FacebookTwitterLinkedIn

Ionuț Leahu, CEO și fondator Clinicile Dentare Dr.Leahu

Evoluția companiei într-un cuvânt

Cel mai potrivit cuvânt prin care pot descrie evoluția din anul 2020 este ,,confirmare”. De fapt, anul acesta a reprezentat confirmarea muncii noastre dinaintea și în timpul pandemiei. Ni s-a confirmat că am fost pregătiți din toate punctele de vedere să trecem la un nivel bun prin această perioadă grea și să fim fără întrerupere tot anul alături de pacienți, oferindu-le sănătate reală.

Un alt nivel de confirmare a venit și din partea investitorilor care, într-o primă etapă, ne învestiseră cu încredere încă din decembrie 2019, în procesul de tranzacționare a obligațiunilor pe care le-am emis pe Sistemul Alternativ al Bursei de Valori București, accesând suma de 10 milioane de lei pentru dezvoltare. În luna noiembrie a acestui an, confirmarea s-a tradus și prin tranzacția pe care am încheiat-o cu Morphosis Capital, alături de care ne vom continua extinderea.

Confirmare pentru viziunea noastră de a lucra în echipe de specialiști și de a duce standardul de excelență la nivelul întregii țări ne-a venit și prin propunerile de parteneriere pe care le-am primit anul acesta, direcție pe care o vom dezvolta și în 2021, alături de manageri cu care vom dezvolta de la zero sau de clinici independente care deja au dovedit și care găsesc în noi o viziune comună în dezvoltarea serviciilor stomatologice.

Toate acestea sunt confirmarea valorii pe care am reușit s-o creăm de-a lungul timpului și a încrederii pe care am dezvoltat-o. În anul 2020, întreaga evoluție a grupului reprezintă o confirmare în raport cu pacienții, cu partenerii de business și cu investitorii care ne-au ales.

Raportându-ne la obiectivele propuse la începutul anului, care erau de creștere, este clar faptul că așteptările noastre legate de acest aspect s-au diminuat considerabil. Totuși, anul acesta au fost eforturi mari de dezvoltare, ceea ce consider că este o adevărată performanță luând în considerare situația prin care am trecut noi ca domeniu, cu provocări de a avea cel mai sigur loc de desfășurare a actului medical în condiții de pandemie și de a rămâne alături de pacienți, atunci când întreaga piață de stomatologie era închisă, dar și de a menține intactă și motivată echipa de lucru, precum și pe linia de plutire un business la nivelul nostru în această perioadă. În acest context, am reușit să deschidem Centrul de Excelență regional de la Iași și Implant Expert Liverpool Street, prima noastră clinică din afara ţării, la Londra. Ne-am propus deschiderile acestor două clinici pentru acest an și am atins cu succes obiectivele de investiții. Obiectivul de creștere a cifrei de afaceri nu a putut fi realizat, având în vedere faptul că în timpul Stării de Urgență activitatea noastră a fost limitată strict la tratarea urgențelor stomatologice.

Activitatea noastră a fost limitată timp de o lună și jumătate doar la tratarea urgențelor stomatologice, de aceea în luna aprilie am atins doar 5% din obiectivele propuse. De asemenea, pandemia a venit și cu o creștere de costuri și, în același timp, a împins și mai mult digitalizarea unei categorii de activități. De exemplu, pentru deschiderea clinicii de la Londra am lucrat 100% digital, atât comunicarea dintre echipe, cât și deciziile luate fiind realizate în mediul online. Cu toate, acestea am reușit să ne îndeplinim obiectivul și să obținem un rezultat excelent.

În ceea ce privește domeniul în care noi activăm, influența pandemiei a fost foarte vizibilă. S-a văzut fragilitatea industriei chiar în momentul în care a apărut Ordonanța Militară, care a oprit activitatea stomatologică și a permis doar tratarea urgențelor. Fiind foarte bine pregătiți, am putut să ne continuăm activitatea și ne-am dat seama că am fost singura rețea de clinici stomatologice din domeniul privat care a fost deschisă pentru urgențe pe toată durata pandemiei.

De asemenea, am observat faptul că a început să se înțeleagă din ce în ce mai bine ideea de a lucra în echipe mari și importanța dotării cu mai multe scaune stomatologice. Procedurile de siguranță prevăd o perioadă de timp între programările pacienților, astfel, dacă nu ești pregătit cu mai multe scaune pentru a avea timp să realizezi toate măsurile de siguranță, atunci activitatea este mult afectată.

