
O parte însemnată din cei mai bogați oameni ai Europei și-au consolidat business-urile în urma unor moșteniri lăsate de familiile lor. Nu este însă și cazul lui Amancio Ortega, președintele și fondatorul Inditex, unul din cele mai importante lanțuri de articole vestimentare din lume, sub umbrela căruia se află și brandul Zara. Amancio Ortega Gaona s-a născut într-o familie de muncitori modești, într-un orășel din provincia Leon, Spania, în anul 1936, în preajma izbucnirii războiului civil.
La vârsta de 14 ani, mezinul familiei Ortega abandonează școala pentru a se angaja ca lucrător al căilor ferate, meserie urmată și de tatăl său. În scurt timp, însă, e nevoit să își găsească altă ocupație și se angajează comis voiajor la o companie care produce cămăși de lux. Prestând aceste servicii, constată pentru prima dată că distribuția hainelor de la producător direct la consumator necesită de fapt mai multe resurse decât ar trebui și că există soluții mai eficiente de implementare pentru derularea întregului proces. Sesizează, așadar, pentru prima dată o oportunitate de dezvoltare a unei afaceri. Îi vine rapid ideea că un magazin poate simplifica semnificativ întregul proces de distribuție pentru clienți. Visul său devine, însă, realitate, abia în anul 1972, când pune bazele primului business, sub numele de Confecciones GOA, care comercializează halate de baie.
Pe fondul unei copilării pline de greutăți din punct de vedere financiar, tânărul Amancio este determinat de o permanentă ambiție de a-și construi un viitor durabil, atât pentru el, cât și pentru familia sa. Împreună cu prima sa soție, Rosalía Mera, începe să creeze schițe pentru hainele care ulterior vor fi vândute în propria lor casă. Ortega a deschis primul magazin ZARA în 1975, când avea aproape 40 de ani. Zece ani mai târziu, afaceristul a înființat o companie-mamă sub numele Inditex, pentru a gestiona cu mai multă ușurință activitățile. Evoluția brandului devine treptat vizibilă și peste granițele țării. Portugalia a fost prima țară vizată de expansiune, unde compania condusă de Ortega deschide primul magazin în 1988, în orașul Porto.
Inițial, numele brandului era Zorba, la fel ca cel al personajului din faimoasa peliculă „Zorba the Greek”, însă fiindcă numele nu putea fi folosit, antreprenorul s-a decis asupra denumirii „Zara”. Compania operează un model de afaceri unic, pornind de la design și proces de fabricație și până la distribuție. Ținutele create în atelier ajung în magazine în aproximativ 15 zile și tot atât timp rămân și pe rafturile magazinelor, fără a aștepta debutul unui nou sezon vestimentar. Satisface astfel nevoia clienților de a fi în pas cu tendințele și de a beneficia aproape săptămânal de o nouă linie de îmbrăcăminte, comparativ cu media de șase luni a competitorilor din industrie.
O altă strategie inedită aplicată de retailerul de origine spaniolă o reprezintă lipsa investițiilor în publicitate, optând pentru ideea de a investi parte din profitul câștigat în deschiderea unui nou magazin.
Ortega a devenit un om al recordurilor. În mai 2001 ajunge cel mai bogat om din Spania, intrând în același an în topul Forbes, pe locul 43, cu o avere estimată la 6,6 miliarde de dolari. În cel mai recent top al miliardarilor Forbes, averea sa este estimată la 70 de miliarde de dolari, ocupând poziția cu numărul 6. Fondatorul retailerului Zara s-a situat în octombrie 2015 în topul listei miliardarilor lumii timp de aproape o zi, iar în septembrie 2016 s-a bucurat 48 de ore de ocuparea primei poziții în clasament. În ciuda succesului său, omul de afaceri duce o viață discretă, departe de vizorul mass-media de zeci de ani, alegând să nu se expună des în public. Grupul Inditex a înregistrat anul trecut vânzări în valoare de 28,6 miliarde de dolari și deține în prezent peste 7.405 de magazine în întreaga lume. Pe piața din România, Inditex pătrunde abia în anii 2000. România contribuie acum cu mai mult de 1,1% la totalul business-ului. În prezent, Amancio Ortega este parțial retras din afacere, orientându‑se către domeniul imobiliar și cel petrolier.