă unul specific României, după cum a arătat Paula Hunt, consultant UNICEF în numeroase proiecte educaționale internaționale. Aceasta a atras atenția asupra faptului că nu există o rețetă universală a succesului și că, cel mai bun lucru care poate fi făcut este aflarea motivului pentru care programele nu dau rezultate.
Pe de altă parte, profesorul universitar Mark Alter a spus că în ciuda unor fabuloase progrese pe care le-a constatat în România cu privire la abordarea educației timpurii, modul în care este abordată chestiunea este unul prin care cei implicați își autoimpun bariere: nu mai trebuie căutate soluții astfel încât tot mai mulți copii să beneficieze de educație timpurie, trebuie găsită soluția ca toți copiii să beneficieze de acest tip de educație.
Conferința a arătat încă o dată viziunea comună a liderilor din lumea afacerilor cu privire la necesitatea educației timpurii, ca fundament al pregătirii profesionale a viitoarei forțe de muncă.
În același timp, în mediul de afaceri pare să se contureze un nou curent de opinie cu privire la susținerea diverselor programe educaționale, potrivit căruia susținerea de către companii a proiectelor unor terți sau a propriilor proiecte nu mai este suficientă și că, dincolo de competiția comercială, este nevoie de un front comun pentru susținerea unei strategii unitare și a unor proiecte de anvergură națională.