FacebookTwitterLinkedIn

În urmă cu șase ani, Atena Boca a fondat un grup de Facebook, adresat mamelor cu studii superioare și independente financiar, care avea să devină una dintre cele mai importante astfel de comunități din România. LaPrimulBebe are, în prezent, 100.000 de membri și 20 de filiale în 20 de orașe ale țării, fiind un adevărat punct de sprijin pentru mamele aflate la primul copil, care trec printr-o serie de dificultăți și au nevoie de sfaturi.

Impactul a fost semnificativ: prin campaniile implementate și prin conferințele organizate, Atena Boca a reușit de-a lungul celor șase ani de LaPrimulBebe să ofere sprijin și acces la informații mamelor din comunitate și, totodată, să strângă cu ajutorul lor 1 milion de euro pe care i-a donat pentru diverse cauze umanitare, cum ar fi dotarea spitalelor pentru copii și a maternităților din România cu aparatură modernă.

Amploarea comunității a fost recunoscută inclusiv de către americanii de la Facebook: Atena Boca a fost prima româncă aleasă să facă parte din programul-bursă Facebook Community Leaders, dedicat celor mai buni 100 de lideri de comunități din lume. Ea a fost aleasă din peste 6.000 de candidați din toată lumea, reușind să obțină o bursă de 50.000 de dolari pentru a-şi crește comunitatea în România.

„Să fii numit de Facebook una dintre cele mai de impact 100 de comunități online din lume și să primești o bursă de învățare de un an de zile alături de ei, plus finanțare, este cu adevărat onorant. Experiența din Silicon Valley m-a ajutat să înțeleg cât de valoros este să ai o misiune în care crezi. Am stat în preajma top managementului Facebook și nu am găsit un singur om care să nu creadă cu tot sufletul în ceea ce făcea. Am înțeles de la colegii mei de program, oameni fabuloși care au creat adevărate mișcări, că lumea poate fi schimbată de oameni normali. Sheryl Sanberg, COO-ul Facebook și mâna dreaptă a lui Mark Zuckerberg, mi-a spus că LaPrimulBebe schimbă lumea. Și eu am crezut-o!”, spune Atena Boca, care adaugă că planurile sale sunt să fondeze comunități în toate județele țării până în 2027 și să aibă coordonatori locali de comunități în minimum jumătate dintre acestea.

Fondatoarea LaPrimulBebe numește comunitatea sa un business social, pentru că rezolvă o nevoie socială – și anume nevoia de sprijin emoțional și informațional a mamelor la început de drum.

Printre cele mai mari provocări în ceea ce privește gestionarea comunității, Atena Boca enumeră interacțiunea cu membrii grupului. „Să gestionezi 20 de grupuri online de Facebook cu 100.000 de mame, zi de zi, nu este în sine, un lucru ușor. Mai ales că avem de-a face cu femei aflate la început de drum în rolul de mame, cu emoții, îngrijorări. De șapte ani perfecționăm zi de zi interacțiunea cu mamele noastre, adaptăm regulamentul comunității și comunicăm modul în care interacționăm unii cu ceilalți, pentru binele nostru comun. Ne dorim un mediu empatic, respectuos, civilizat, educat și de aceea suntem drastice în administrarea conversațiilor. Decizia de eliminare a membrilor este întotdeauna una dificilă, deoarece nu ne-am dori să facem asta. Am început să depășim mai ușor aceste situații atunci când am înțeles că este nevoie să ne uităm la binele majorității atunci când luăm o decizie.”

Fiind un business social, LaPrimulBebe întâlnește provocări și în ceea ce privește finanțarea. „Poate cea mai mare provocare este dorința companiilor de a direcționa 100% din fondurile pe care le sponsorizează spre o cauză umanitară, ignorând partea de administrare. Minunat că avem sume de dus spre cauze umanitare, însă cine implementează cu responsabilitate proiectul? Ca să construim o casă sau un spital avem nevoie de oameni buni care să facă lucrurile să se întâmple. Oamenii au nevoie să le fie onorată munca. Din fericire, din ce în ce mai multe companii nu doar că înțeleg acest aspect, dar chiar îl tratează deschis și onest”, mai spune Atena Boca.

Înainte de LaPrimulBebe, ea a lucrat în două corporații, Momentum McCannErickson și Colliers International. Ulterior și-a înființat propriul business de property management rezidențial pentru proprietarii de apartamente cu scop de închiriere, pe care îl deține în continuare. Antreprenoarea spune că toate aceste experiențe au pregătit-o temeinic pentru ce avea să urmeze.

Ea îi sfătuiește pe cei care vor să își formeze o comunitate online sau să își construiască un ONG să își stabilească foarte clar motivele care stau la baza acestei dorințe și să fie dispuși să îi recompenseze financiar în mod corect pe cei cu care vor lucra.