1. Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?
2021 este caracterizat de adaptare.
Împreună cu clienții și partenerii noștri am reușit să mutăm în mediul digital majoritatea proceselor și reușim să funcționăm la cei mai buni parametrii din istoria noastră de 14 ani.
2. Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Pe scurt, la nivel de grup, toate ne-au îngrijorat!
Fiind activi în mai multe sectoare de afaceri (fonduri nerambursabile, dezvoltare IMM, proiectare, energie regenerabilă, automatizarea robotizată a proceselor) am simțit efectele pandemiei, pentru fiecare ramură de activitate a grupului, așa cum o resimt oamenii: cu simptome și intensitate diferită. Problemele vizând forța de muncă, lipsa de predictibilitate din actul de guvernare și criza materiilor prime ar fi podium în clasamentul problemelor de anul trecut.
În ceea ce privește rezultatele, am avut cel mai bun an din istorie! Nu mă refer doar la partea financiară, dar și la capacitatea echipei noastre de a reacționa la toate greutățile. Greutățile privind forța de muncă, le-am contracarat cu Goodwill Academy – un program de pregătire unic pentru consultanți și oameni de vânzări care poate reprezenta pentru oricine primul pas într-o carieră strălucită în domeniu. Anularea măsurii 3 – granturi de investiții, a însemnat 500 de proiecte pregătite și depuse în van, dar, împreună cu clienții ne-am adaptat și am continuat neîncetat și neîncetinit cu depunerea proiectelor pe programe precum HG807/2014 pentru investiții cu impact major în economie, Programul Național de Dezvoltare Rurală, Electric-Up, Programul Operațional Infrastructură Mare sau schema HoReCa. Criza materiilor prime afectează importul și comercializarea panourilor fotovoltaice, iar creșterea prețurilor la energia electrică și termică, generează o cerere fără precedent pentru soluții cu energie regenerabilă.
3. Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?
Realizez că au fost mai multe motive de satisfacție și optimism în 2021, decât de îngrijorare. Aș dori să evidențiez doar trei dintre acestea: diversificarea, Goodroid, volumul.
Ne mândrim cu funcționarea coerentă a serviciilor noastre complexe și diverse: începând de la consultanța gratuită, până la proiectare și arhitectură, soluții de energie regenerabilă, obținerea finanțărilor nerambursabile sau rambursabile, analize de piață, analize financiare, obținere de oferte, consultanță în achiziții publice și terminând cu partea de implementare și monitorizare a proiectelor.
Un motiv de satisfacție este spin-off-ul Goodroid – cea mai tânără companie din grup – care oferă soluții de automatizare robotizată a proceselor folosind tehnologia UIPath și are deja peste 100 de procese automatizate din rândul companiilor mijlocii și mari.
În ceea ce privește volumul, aș spune că cele aproximativ 17.000 de firme care au solicitați consultanță gratuită și au discutat cu consultanții noștri, indiferent că erau de la mare sau de la munte, din centrul țării sau de la periferie, ne onorează și ne obligă să ne pregătim în continuare zi de zi pentru a fi la nivelul așteptărilor lor.
4. Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.
Anul trecut, mediul de afaceri din România, în marea sa majoritate, a fost suficient de înțelept în setarea priorităților, în continuarea digitalizării și în realizarea de investiții în energie regenerabilă. Remarcabilă este și disponibilitatea IMM-urilor de a pregăti din timp proiectele, lucru care se datorează experienței dobândite în atragerea și utilizarea finanțărilor. Nu aș face alte aprecieri în privința rezilienței și dinamicii acestora din trecut, dar vreau să subliniez că începând cu 2022, grație PNRR, programelor operaționale 2021-2027 și fondurilor naționale, firmele românești vor deveni cu certitudine mai reziliente și rezistente.
5. Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?
PNRR, continuarea programului IMM Invest și AGRO IMM Invest, îmbunătățirile legislative semnificative în ceea ce privește prosumatorii și programul HoReCa sunt eforturi și rezultate guvernamentale lăudabile. În 2022 am recomanda mai multă predictibilitate și, scurtarea perioadei de evaluare și de plată la toate programele.
6. Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?
Criza energetică, criza sanitară, tensiunile dintre marile puteri și creșterea sentimentelor eurosceptice. Rămân optimist, cred că Europa unită și mediul de afaceri românesc este pregătită să înfrunte provocările și să depășească toate obstacolele.