Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Radu Constantinescu, Cofondator Qualitance: “Un mindset organizațional solid, construit pe valori comune, te va ajuta să navighezi situații și vremuri incerte”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Radu Constantinescu

Radu Constantinescu, Cofondator Qualitance

Evoluția companiei într-un cuvânt

2020 a fost anul transformării pentru Qualitance. În primul rând, este în ADN-ul nostru să trecem prin transformări periodice, iar în istoria de 13 ani a companiei am pivotat la fiecare doi ani pe direcții care ne-au permis să evoluăm. Anul acesta era planificat să adoptăm noi procese și o schimbare mai profundă la nivel operațional. Așadar, pe lângă pandemie, aveam deja planificate 2 evenimente majore – tranzacționarea obligațiunilor pe Sistemul Alternativ al Bursei de Valori București și numirea lui Mike Parsons ca CEO al Qualitance.

Am întâmpinat pandemia derulând aceste planuri. În martie, am obținut încrederea investitorilor concretizată în 1,5 milioane de euro destinați dezvoltării, iar în mai i-am oferit lui Mike Parsons responsabilitatea de a conduce Qualitance în rolul de CEO. Toate aceste etape au făcut parte dintr-o strategie asumată, având la bază o creștere a responsabilității și o preocupare pentru poziționarea globală, prin numirea lui Mike.

De asemenea, în luna martie, am demarat 2 proiecte mari pe piața locală de banking, care ulterior au avut un parcurs accelerat. Practic, noile condiții economice au generat și un nivel de oportunitate pentru domeniul nostru. Pe de o parte, prin nevoia crescută a companiilor de a-și digitaliza interacțiunile cu clienții și de a-și fluidiza procesele. Pe de alta parte, prin capacitatea noastră de a livra 10-week MVPs (Minimum Viable Products în 10 săptămâni). Foarte multe procese au trecut rapid din analog în digital, iar o serie de proiecte demarate anterior pandemiei au necesitat o viteză și mai mare în dezvoltare. Ceea ce înainte era nice to have a devenit vital, iar pentru mediul de business acum digitalizarea face diferența dintre profit și pierdere.

În fața provocărilor pandemiei, am prioritizat protejarea angajatilor, asumându-ne că nu lăsăm pe nimeni în urmă. Mai mult decât atât, am investit în creșterea capacității echipei și dezvoltării competențelor, pentru a putea derula proiectele curente și pentru a extinde portofoliul de clienți, chiar și de la distanță. La fel de important a fost să ne sprijinim partenerii, dar și să ne configurărm noi înșine business-ul și activitatea exclusiv în online, cu toate că aveam deja experiența lucrului remote din proiectele internaționale. Planurile de prospectare a unor companii pentru o posibilă achiziție, precum și cele referitoare la extinderea internațională, au trecut în subsidiar, pentru 2021.

Referitor la cifrele de anul acesta, trebuie să menționăm că pe cât de mare este nevoia pentru digitalizare și serviciile oferite de domeniul nostru, pe atât de mult depindem și de situația economică a clienților noștri. Urmărind cifrele, estimăm că vom închide similar cu anul trecut. Semestrul al doilea este în creștere față de primul semestru, așa cum de cele mai multe ori se și întâmplă în domeniul nostru.

Cele mai importante lecții

De-a lungul timpului, am generat valoare pentru clienții noștri urmând o serie de principii, care în această perioadă s-au dovedit a fi extrem de relevante.

Ownership-ul, adică autonomia însoțită de asumarea responsabilității, este o valoare centrală în echipa noastră. Având această practică a responsabilității bine întemeiată în echipă, am reușit să ne păstrăm eficiența în ciuda distanței.

