FacebookTwitterLinkedIn

Afacerile celor mai mari 15 agenții de media din România au crescut în anul 2022 cu 6,6% față de anul precedent, ajungând la 590,6 milioane de euro. Profitul cumulat al celor 15 companii a fost de 21,5 milioane de euro.  

Bilanțurile financiare ale agențiilor de media în anul 2022, recent apărute la Ministerul Finanțelor, arată că majoritatea cifrelor de afaceri au crescut cu două cifre procentuale față de anul anterior.

De asemenea, toate cele 15 companii monitorizate de „Forbes România” au raportat profituri la sfârșitul anului 2022. Rata profitului la nivelul acestor companii de a fost de 3,7%.

Agențiile de media administrează bugetele de publicitate și marketing ale companiilor care investesc în publicitatea din România (televiziune, online, radio), dar unele au început să presteze și servicii de creație.

Instabilitatea economică din 2022 – inflația prețurilor de media (mai ales în televiziune), reducerea unor bugete de marketing, efectele războiului din Ucraina, scăderea consumului de produse și servicii la nivelul populației – n-au afectat afacerile acestor agenții, care reprezintă interfața dintre investitorii în publicitate și media.     

În 2022, cele 15 mari agenții de media din România au avut o cifră totală  de afaceri de 590,6 milioane de euro, cu 6,6% mai mare decât în anul 2021. Este o creștere notabilă ținând cont de turbulențele din economia autohtonă.

Precizare: Din topul Forbes România lipsește agenția Dentsu România care, până la ora redactării acestui articol, nu avea bilanțul actualizat pentru anul 2022.

Pe primul loc în topul cifrelor de afaceri se află agenția MMS Comunications, parte a grupului internațional Publicis, cu afaceri de 76,5 milioane de euro, în crește cu 9,2% față de 2021.

Surpriza anului 2022 o reprezentă agenția EssenceMediaCom România, parte a GroupM (WPP), care a înregistrat o creștere de 15,5% față de 2021, raportând o cifră de afaceri de 64,4 milioane de euro. EssenceMediaCom (fosta MediaCom) a urcat pe locul secund în top, devansând compania Publicis Groupe Media, care ocupa de mai mulți ani această poziție.

O altă surpriză este agenția Optimum Media Direction Plan & Buy (OMD), care ocupă locul 3, cu o cifră de afaceri de 63,4 milioane de euro, mai mare cu 17,3% față de anul 2021. Asociatul unic la agenția OMD este Omnicom Media Group (OMG). Asociați la OMG sunt companiile TBWA București (35%), DDB Bucharest (35%) și The Group Of Communication Agencies (30%). Această firmă din urmă este deținută de Zoltan Szigeti și Mihaela Nicola, doi pionierii ai publicității din România și fondatorii holdingului The Group.

În topul 2022, Publicis Groupe Media se află pe locul 4 cu o cifră de afaceri de 63,1 milioane de euro, la nivelul anului precedent (-1,5%). Publicis Groupe Media reunește agențiile Starcom, Spark Foundry și toate diviziile de media, inclusiv cea de performance. Acestea nu sunt entități juridice, ci divizii în cadrul structurii organizatorice a grupului Publicis în România.

MMS Comunications și Publicis Groupe Media, societăți deținute de grupul internațional Publicis, au avut o cifră cumulată de afaceri de 139,6 milioane de euro, reprezentând 23,6%% din totalul afacerilor celor 15 agenții monitorizate de „Forbes România”.

Agențiile Essence MediaCom România, Wavemaker România și Mindshare Media, operate de GroupM (controlat de gigantul WPP), au obținut afaceri cumulate de 124,3 milioane de euro, fiind al doilea grup de media din România după Publicis, cu o cotă de piață de 21,1%. Cifra de afaceri a agenției Wavemaker România a scăzut cu 18,6% față de 2021, fiind singura agenție cu o scădere a cifrei de afaceri.

În 2022, afacerile agențiilor de media au crescut astfel față de 2021:

Media Investment (0,8%), United Media Services (8%), Initiative Media (15,5%), House of Media (16%), Havas Media (17,7%), Mindshare Media (10%), Omnicom Media Group (19,5%) și Media Tique (10,8%).

Anul trecut, cele 15 agenții monitorizate au avut în total 764 de angajați.

Profitul net cumulat al celor 15 agenții s-a ridicat la 21,5 milioane de euro, în creștere cu 9% față de anul 2021.  

Cel mai mare profit net a fost raportat de House of Media, parte a holdingului The Group: 3,9 milioane de euro. Pe locul 2 în topul profitabilității se află colega sa de grup, agenția Media Investment, cu 2,55 milioane de euro.

Cea de-a treia treaptă a podiumului este ocupată de Publicis Groupe Media cu un profit net de 2,26 milioane de euro.

Agenția B.V. McCann-Erickson, care operează diviziile Universal McCann – media și McCann/Creative Services – creație, a avut afaceri de 59,7 milioane de euro, la nivelul anului 2021.

Notă: Bilanțurile au fost calculate la cursul mediu BNR din 2022 de 4,93 lei/euro.