FacebookTwitterLinkedIn

Dintre cele 15 agenții de media din România, monitorizate de „Forbes România”, 11 au acționariat străin, reprezentat prin marile rețele mondiale de comunicare. Numai patru companii sunt controlate integral de antreprenori români: Media Investment, United Media Services, House of Media și Havas Media (MPG).

În piața agențiilor de media, companii care administrează bugetele de comunicare ale investitorilor în publicitate, sunt prezente marile grupuri de comunicare WPP, Publicis, Interpublic Group (IPG) și Dentsu Aegis. Acestea dețin participații integrale sau majoritare la marile agenții de media din România.

Grupul WPP controlează integral (100%) agențiile locale Essence MediaCom România, Wavemaker România, Mindshare Media prin intermediul firmei CHAFMA B.V., înregistrată în Olanda.

Tot în Olanda este înregistrată și firma Publicis Groupe Holdings B.V., care are pachetul integral la agenția MMS Comunications, liderul pieței agențiilor de media, după cum „Forbes România” a scris AICI.

De asemenea, Publicis Groupe Holdings B.V. deține pachetul majoritar (41%) din firma Publicis Groupe Media, care operează brandurile Starcom, Spark Foundry și toate diviziile de media, inclusiv cea de performance.

Notă: Monitorizarea a fost realizată cu ajutorul portalului Termene.ro. Piața agențiilor de media a fost evaluată de Forbes România la afaceri de 590,6 milioane de euro în 2022, cu un profitul cumulat al celor 15 companii de 21,5 milioane de euro.  

Rețeaua mondială Interpublic Group (IPG) are participații majoritare la B.V. McCann-Erickson (80%), dar este minoritară la agenția Initiative Media (20%).

Dentsu Aegis controlează total agenția Dentsu România (99%).

Rețeaua Olympic DDB SA Group (Grecia) este acționară la agenția DDB București care, la rândul ei, are un pachet de acțiuni de 35% din Omnicom Media Group, entitate care deține 95% din agenția Optimum Media Direction Plan & Buy (OMD).

Acționarii români ai agențiilor de media sunt reprezentați de antreprenorii care au pornit afacerile de publicitate la începutul anilor ’90. Vezi cartea „Primul an de publicitate”.

Bogdan Enoiu mai deține 6% din acțiunile B.V. McCann-Erickson.

Paul Radu și Veronica Savanciuc, fondatorii Lowe Group România, controlează firma One Big Band Lowe Group S.A., care are o participație de 80% la agenția Initiative Media.

Ștefan Iordache și Teddy Dumitrescu, alți doi pionieri ai publicității din România, dețin pachete solide la Publicis Groupe Media, 32,7%, respectiv 26,3%.

Dar antreprenorii români care mai dețin în prezent integral agențiile înființate sunt Zoltan Szigeti și Mihaela Nicola (The Group), Dana Bulat (United Media Services și Media Tique) și Adrian Dura (Havas Media).

Zoltan Szigeti și Mihaela Nicola, pionieri ai publicității românești, controlează agențiile Media Investment (90%) și House of Media (98%) prin intermediul firmei The Group of Communication Agencies. Prin aceeași firmă, ei dețin indirect agenția Omnicom Media Group (65%).

Dana Bulat are 90% din United Media Services și 40% din Media Tique. Singurul off-shore din Cipru din piața agențiilor de media este acționar la agenția Media Tique (60%).

Adrian Dura are o participație de 65% din agenția Havas Media, alături de un grup de vechi parteneri.

Olanda este țara în care sunt înregistrate aproape toate societățile care dețin acțiuni la agențiile de media, regimul fiscal din această țară fiind mai relaxat. Germania este țara în care sunt înregistrate Dentsu Aegis Network (Dentsu România) și Interpublic Group Services Hamburg (Initiative România).