Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?
Adaptabilitate şi flexibilitate cred că sunt cuvintele care definesc cel mai bine anul 2021, deoarece a trebuit să navigăm pe o piaţă a materiilor prime caracterizată fie de lipsa de stocuri din cauza problemelor în lanţul de distribuţie, fie de preţuri ridicate la materialele de construcţie, unele dintre ele înregistrând chiar şi creşteri de 160%. Provocarea a fost să gestionăm aceste probleme fără să transferăm costurile în preţul final şi fără să întârziem livrarea proiectelor.
Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Inflaţia ne-a afectat în mod direct. Incertitudinile la nivel economic şi guvernamental ne-au marcat indirect, prin faptul că targetul nostru de cumpărători pentru proiectul Bonton Luxury Villas, în special antreprenori sau expaţi, a ales uneori să amâne decizia de a cumpăra sau a investi până la stabilizarea pandemiei şi clarificarea situaţiei economice, chiar dacă aceştia dispuneau de fondurile necesare pentru a face achiziţia.
Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?
În ciuda acestei situaţii, vânzările proiectului Bonton Luxury Villas, poziționat la 200 m de Școala Americană din Pipera au mers foarte bine, asta şi datorită faptului că am păstrat preţurile, nu le-am ajustat încă în raport cu inflaţia, motiv pentru care am fost extrem de competitivi. În plus, investiţia în real estate este în continuare foarte atractivă şi profitabilă, astfel, aproximativ 40% din cei care au cumpărat, au făcut-o în scop investiţional. Am vândut mai mult de o vilă de lux pe lună din cadrul proiectului Bonton Luxury Villas, ceea ce reprezintă un rezultat bun având în vedere contextul.
Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.
Ultimii doi ani, marcaţi de pandemie, au arătat că firmele au dat dovadă de agilitate şi s-au adaptat rapid noilor condiţii. Cu toate acestea, nu cred că suntem încă o economie matură, iar acest lucru ne face vulnerabili în faţa influenţelor externe şi a schimbărilor de politici interne.
Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?
Printre deciziile bune luate se numără proiectele incluse de guvern în PNRR, alocând 41% din buget pentru investițiile și reformele privind mediul și tranziția „verde” și 21% pentru digitalizarea României. Toate aceste investiții vor conduce indirect la dezvoltarea economiei și infrastructurii.
Unul dintre lucrurile mai puţin bune a fost modul în care a gestionat pandemia, mai exact procesul de vaccinare, ceea ce ne întârzie intrarea într-o etapă cât de cât apropiată de normalitate.
De asemenea, hotărârea amânării scăderii cotei de TVA de la 19% la 5% este un alt element pe care l-aș trece pe lista deciziilor mai puțin bune. Micșorarea pragului de TVA ar fi fost un imbold spre achiziția de locuințe mai spațioase, în ansambluri în care calitatea vieții este sporită. Împreună cu programul Noua Casă, anul 2021 ar fi adus o creștere considerabilă a numărului de achiziții de locuințe, respectiv încasări semnificative la bugetul de stat.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?
La nivel global, cred că cea mai mare provocare ţine de încălzirea globală. În industria de real estate implementăm deja noi standarde de construcţie care sunt eco friendly şi rămâne să vedem cum va influenţa acest lucru preţul final pe viitor. Pe termen scurt şi mediu, principalele provocări au legătură cu inflaţia şi rezolvarea problemelor din lanţul de distribuţie al materiilor prime.