Suntem adepții învățării continue prin testare permanentă a ideilor și soluțiilor atât cu echipa, cât și cu utilizatorii finali. Modul de lucru „test & learn” ne-a crescut capacitatea de repliere și de adaptare rapidă la schimbare. Aplicând metodologii precum Agile și rapid prototyping, am căpătat deprinderea de a învăța rapid din greșeli și de ne a ajusta în permanență planurile și soluțiile.

În această perioadă, care impune un timp scurt de reacție, toate aceste filosofii de lucru s-au dovedit foarte utile. În soluțiile pe care le dezvoltăm, ne propunem să rezolvăm nevoi critice pentru clienți, lucrăm agil și în multiple iterații, testăm soluțiile cu utilizatori reali și construim un produs minim viabil în 10 săptămâni (10-week MVP). Practic, ne-am construit o formulă prin care putem sprijini companiile care au nevoie de digitalizare pentru a ieși din impas.

În concluzie, contextul pandemic, cu tot ceea ce implică – distanță socială, remote work, comportamente noi și anxietățile asociate – ne-a dovedit că un mindset organizațional solid, construit pe valori comune te ajută să navighezi situații și vremuri incerte. Pe de o parte, am avut ocazia să intervenim cu tot ceea ce știm să facem în tehnologie și inovație pentru a-i ajuta pe clienții noștri din România și din străinătate să digitalizeze interacțiuni și procese esențiale în business. Pe de altă parte, am văzut cât de puternic a devenit spiritul de autonomie și de responsabilitate al echipei, în care am investit pas cu pas timp de 13 ani.

Prestația autorităților

Întotdeauna am crezut în puterea tehnologiei de a ajuta oamenii și de a schimba în bine societatea. Acum tehnologia se dovedește a fi mai necesară ca oricând și apreciem eforturile autorităților în direcția de digitalizare a instituțiilor și administrațiilor naționale și locale.

Strategia de business pentru 2021

Oportunitățile venite din nevoia stringentă de digitalizare și automatizare se vor reflecta în prioritățile noastre pentru anul viitor. Vom continua dezvoltarea proiectelor și portofoliului de clienți cu precădere în zona financiară, tehnologie, energie și utilități.

Vom continua eforturile demarate anul acesta în sensul creșterii competențelor echipei și a forței de vânzare și livrare. Ne vom dezvolta în continuare platforma de tehnologie și componente reutilizabile, care ne permite să reducem procesul de dezvoltare software cu 70%, construind rapid infrastructuri și funcționalități generice.

În funcție și de evoluția economică la nivel global, este posibil să reluăm planul de extindere a structurii internaționale și de achiziții de companii.

Provocări pentru 2021

Revoluția industrială 4.0 va continua să definească realitatea digitală a companiilor din toate domeniile. Dacă previziunile de acum 5 ani anunțau că până în 2021 nivelul digitalizării va crește cu până la 70%, anul acesta curba de cunoaștere va crește exponențial ca urmare a nevoii acute de digitalizare. După cum spunea CEO-ul Shopify, ceea ce trebuia să se întâmple în 2030 se întâmplă deja.

Ca urmare a volumului masiv de date cu care operăm la nivel global, tehnologii precum AI și Machine Learning vor impacta din ce în ce mai mult mediul de business. Un raport recent realizat de Google consideră Inteligența Artificială, zonă pe care și noi o dezvoltăm, motorul productivității și creșterii economice. Același studiu evaluează că în următorii ani impactul AI asupra IMM-urilor din România va atinge 40 de miliarde.

Telemunca și-a dovedit eficiența și productivitatea anul acesta în toate domeniile și, cel mai probabil, va rămâne o modalitate pe care companiile o vor utiliza în continuare, fie într-un model exclusiv, fie într-o formulă hibridă. Beneficiile sunt certe, iar cea mai mare provocare este, mai degrabă, la nivel uman, vizând nevoia noastră de a lucra în echipă prin interacțiune directă.

Fără îndoială, cea mai mare provocare va fi criza economică mondială, criza sanitară trecând în plan secund.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii