FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Veronica Savanciuc, președinte și CEO Lowe Group

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022?

Veronica Savanciuc: INTENS. Dacă, la începutul anului, previziunile noastre pentru 2022 erau de reconstrucție post-pandemică, atenți la toate schimbările pe care le-a produs pandemia, în curând, aveam pe masă scenarii pe care nu le anticipasem: un război la granița României, criza energetică în Europa, inflația galopantă, prețurile în creștere și incertitudine pe piețele internaționale, factori care au provocat schimbări în paradigma de business, noi provocări, dar și solidaritate.

Deja ne gândim și la posibilitatea unei recesiuni, deși previziunile Comisiei Europene pentru România arată o ușoară creștere economică de 1,8% pentru 2023.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Veronica Savanciuc: Temerile au depășit sfera economicului și a afacerilor. Cu un război în intensificare la granițele țării, cu o economie europeană în conversie la producție de război, cu o inflație galopantă care sapă adânc în puterea de cumpărare și în optimismul consumatorilor, cu amenințarea unei crize energetice de proporții, ne-am concentrat pe stabilitatea companiilor, pe siguranța și bunăstarea angajaților, pe fructificarea oportunităților la îndemână.

În ceea ce privește rezultatele, stăm mai bine cu circa 12-14% decât am planificat, luând în considerare contextul.

Motivele țin de mobilizarea foarte bună și o energie investită inteligent, atât la nivelul grupului de companii, cât și al pieței, în general.

Forbes: Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?

Veronica Savanciuc: Conflictul a debutat într-un moment în care, alături de clienți, definitivasem planurile pentru primul an în care pandemia, pricipalul factor de impredictibilitate din ultima perioada, avea să fie estompat.

Războiul din Ucraina, atât de aproape de granițele noastre, a fost un adevărat șoc, pe care generația noastră nu îl concepea și care a generat incertitudine, temerea oamenilor și reticența clienților la investiție și risc. La acestea se adaugă impactul general în economie a începutului unei noi crize globale, în special în a doua jumătate a anului. Am reușit să contrabalansam aceste efecte și să creștem businessul.

Bineînțeles, am ajutat Ucraina și pe ucraineni cum am putut mai bine, atât la nivel individual, cât și corporate.

Forbes: Care credeți că sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Veronica Savanciuc: Punctele tari:

  • Mediul de afaceri local este descurcăreț în condiții adverse de piață și politice.
  • În anumite industrii, este agil și receptiv la trendurile momentului de la nivel regional și, uneori, global.
  • Cu puține excepții, dornic să se maturizeze și să se alinieze la standardele întâlnite în economii de piață mult mai mature.

Punctele slabe:

  • Mediu de afaceri susținut de, și care, la rândul lui, susține o economie de consum cu nivel mare de expunere la ciclurile economice, împreună cu un nivel redus al capitalului orientat spre industrii care generează valoare adăugată consistentă.
  • Este insuficient de solid (capitalizare redusă, disponibilitate redusă de investiție și atitudine conservatoare), cu un strat de mijloc al mediului de afaceri încă subdezvoltat.
  • Lipsit de o bază de susținere consistentă pentru o creștere sănătoasă, pe fondul educației deficitare, personalului puțin și neinstruit, infrastructurii nedezvoltate îndeajuns, legislației neprietenoase, neclare și fluide, finanțării scumpe, incertitudinii legislative și a guvernării defectuoase.

Cu toate acestea, climatul investițional și de afaceri este unul adaptabil și rezilient, percepția investitorilor asupra mediului economic din România fiind una moderat optimistă, așa cum arată cea mai recentă ediție a Business Sentiment Index (BSI) desfășurat în luna septembrie 2022 de Consiliul Investitorilor Străini (FIC).

Forbes: Care credeți că sunt măsurile pe care Guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvențe, blocaje)?

Veronica Savanciuc: În primul rând, Guvernul României poate fi un (mai bun) susținător al mediului de afaceri, printr-o guvernare care inspiră încredere și predictibilitate, plasându-se în contrast și nu în tandem cu perioada de instabilitate care ne înconjoară.

Diminuarea încrederii în economie favorizează scăderea investițiilor și apariția/adâncirea recesiunii. Iar un bun și consecvent act de guvernare ar fi o primă linie de apărare împotriva incertitudinii.

Consider necesar ca Guvernul să continue demersul adoptării unor măsuri eficiente, care să susțină atât populația, cât și mediul de afaceri, pentru a atenua impactul creșterii prețurilor la energie, al inflației galopante și al problemelor în menținerea unui lanț de aprovizionare funcțional în perioada următoare.

O abordare strategică în vederea depășirii acestor provocări poate fi dezvoltată și implementată, în primul rând, prin transparență decizională, consultare și dialog constant între autorități și mediul de business.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?

Veronica Savanciuc: Industria publicității este, fără îndoială, o industrie cu expunere semnificativă la ciclurile economice.

Se conturează perspectiva unui an 2023 recesionar la nivel global, cu o inflație încă persistentă –  elemente dăunătoare consumatorului și obiectivelor de creștere ale afacerilor – implicit, și industriei noastre.

Criza energetică va continua să erodeze puterea de cumpărare și să afecteze producția, iar securitatea lanțului de aprovizionare rămâne o problemă cheie.

În contextul unui război ce se arată a fi lung și anevoios, incertitudinea actorilor din economie persistă și se reflectă deja în outlook-ul lor despre anul 2023.

Anticipăm o atitudine mai conservatoare a multor clienți ai industriei de publicitate, o reticență la „bold moves” în perioada următoare.

Cu toate acestea, provocările recente ne-au demonstrat și o reziliență a economiei la șocuri extreme. După „new normal” generat de pandemie, se întrevede stabilirea unui „new new normal”, cu o stare de incertitudine geopolitică, pe lângă care poate exista încredere în economie și în viitorul business-ului, încredere care vine la pachet cu investiții și creștere.

În același timp, la nivel global, astfel de perioade vin împreună cu noi inovații, noi campioni în diverse industrii și, evident, cu posibilitatea unei noi creșteri economice.

Industria de comunicare este într-o simbioză cu restul industriilor, care o poziționează optim pentru a valorifica un asemenea moment.

(22 noiembrie 2022)