Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Angela Roșca, Fondator și Managing Partner Taxhouse: “Pandemia ne-a demonstrat fără echivoc, chiar și celor mai sceptici, că ceea ce ne-a fost greu de implementat pe timp de “pace” a devenit rapid implementabil pe timp de criză”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Angela Rosca Taxhouse

Angela Roșca, Fondator și Managing Partner Taxhouse

Evoluția companiei într-un cuvânt

Dacă ar fi să aleg un singur cuvânt care a caracterizat piața de consultanță fiscală în 2020, acesta este “activă”. A fost un an cu multe modificări ale legislației fiscale specifice Covid-19. Foarte multe companii au avut nevoie de asistență fiscală în această perioadă, fie pentru afacerile de zi-cu-zi, fie pentru asistența în legătură cu inspecțiile ANAF care au continuat să se deruleze, fie legat de dificultățile legate de implicațiile Covid-19 asupra afacerii lor. Pentru a naviga cât mai bine în aceste ape tulburi, multe companii au avut în continuare nevoie de susținerea specialiștilor în materie fiscală. În timp ce unele industrii au fost afectate semnificativ de criza Covid-19 (de ex. HORECA și afacerile conexe din amonte, retail etc.), altele au avut mai puțin de suferit sau chiar au crescut (de exemplu: distribuție de alimente, comerț on-line, curierat etc.).

Zonele de asistență în litigii fiscale, prețuri de transfer și facilități fiscale au fost active anul acesta, în timp ce zona de fiscalitate legată de tranzacții (achiziții/fuziuni) a fost mai puțin activă datorită încetinirii domeniului de M&A. Asistență cu privire la implicațiile de raportare a tranzacțiilor transfrontaliere vizate de Directiva DAC 6 a devenit urgență la final de 2020 și va continua să aibă efecte în prima parte a anului 2021 și pe viitor.

Cele mai importante lecții

O primă lecție învățată în pandemie a fost că business-urile se pot reinventa, replia și digitaliza mai repede decât o credeam cu toții. Tehnologia exista și înainte și au apărut și noi forme de tehnologie sau aplicații adaptate pandemiei. Cu speranța că această criză se va termina cât mai repede în 2021, cred că vom putea extrage la un moment dat în viitor și o lecție colectivă pozitivă: pandemia ne-a demonstrat fără echivoc, chiar și celor mai sceptici, că ceea ce ne-a fost greu de implementat pe timp de “pace”, mai ales datorită rezistenței la schimbare a tuturor sistemelor, a devenit rapid implementabil pe timp de “criză” – de la telemuncă, la comunicarea la distanță cu autoritățile, la digitalizarea mai rapidă a autorităților etc.

O altă lecție învățată, la nivel de business, este aceea că în consultanță se poate lucra și din birou, dar și de la distanță și că o echipa bună, formată din oameni competenți și responsabili, care trag în aceeași direcție, poate livra servicii de calitate în momente dificile, lucrând și de acasă. Componenta tehnologică e importantă în orice business, dar cred că am înțeles cu toții în această perioadă și că, la fel de importantă în a ne servi clienții și a ne clădi echipele rămâne și conexiunea umană.

Prestația autorităților

Pe partea de legislație fiscală, am notat rapiditatea adoptării unor măsuri pentru a sprijini afacerile afectate de criza Covid-19. Măsurile implementate au fost bune, fiind similare cu cele adoptate în multe state europene. Chiar dacă au fost uneori greu de urmărit de către firme datorită urgenței adoptării (uneori de azi pe mâine), dar și modificărilor/corecțiilor repetate, este de salutat faptul că autoritățile au ales să publice corecții rapide, acolo unde a fost cazul.

Pe partea de digitalizare, am notat o mai mare deschidere spre dialog cu firmele și persoanele fizice în perioada aceasta de criză Covid-19, însă mediul de afaceri așteaptă mult mai mult de la autorități pe partea de digitalizare ANAF, de comunicare on-line cu toți contribuabilii (persoane fizice sau juridice), de adaptare a sistemelor și funcționarilor ANAF pentru munca la distanță etc.

Strategia de business pentru 2021

La nivel strategic, vom continua să ne axăm pe consultanță fiscală de top pentru clienții noștri – firme din diverse industrii și persoane fizice. Punem accent în continuare pe asistență la inspecții fiscale, litigii și expertize fiscale, prețuri de transfer, impozitare internațională și DAC 6, administrare fiscală și conformare voluntară.

Provocări în 2021

În zona de fiscalitate, cred că provocarea anului 2021 la nivelul multor țări afectate semnificativ din punct de vedere economic de criza Covid-19 va fi găsirea unui compromis rezonabil între politicile fiscale și nevoia de susținere a economiilor și finanțare a deficitelor din perioada Covid-19. Cu siguranță, România va trece și ea printr-un astfel de moment în 2021, cu atât mai mult după ce vom vedea rezultatele alegerilor din 2020.

Dincolo de policitile fiscale în sine, de menținerea sau mărirea cotelor de impozitare, pentru România, cred că cea mai mare provocare pentru 2021 va fi cea legată de digitalizarea statului, în variile sale componente.

Nevoia de digitalizare și reformă a ANAF a devenit tot mai evidentă în acest an, însăși funcționarea statului depinzând de gradul de colectare a taxelor. Pentru a menține impozitarea la actualele nivele însă, digitalizarea și transparentizarea colectării fiscale poate fi soluția pentru a aduce mai mulți bani la buget și poate ajută România să se apropie de media din UE în privința colectării de taxe că procent din PIB. Dar implementarea ei efectivă – și nu doar discuțiile pe marginea ei – presupune voință politică și reprezintă adevărata provocare a anului 2021.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii