FacebookTwitterLinkedIn

La sfârșitul lunii septembrie a acestui an, o veste care a tulburat industria de turism din întreaga lume și nu numai, a ajuns la urechea tuturor: Thomas Cook, cel mai vechi operator de turism din lume, s-a prăbușit sub greutatea unui munte acumulat de datorii. Viitorul celor peste 21.000 de angajați, împreună cu cei 600.000 de turiști din întreaga lume rămâne încă incert. La ce ar trebui să se aștepte România în următoarea perioadă și care sunt următoarele provocări pentru industria de turism?

„Efectul de domino poate fi mare”, a spus Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour Group, în cadrul celei de-a șasea ediții a Forbes CEE Forum. În cadrul întrunirii, șeful Happy Tour Group, un executiv cu o experiență de peste 25 de ani în industria turismului, vorbește despre interdependența statelor, în contextul în care un asemenea eveniment se află în strânsă legătură cu derularea activităților din alte state.

„Cazul prăbușirii Thomas Cook este un bun exemplu de cum <<global meets local>>. Un număr impresionant de pasageri, 19 milioane la număr, apelau în fiecare an la această agenție. Dintre aceștia, 8 milioane de pasageri erau doar din Spania, care este țara mea natală. Această situație globală are un efect foarte mare, în condițiile în care vorbim deja doar de un operator care a intrat în faliment. Totodată, viitorul este incert pentru aproape 22.000 de angajați ai companiei, la care se adaugă peste 200 de hoteluri gestionate de Thomas Cook”, a spus Javier Garcia del Valle.

Liderul Happy Tour, cel mai important nume de pe piața locală, pe segmentele de business travel și leisure aduce, totodată, în discuție, faptul că unul din motivele majore pentru care s-a întâmplat acest lucru are legătură cu incertitudinea din Marea Britanie cu privire la Brexit, fenomen care a ajuns să destabilizeze mult relațiile economice. „Vedem de fapt că orice s-ar întâmplă într-o regiune, are efect și în celelalte state. Avem 600.000 de pasageri care sunt astăzi pe punctul de a pleca într-o destinație sau se află deja într-o destinație în care călătoresc. O repatriere a acestor oameni ar putea ajunge la 200 de milioane de lire sterline. Acesta ar putea fi costul. Ca efect pentru România, acest lucru ar aduce o mare lipsă de încredere în agențiile de turism”, explică Javier Garcia del Valle.

O direcție locală

Cu toate acestea, executivul de origine spaniolă, care locuiește în România deja de aproape un deceniu, este încrezător cu privire la situația din România din prezent. El spune că ar trebui să renunțăm la comparația cu alte state întrucât țara noastră dispune de sectoare foarte dinamice, cum este cel IT: „Cred că țările nu seamănă neapărat una cu cealaltă, iar lucrurile de care are nevoie România nu sunt de folos într-o altă țară, poate. Avem potențial de care trebuie să ținem seama. Nu cred că trebuie neapărat să importăm tot, România este foarte dinamică, mai dinamică în comparație cu alte state. România are forță de muncă bună, mai ales în ceea ce privește industria IT. Poate că ar fi mai potrivit să nu aducem neapărat tot din alte țări, ci să potențăm de fapt ceea ce avem aici”.

Agenția online Happy Tour face parte din Happy Tour Group, fondat în 1994, de către antreprenorul român Nicolae Demetriade. Happy Tour Group este liderul pieței de business travel, dar și unul dintre cei mai mari jucători din domeniul turismului din România, intrând, de la sfârșitul anului 2007 în portofoliul fondului spaniol de investiții GED Eastern Fund II. Din grup mai fac parte și agenția de turism online Paravion şi turoperatorul Prestige Tours, care, în 2016, a fost preluat în totalitate de omul de afaceri turc Mustafa Kadiroglu, proprietar al Calypso Tour.