Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Topuri |
|

Forbes 500 – Ion Țiriac: Dilema unui miliardar

Oare ce știe Ion Ţiriac atunci când spune că a decis să își restructureze holdingul? Pare ceva serios, mai ales că l-a adus din nou la conducere pe managerul lui de criză, Petru Văduva!
3. ion tiriac DSC_1698x

Ion Țiriac, 80 de ani

Avere: 5,6 miliarde de lei

București

Auto, imobiliare, financiar

Petru Văduva, noul CEO al Țiriac Holdings, numit după mandatul de patru ani al lui Dragoș Dinu, declara în primăvara acestui an: „Este o provocare pentru mine şi o oportunitate extraordinară să revin în Grupul Ţiriac. Am încredere că alături de echipa Țiriac Holdings voi duce activităţile companiilor la un nou nivel, în concordanţă cu aşteptările pieţelor dinamice pe care acestea activează. Planific să mă implic activ în îmbunătăţirea serviciilor pe care companiile le livrează. Consider că serviciile reprezintă un diferenţiator al grupului Țiriac care trebuie să atingă noi dimensiuni”. Dincolo de cuvintele meșteșugite ale oamenilor de comunicare, mesajul lui Petru Văduva, aflat pentru a treia oară la conducerea holdingului ce include peste 40 de companii cu activităţi în domenii precum auto, financiar, imobiliar sau aviaţie, trebuie privit și într-o altă cheie.

Văduva este cel care reușise să restructureze holdingul Țiriac chiar la începutul crizei, într-un moment în care omul de afaceri avea aproape în totalitate expuneri în sectoare ciclice de activitate (auto și imobiliare în special), care s-au prăbușit.

Practic, primul mandat al lui Văduva s-a suprapus peste cea mai neagră perioadă a economiei românești (ianuarie 2009 – iunie 2011). Văduva trecuse deja în cariera sa, de consultant și manager de investiții, prin multe crize internaționale de anvergură, în anii 80, 90, și după 2000 – cele din America Latină, din Asia, din Rusia sau cea cunoscută sub numele „dot com”.

A luat astfel decizii dure, dar care au salvat pe termen lung holdingul celui mai bogat român. A tăiat dramatic prețul mașinilor și a căutat soluții pentru reducerea stocului uriaș cu care l-a prins criza pe Ion Țiriac în curtea dealerilor săi. A stopat și vânzările de apartamente din cadrul proiectelor rezidențiale pe care Țiriac Holdings le dezvolta, precum Residenz sau Stejarii, dar a continuat construcția lor. Tot în perioada primului mandat al lui Văduva, Ion Țiriac a transformat câteva oportunități de piață în cash-ul atât de necesar pe vreme de criză și a ieșit din importul de mașini Ford sau Mercedes-Benz.

Acum, Văduva preia un holding într-o stare mult mai bună decât în 2009, mai ales după ce, sub conducerea lui Dragoş Dinu, a fost restructurată şi consolidată divizia auto a Grupului Ţiriac, în timp ce în zona imobiliară au fost dezvoltate și anunțate noi proiecte.

Între timp, Țiriac și-a vândut și participația pe care o deținea în cadrul Metro Cash & Carry România, precum și pe cea din cadrul UniCredit Țiriac Bank (devenită UniCredit România), devenind „cel mai lichid“ dintre români.

În domeniul financiar însă, Țiriac continuă să dețină o companie de leasing și aproape jumătate din asiguratorul Allianz – Țiriac, un joint venture cu gigantul german, care a înregistrat anul trecut prime brute subscrise de peste 1,2 miliarde de lei.

Recent, pe piață au apărut informații privind scoaterea la vânzare a diviziei de leasing financiar a grupului, pe fondul unui interes tot mai ridicat pentru acest domeniu, pe o piaţă unde interesul pentru astfel de afaceri este destul de ridicat. Ţiriac Leasing, una dintre firmele aflate în top 10, a avut un profit net de peste 20 de milioane lei anul trecut, conform informațiilor disponibile, consultantul pentru vânzare fiind celebra bancă Rothschild.

Dincolo de acestea, una dintre perlele lui Ion Țiriac rămâne galeria Ţiriac Collection, prima colecţie de maşini privată deschisă publicului din România. Colecţia cuprinde peste 150 de exponate de epocă, fabricate începând cu anul 1899, dar şi maşini de ultimă generaţie. Practic, în fiecare an sunt cel puțin una-două conferințe de presă prin care sunt aduse noi exponate, așa cum a fost cazul recent al unor modele Porsche, printre care și cel pe care l-a primit Simona Halep în calitatea sa de lider mondial al clasamentului de tenis feminin.

„Nu am vândut până acum nicio maşină, dar tot ce cumpăr şi este serie limitată se poate vinde la minimum dublul preţului. Porsche acesta (918 Spyder – n.red.) a costat puţin peste 900.000 de euro, iar acum costă în jur de 2,5-3 milioane de euro. Nu am intenţia de a vinde nimic din colecţie, le voi păstra se se bucure de ele în special copiii. Vin aproape 1.000 de copii pe săptămână aici“, spunea cu mândrie Ion Țiriac.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii