Cautare




, Staff

Servicii financiare |
|

Consultant fiscal: Nu cred că se va aplica impozitul pe cifra de afaceri a companiilor, o măsură din secolul al XIX-lea, nu unul modern precum impozitul pe profit

Angela Roșca (foto), partner al companiei de consultanță fiscală Taxhouse, nu crede că se va aplica impozitul pe cifra de afaceri a companiei, în locul impozitului pe profit, după cum este anunțat în „Programul de guvernare 2017 - 2020”, de la începutul anului viitor.
49 Angela Rosca.jpg

Florin Pogonaru, președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din Române (AOAR), a spus, într-o conferință de presă, organizată de Coaliția pentru Dezvoltarea României, că prin noile măsuri anunțate Guvernul dă senzația de improvizație. În primul rând, Directiva 112 sugerează că nu se pot pune impozite pe cifra de afaceri cu excepția TVA și privind retailul. În al doilea rând, aplicarea impozitului pe cifra de afaceri va face inaplicabile convențiile legate de dublă taxare pe care România le-a semnat cu alte țări.

Vom fi singura țară cu o altfel de impozitare decât cea pe profit, iar convențiile acestea se referă în principal la evitarea dublei impozitări pe profit. A treia remarcă este că nu este fezabil, din cauza marjelor diferite între diversele industrii și stadii de dezvoltare ale firmelor.

Firmele care fac mari investiții, în primii trei – cinci ani, produc cifre mari de afaceri, dar produc pierderi. Închipuiți-vă, pe de altă parte, situația distribuitorilor. Un distribuitor face cifre de afaceri imense, mai ales distribuitorii mari. Dacă vrem să atacăm distribuitorii, trebuie să exprimăm acest lucru. Există un prag de la care distribuitorii vor fi afectați. Dar discută cineva cu noi aceste cifre? Dacă avem o problemă că sunt firme care fac piederi de cinci ani și se mențin, este o problemă a Fiscului”, a precizat Pogonaru.

În aceste condiții, firmele care fac investiții nu își vor mai putea deduce cheltuielile cu amortizarea, dacă se introduce noul mod de taxare al companiilor, anunțat ieri, odată cu noul guvern, condus de Mihai Tudose.

Angela Roșca a completat că există niște directive europene, în plus față de tratatele de evitare a dublei impuneri, pe care nu le vom mai putea aplica, dacă se aplică acest impozit pe cifra de afaceri.

„Spun dacă, pentru că eu chiar nu cred că se va aplica acest impozit pe cifra de afaceri, pentru că este un impozit de secolul al XIX-lea, care arată incapacitatea autorităților române de a colecta un impozit modern cum este cel pe profit, aplicat de toate țările dezvoltate și în curs de dezvoltare”, a detaliat Angela Roșca.

În plus, Directiva care scutește impozitarea dividendelor nu se va mai putea aplica, dacă se aplică impozitul pe afacerile companiilor, pentru că o condiție de aplicare este ca firmele din ambele țări să fie plătitoare de impozit pe profit.

Daniel Anghel, Tax Services Partner CEE și Indirect Tax Leader al PwC, a menționat că, în momentul de față, niciun stat membru al Uniunii Europene nu practică impozitul pe cifra de afaceri în locul impozitului pe profit:

„Când a fost vorba de impozitul specific, pe cifra de afaceri doar pentru microîntreprinderi, chiar ministrul de Finanțe a consultant Comisia Europeană, care a stipulat că, în anumite condiții, doar pentru microîndeprinderi poate fi aplicată. În acest context, potrivit legislația europene, Directiva 112, care stabilește TVA-ul, spune că, la nivel comunitar, taxele indirecte se supun unui regim armonizat, astfel încât să se elimine pe cât posibil factorii care pot de natura condițiile concurenței, atât la nivel național, cât și comunitar.”

În plus, mai există decizii ale Curții Europene de Justiție împotriva acestui impozit. De exemplu, când Ungaria a încercat să impună un impozit pe cifra de afaceri a companiilor din retail, această Curte a susținut că măsura nu este compatibilă cu legislația UE și distorsionează sistemul de TVA, precum și condițiile concurenței – atât la nivel național, cât și la nivelul Uniunii.

Constructorii și retailerii ar fi printre cei mai afectați de noua impozitare. De asemenea, cu probleme s-ar putea confrunta start-up-urile.

O soluție ar fi să continuăm cu impozitul pe profit, să întărim capacitatea ANAF de control, în principal cu privire la prețurile de transfer. Înțelegem că această capacitate este mult slăbită în ultimele șase luni. Și așa era insuficientă. În ultimele șase luni a fost slăbită prin plecarea unor oameni. Acum facem exact invers. În loc să întărim capacitatea, ne întoarcem la un impozit din secolul al XIX-lea și nu ne uităm la adevărata cerință și a mediului de afaceri, de a avea un departament de prețuri de transfer, bine pregătit, în cadrul ANAF”, a recomandat Roșca.

În plus, în cazul prețurilor de transfer, s-ar putea aplica o consolidare a impozitului pe profit pentru companiile care operează în România, „ceea ce ar scuti necesitatea unui control foarte strict de prețuri de transfer la nivelul acestor companii din România”, a subliniat Roșca.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii