FacebookTwitterLinkedIn

Antonio Eram, CEO și Fondator Netopia Payments

Oportunitatea pentru România

Antonio Eram: În contextul pandemiei, relațiile interumane nu vor mai fi la nivelul cu care eram familiarizați, de aceea cred că în perioada următoare vom asista la o resetare clară a întregului sistem. Oamenii vor trebui să înțeleagă că interacțiunile umane, modul în care vom comunica și felul în care plătim se vor schimba, iar online-ul este o componentă critică în această schimbare.

Până acum, în mod tradițional, e-commerce-ul era limitat de foarte mulți utilizatori doar la a vinde și a cumpăra produse, însă, în acest context, consider că va deveni cea mai bună oportunitate pentru dezvoltarea de noi servicii cu un potențial uriaș pentru viitor. Vor fi servicii online, cu interacțiune umană minimă și care vor aduce eficiență în activitatea utilizatorilor. Prin urmare, va exista un număr infinit de oportunități de servicii care se pot dezvolta în perioada imediat următoare, în contextul unui reset al societății.

Totodată granița dintre retail-ul tradițional și online s-a diminuat, foarte mulți retaileri au intrat în online și practic au început să trateze retail-ul ca online, și nu invers ca până acum, aceasta fiind o schimbare de paradigmă foarte bună, mai ales că zona de online le oferă o flexibilitate mult mai mare.

În ceea ce privește plățile online, lucrurile evoluează într-o direcție pozitivă, și chiar dacă nu este suficient, este un început al unui drum pe care trebuie să mergem. S-a înțeles că plata electronică este eficientă, s-a înțeles că e-commerce-ul este un catalizator, iar în continuare va trebui să lucrăm la încrederea utilizatorilor în comercianți, nu în sistemul de plată.

Domenii ce trebuie reformate

Antonio Eram: Cred că un semnal puternic s-ar da tuturor domeniilor de activitate în cazul în care toate instituțiile statului s-ar transforma digital, de la formulare și interacțiune online, până la plăți electronice. Restul ar urma în mod natural.

Măsuri urgente pentru relansare

Antonio Eram: Predictibilitate în primul rând. Iar aceasta vine cu un plan. Un plan general asumat de toată clasa politică. Nu neapărat reduceri de taxe, dar o strategie de susținere a celor care au fost în imposibilitate de a se adapta.

O altă strategie ar fi cofinanțarea unor business-uri mici și mijlocii, împreună cu jucători specializați în astfel de servicii (de exemplu fondurile de Venture Capital sau fonduri de investiții). Statul participă cu un procent din investiția acestora, ca jucător pasiv, dar cu cerințe de control simple și clare.

Acțiunile vor fi obligatoriu răscumpărate de către business-uri după o anumită perioadă standard. Este un procedeu practicat în multe economii avansate, precum cea din Singapore.

Revenirea domeniului

Antonio Eram: În ultimele două luni, am asistat la o migrare în online a unui număr foarte mare de comercianți și furnizori de servicii care până de curând mizau doar pe segmentul offline și care odată cu debutul crizei au fost nevoiți să facă o trecere abruptă și rapidă în digital pentru a putea rămâne activi pe piață. Totodată, a existat un proces de repliere a unor industrii care până acum erau văzute ca fiind cash-oriented, precum zona de livrare de mâncare la domiciliu, restaurante sau magazine specializate, care au început să înregistreze creșteri substanțiale în ceea ce privește plățile electronice. Și pentru perioadă următoare estimăm o majorare a procentului de plăți online.

În toată această perioadă, misiunea noastră a fost să susținem migrarea afacerilor afectate de criză în online, fapt pentru care echipa NETOPIA Payments a lucrat la simplificarea modului de integrare în platformă pentru a veni în ajutorul a cât mai multor business-uri. În continuare ne vom concentra pe optimizarea deschiderii conturilor noi și verificarea minuțioasă a conformității comercianților, optimizarea platformei de plăți pe soluțiile e-commerce, promovarea opțiunii cu link-ul de plată pentru companiile fără experiență anterioară în comerțul electronic, dar și lansarea unor noi servicii aflate în stadii diferite de dezvoltare.

Unul dintre proiectele finalizate în această perioadă a fost platforma de comenzi dedicată restaurantelor și magazinelor specializate din toată țara și integrată în aplicația noastră de plăți mobile, mobilPay Wallet. Astfel, cei interesați se pot lista cu produsele pe care le oferă, pot gestiona comenzile primite și tot acolo se poate efectua plata online cu cardul. Comercianții au totul integrat, mai puțin procesul de livrare al produselor de care trebuie să se ocupe în regim propriu.