FacebookTwitterLinkedIn

Familia Pavăl

Avere: 5,2 miliarde de lei

Bacău

Bricolaj, construcții, imobiliare

Pe parcursul ultimilor 20 de ani, fraţii Dragoş Pavăl (foto) şi Adrian Pavăl, cei doi antreprenori băcăuani care au pus bazele retailerului de bricolaj Dedeman, una dintre puținele companii cu acționariat 100% românesc ce ţine piept multinaţionalelor prezente pe această piaţă, au reuşit să ajungă de la o simplă afacere locală la un adevărat brand național. Dedeman a avut o cifră de afaceri de aproape 1,4 miliarde de euro anul trecut, fiind cea mai mare companie antreprenorială românească. Dedeman are peste 10.000 de angajați și 49 de magazine de bricolaj, două centre logistice și un parc auto propriu. În contextul în care puține companii cu capital 100% românesc au reușit să țină piept marilor jucători veniți din Occident, să supraviețuiască și să câștige bătălia în fața acestora, Dedeman și modelul de business implementat de frații Pavăl reprezintă o adevărată sursă de inspirație pentru tânăra generație de antreprenori din România.

Cu o strategie gândită aproape matematic – de altfel, cei doi fondatori sunt matematicieni de profesie – Dedeman s-a consolidat treptat şi a început să crească, devenind unul dintre jucătorii importanţi din acest domeniu. În continuare, Dedeman nu dă semne de oboseală, ci este în plin proces de extindere. Cu toate că, în prezent, Dedeman are peste 10.000 de angajați, la începuturile companiei aceasta avea doar 11 salariați.

Modelul de business al Dedeman trebuie analizat atent pentru a înțelege cum au reușit cei doi antreprenori să construiască o afacere de la zero, să înfrunte criza financiară și să spargă monopolul marilor jucători străini. În momentul inaugurării primului magazin Dedeman, în Bacău, în 1992, Dragoș și Adrian Pavăl erau deja familiarizați cu antreprenoriatul, la o scară mică, după ce, o perioadă au condus un butic. Principalii competitori de pe piață din acea perioadă (Praktiker, Bricostore sau Baumax) au preferat să nu activeze și în regiunea Moldovei și să își concentreze activitatea în București și în centrele urbane importante din Vestul și Centrul țării. Frații Pavăl nu au ezitat să profite de acest context și au dezvoltat inițial afacerea în Moldova, iar apoi în Muntenia, urmând ca abia în 2009 să deschidă primul magazin Dedeman din București. Pe parcursul acestor ani, Dedeman a devenit cel mai mare jucător de pe piața din România și a înregistrat an de an creșteri a cifrei de afaceri și a profitului net, chiar și în pofida faptului că întregul sector al construcțiilor a avut de suferit de pe urma crizei financiare.

Pas cu pas, frații Pavăl au dezvoltat fiecare magazin Dedeman. Nu pare că au lăsat nimic la voia întâmplării, iar cei doi fraţi au fost atenţi la fiecare pas pe care l-au avut de făcut şi nu s-au lăsat vrăjiţi de creşterile pe care le-au înregistrat an de an. Această strategie a fost una câştigătoare dacă ţinem cont de faptul că, în perioada crizei, majoritatea companiilor din domeniu fie au înregistrat pierderi, fie, din cauza contextului internaţional nefavorabil, chiar au luat decizia de a se retrage din România. Până şi ideea de a deschide un magazin în Bucureşti, piaţă pe care o considerau mult prea scumpă, a fost atent calculată. Au luat însă această decizie îndrăzneaţă, în 2009, în plină criză. De altfel, pe întreaga perioadă de criză, Dedeman a mizat pe expansiune. Astfel, şi-au ajudecat titlul de cea mai extinsă reţea de bricolaj din România. Pe termen scurt, obiectivul Dedeman este de a-și consolida poziția de pe piață și de a ajunge la 55 de magazine la nivel național.

„Am înființat compania Dedeman la scurt timp după Revoluție, în anul 1992. Pe atunci încă nu îndrăzneam să visăm atât de departe și nici nu aveam prea multe exemple în jur spre care să tindem. Însă am constatat pe parcurs că momentul a fost cum nu se poate mai oportun pentru a porni în această călătorie. Treptat, fără ca măcar să știm ce însemna cuvântul, deveneam antreprenori, muncind și învățând din greșeli. Ascensiunea pe care a cunoscut-o compania noastră a fost favorizată de numeroși factori, însă cred că norocul a jucat un rol esențial în tot acest parcurs: norocul de a avea vârsta potrivită la Revoluție, norocul de a ne înconjura de oameni talentați care ne-au urmat și alături de care am edificat fundamentele succesului, norocul de a ne dezvolta într-un mediu economic nu foarte prietenos, dar care ne-a ajutat să fim astăzi suficient de pregătiți să transformăm o situație dificilă într-una favorabilă”, a precizat Dragoș Pavăl.

La începutul lunii august a acestui an, Dedeman a fost protagonistul celei mai importante tranzacții de real estate din 2018 din România, după ce Forte Partners a semnat vânzarea integrală a proiectului de birouri The Bridge către Dedeman. Proiectul The Bridge cuprinde trei faze și va avea o suprafață de aproximativ 80.000 metri pătrați. Prima faza a fost închiriată integral către chiriași precum BCR și IBM, a doua fază se află în construcție și a fost preînchiriată către UPC, Schlumberger și Medicover, iar faza a treia se află în stadiul de pregătire.

„Piața imobiliară este în continuare o piață cu mult potențial și o analizăm cu atenție și în perioada următoare. De asemenea, am investit și urmează să investim în agricultură, în logistică, dar și în companii antreprenoriale locale pe care le vom selecta cu grijă”, a precizat Dragoș Pavăl.

Mai mult decât atât, Dedeman a preluat recent o participaţie de peste 50% din producătorul de cărămizi Cemacon din Cluj-Napoca. Tranzacţia a inclus companiile Cemacon SA şi Cemacon Real Estate. Fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl au ajuns să dețină 59% din producătorul de cărămizi Cemacon Cluj, prin intermediul firmelor PIF Industrial şi Dedeman. Cei doi oameni de afaceri care controlează retailerul de bricolaj Dedeman au devenit activi pe piaţa de capital în urmă cu un an, atunci când, pe lângă achiziţiile din cadrul Cemacon, aceştia au ajuns să deţină două pachete de câte apoximativ 5% în cadrul companiilor energetice Electrica, Transelectrica şi Conpet.