FacebookTwitterLinkedIn
  • Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

Din perspectiva business-ului, apreciez că termenul care reflectă cât mai bine realitatea este ”evoluție”. La fel și din perspectiva socio-umană. Independent de unghiul din care privim, 2021 a fost anul în care am construit pe baza întâmplărilor și a lecțiilor învățate în 2020, am identificat noi oportunități, ne-am pliat pe evenimentele prezentului și am evoluat. Am crescut ca și companie, am crescut ca și investitor, ca și echipă, dar și în plan personal.

  • Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

La finalul anului trecut, spuneam că cea mai mare provocare a anului 2021 va fi pandemia însăși, cu toate implicațiile sale sanitare, sociale și economice. Acum, la moment de bilanț, aș adăuga că și suspendarea PUZ-urilor, lipsa de reacție a autorităților locale și amânarea măsurii de extindere a cotei de 5% TVA, dar și tensiunile din guvern care au devenit problematice prin prisma evoluției randamentelor obligațiunilor guvernamentale au generat momente de tensiune pe parcursul anului. Cu toate acestea, experiența noastră de business și mai ales întâmplările din ultimii doi ani ne-au demostrat că dificultățile pot fi transformate în oportunități și suntem optimiști cu privire la evoluția viitoare a activității noastre. În 2021, de exemplu, rezultatele companiei au depășit estimările de la începutul anului, pe toate segmentele de activitate.  

  • Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?

În principal, perfomanțele și evoluția pozitivă a companiei. Ritmul accelerat al vânzărilor de unități rezidențiale și volumul în creștere al cererii, interesul crescut al companiilor pentru proiectele office cu localizare centrală și ultracentrală, finalizarea lucrărilor pentru clădirea rezidențială H Victoriei 139, listarea la Bursa din Tel Aviv și evoluția impresionantă a stocului în doar câteva luni, consolidarea portofoliului de proprietăți și al segmentelor de piață reprezentate, toate acestea sunt rezultatul viziunii noastre pe termen lung și sunt pentru noi, în egală măsură, motive de satisfacție și de optimism.

  • Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.

Și anul acesta, ca și în 2020, mediul de afaceri privat a demonstrat o bună capacitate de adaptare, iar marea majoritate a companiilor active pe piața din România au reușit să se readapteze și să se reinventeze, menținând climatul de business dinamic și competitiv.

  • Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021?  Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?

Deblocarea, respectiv demararea unor lucrări de infrastructură la nivel național sunt un semn că  atâta timp cât există inițiativă și se dorește, se poate, și ne-am dori ca acest exemplu să fie adoptat și de administrația publică locală și să vedem atfel de proiecte și în capitală, la o scară cât mai largă. Pe de altă parte, apreciem amânarea măsurii de extindere a cotei TVA de 5% ca fiind una dintre deciziile mai puțin inspirate și sperăm să vedem o schimbare în acest sens începând din 2022.

  • Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Continuăm să credem că pandemia per se, efectele sale pe termen scurt, mediu și lung și inclusiv inflația, evoluția prețurilor pentru energie și materiale de construcții vor cauza motive de îngrijorare în 2022, iar asta nu doar pentru operatorii economici, ci și pentru populația generală.