Cele mai importante lecții

O lecție de business importantă este faptul că merită să fii pregătit. Noi am demonstrat acest lucru, am avut stocuri făcute din timp de materiale de protecție și de dezinfectanți, acestea ne-au ajutat să rămânem deschiși tot anul și să nu fim nevoiți să ne întrerupem activitatea. Am realizat și că a fost extrem de important că am construit, în timp, un business solid, fără a face rabat în ceea ce privește siguranța serviciilor stomatologice pentru pacient și în ceea ce privește organizarea din punct de vedere operațional. Toate acestea ne-au asigurat continuitatea de-a lungul întregului an, trecând prin procese complexe de avizare din partea DSP-urilor din 6 județe în acest context excepțional.

De asemenea, tot la nivel de business, am învățat că trebuie să ai întotdeauna și un plan de rezervă și să fii pregătit chiar și pentru cel mai rău scenariu, așa cum a fost și este pandemia pentru orice tip de business.

La nivel personal, găsesc esențial suportul familiei în perioade dificile. Am învățat cât de important este să fii susținut și motivat constant de către familie. O altă lecție a anului 2020 la nivel personal este aceea că viața poate decurge absolut normal și fără călătorii.

Prestația autorităților

Am observat că autoritățile române au acționat, în primul rând, în panică, în luna martie și au părut preocupate să nu fie lăsate în afara reacțiilor întregii lumi. Deciziile au fost luate cu focus pe ceea ce se întâmpla în alte țări și nu neapărat cu atenție la situția reală din România. Cred că aceasta a fost o mare problemă. Am văzut reacții de panică și pot să spun că am văzut un stat complet nepregătit pentru o pandemie.

De asemenea, în domeniul medical, am observat o trecere continuă de la o criză la alta, de la criza dezinfectanților la criza materialelor de protecție, de la criza medicilor la criza paturilor de ATI. Brusc, toate deficiențele sistemului sanitar s-au transformat în prioritate și eu necesitat rezolvarea imediată. Sunt foarte multe probleme care, cu siguranță, erau știute dinainte de pandemie, dar acestea nu au fost atât de importante pentru autorități până în acel moment. M-a surprins concentrarea exclusiv asupra acestei problemei sanitare, dând deoparte celelalte probleme de sănătate, exact așa cum s-a întâmplat și în cazul sănătății orale a românilor. Realizarea tratamentelor stomatologice doar în regim de urgență pentru o lună și jumătate a demonstrat acest lucru. Acum, când avem un vârf de 10.000 de infectări pe zi, am demonstrat că reușim să ne protejăm atât pacienții, cât și pe noi, personalul medical, și avem 0 infectări și 0 transmiteri de la pacient la medic sau de la medic la pacient. Este clar că am fi putut lucra la fel de bine și de corect și atunci când în țară erau doar 200 de infectări pe zi.

Strategia de business pentru 2021

În primul rând, strategia noastră de business cuprinde dezoltarea. Aici vorbim și despre un lucru pe care l-am învățat în perioada pandemiei – faptul că este necesar să construim în continuare infrastructură stomatologică în România. Astfel, ne dorim să dezvoltăm în continuare clinici stomatologice care să poată să rămână deschise în orice condiții pandemice și să poată să livreze sănătate reală pacienților.

De asemenea, strategia noastră cuprinde educația – aceasta este foarte importantă, o prioritate pentru noi. În primul rând, educația către pacienți și apoi către lumea medicală. Cu ajutorul educației, vom reuși să transmitem din ce în ce mai mult din bunele noastre practici.

Nu în ultimul rând, ne propunem să creștem și mai mult pe bază de parteneriat, deoarece există deja din ce în ce mai mulți medici stomatologi care au înțeles că nu poți să lucrezi singur și că ai nevoie de un partener. Astfel, noi ne propunem să fim partenerii lor pentru acest lucru și să demonstrăm că lucrul în echipă este un real ajutor în acest domeniu.

Provocări în 2021

Consider că cea mai mare provocare va fi criza economică, deoarece pandemia va trece, treptat, pe plan secundar. Atunci când marea parte a populației se va afla în situația de a avea venituri mult mai mici, va apărea nevoia și mai mare de a lucra în continuare și de a produce venituri. În caz contrar, va apărea nevoia protecției sociale din partea statului. Astfel, consider că va apărea o combinație a crizei economice și a mișcărilor sociale.