Cea mai mare şi cea mai dinamică organizaţie internaţională de educaţie economică şi antreprenorială, Junior Achievement este prezentă în România ca organizație non-profit din 1993, iar programele sale de tip learning by doing sunt urmate anual de peste 153.000 de elevi din 1.000 de instituţii de învăţământ.
Junior Achievement (JA) îi însoţeşte pe copii de la grădiniţă până după facultate. De pildă, la liceu, orice profesor (fie el de sport sau de muzică) poate preda cursurile opţionale de educaţie antreprenorială sau financiară, iar mai târziu, facultăţile de orice profil îşi pot învăţa studenţii să facă un business din cunoştinţele lor teoretice. „Conceptele învăţate sunt aceleaşi, dar pe măsură ce creşti în vârstă se schimbă activităţile”, spune Daniela Staicu, manager marketing JA Romania. La grădiniţă, copiii colorează şi fac felicitări, pentru ca la liceu sau facultate să dezvolte propriile afaceri cu sprijinul profesorilor.
Click aici pentru a vedea ce contine ediţia specială Forbes România, Back To School, apărută pe 9 septembrie
Specificul cursurilor Junior Achievement este că se desfăşoară în cadrul şcolilor, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naționale, pe de o parte, şi că aduc comunitatea de afaceri în faţa copiilor. Antreprenori locali şi manageri ai unor corporaţii precum Deloitte, Axa Asigurări sau Romtelecom sunt implicaţi în programele JA.
Programul de educaţie financiară începe la 6-7 ani, când clasa învaţă să adune o sumă de bani cu un scop precis: de pildă, o clasă a adunat 3.000 de lei din mărţişoare şi a dat banii unor colegi cu probleme. Mai târziu, copiii au şi ocazia de a se întâlni cu antreprenori locali care le vorbesc despre afacerile lor şi răspund la întrebările concrete ale celor mici. „Ei au contact direct cu oameni pe care îi admiră, este o întâlnire reală, nu e ceva văzut la televizor”, spune Dorin Călin, manager Entrepreneurship JA.
Programul JA Young Enterprise (YE) „Compania” le facilitează tinerilor cu vârste între 15 şi 19 ani accesul la o experienţă reală de antreprenoriat, prin exersarea unor roluri diverse, de la conceperea proiectului, până la design și producție. Elevii îşi creează o echipă de management, negociază vânzarea en gros și prețurile pentru retail, calculează pragul de rentabilitate, pregătesc bugetele, își vând produsele. Vara aceasta, şapte elevi antreprenori din Topliţa care au participat la JA-YE au urcat pe podiumul Junior Achievement la Londra şi au fost printre câștigători, adică printre cele mai bune 35 de companii din 34 de țări europene. Produsul lor a fost o aplicație pentru telefoane, tablete și computere, incluzând softuri de prevenție medicală care calculează concentrația de alcool din sânge, calculează caloriile, măsoară pulsul şi are şi un ghid de acordare a primului ajutor, un test de identificare a daltonismului și un dicționar medical. Elevii români au vândut aplicația care testează alcoolemia și aceasta va fi inclusă în kitul pentru mașină pe care îl produce echipa din Portugalia.
În ţară, la competiţia de antreprenoriat Compania Anului au mai participat un proiect de culegere și scriere a memoriilor, o aplicaţie iOS pentru RATB care arată cât mai au autobuzele până la destinaţie (proiecte câştigătoare la câte o categorie), dar şi o echipă care produce „căsuţe de veci” pentru animale de companie. Premiul cea mai bună idee de afacere a fost acordat unor elevi pentru jocul lor social ce implică diferite sarcini, inclusiv activităţi comunitare, precum datul zăpezii.
JA încearcă să îi înveţe pe copii că antreprenoriatul e făcut, în general, de oameni cu bani puţini, dar idei bune. „A nu avea bani e o bună formă de antrenament, te învaţă să te axezi pe ce e mai important” , adaugă Lucian Gramescu, director operațional JA România.