FacebookTwitterLinkedIn

Andreas Lier, CEO BASF România

Oportunitatea pentru România

Andreas Lier: Ca unul care a lucrat timp de aproape 30 de ani în industria chimică peste tot în lume, văd o mulțime de oportunități în această țară. Este o țară cu oameni foarte talentați, cu o bază industrială bună, multe materii prime disponibile ca resurse naturale, teren agricol fertil, o poziționare ideală din punct de vedere logistic pe magistralele est-vest/ nord-sud și, să nu trecem cu vederea, cu oportunități excelente în domeniul turismului.

Mai mult ca oricând, această pandemie a arătat nu doar României, ci lumii întregi, cât de mult suntem conectați și cât de mult și-a externalizat Europa verticalele de producție către alte părți ale lumii. Dintr-o dată, am realizat că disponibilitatea de materii de bază și componente industriale depindea de parteneri îndepărtați. Așa încât, acum discutăm despre agilitate. Despre cum putem repera și valorifica noile oportunități post-pandemice.

Noile modele de business țin cont de sustenabilitate, digitalizare, de conectarea industriilor mature cu cele noi și cu start-up-urile. România poateîncepe acum cu localizarea în domeniul industriei alimentare, cu procesarea producției agricole, iar asta va însemna mai multă valoare adăugată, în locul exportului simplu de cereale și legume neprocesate. Sau cu reorganizarea lanțurilor valorice pentru industrii cheie in economie, cum este cea auto. Țara poate beneficia de pe urma faptului că aceste lanțuri de aprovizionare vin acum tot mai aproape de țările din Europa centrală și de vest.

Liderii țării și antreprenorii pot valorifica oportunitățile deschise de criză și, dacă sunt suficient de îndrăzneți, pot să le transforme în povești de succes. Acum e momentul să se redeseneze strategiile de țară și să fie reconectată prin intermediul infrastructurii. Totul e să fii atent la ușile care se deschid și să nu ratezi oportunitățile. Până la urmă asta numim agilitate, nu?

Domenii ce trebuie reformate

Andreas Lier: Să stabilim ceva de la început: aceste domenii de activitate trebuiau reformate și restructurate și până acum, pandemia doar a pus reflectorul pe ele. România poate și trebuie să fie mult mai mult decât un loc potrivit pentru producție pentru alții. Poate produce mai mult “brain value” și valoare locală, conectând elemente ale lanțurilor valorice astfel încât să adauge verigi acolo unde sunt sincope. Reformele și restructurările sunt necesare și trebuie să se întâmple.

În agricultură, România, cu terenurile sale fertile, poate deveni un jucător și mai important în Europa. Prin susținere politică și orientarea către unificarea terenurilor în ferme de mari dimensiuni, prin motivarea fermierilor pentru a se asocia, prin trecerea la procesarea recoltelor, pentru obținerea de valoare adăugată. Analizând investițiile “downstream” în industria alimentară, vedem deja primele semne, adică investițiile în păsări de curte și producția de produse alimentare mai sofisticate.

Acum este momentul să creștem producția locală, să creem mai multă valoare în țară și să conectăm verigile lanțului valoric.

În industria chimică văd o mulțime de oportunități pentru România de a deveni un loc preferat pentru repatrierea unor producții din Asia în Europa, astfel încât poziția UE să fie mai solidă într-o eventuală criză similară. Cât despre cea de acum, desigur, cu toții sperăm că se va termina curând și nu va mai reveni niciodată.

E necesară și o strategie de țară pentru talentul din domeniul IT. În curând voi împlini un an de când mă aflu în România. Sunt martor la discuții despre UI Path, de exemplu, și despre alte start-up-uri. Cred că trebuie să existe o strategie și o foaie de parcurs concretă și o viziune digitală pentru România.

Măsuri urgente pentru relansare

Andreas Lier: Permiteți-mi să spun aici câteva cuvinte ca unul care s-a implicat puternic în asociații (precum Camera de Comerț și Industrie Germană), în mai multe țări.

În primul rând, vorbim despre a crea condițiile ca efectele de creștere să fie imediat absorbite prin partenerii comerciali externi ai României în momentul revenirii, de îndată ce aceste țări încep să consume din nou; în al doilea rând, despre localizare și crearea de mai multă valoare în țară. Pentru ambele sunt necesare acțiuni rapide, pentru a limita pierderile.

Industria auto, cu importanța sa pentru PIB-ul românesc, cere o atenție deosebită. Această industrie este parte din coloana vertebrală a țării. S-ar putea să apară probleme de lichiditate pentru producătorii de componente auto, poate chiar falimente. Odată ce companiile dispar, zeci de mii de oameni își pot pierde locul de muncă. Acest efect de domino poate avea un impact negativ real pentru țară, dar și pentru întreaga industrie auto europeană, deoarece acum toate sunt interconectate. Aici sunt necesare susținere și concepte precum modelul german al Kurzarbeit. Împreună cu Camera de Comerț și Industrie Germană, am încercat să promovăm acest concept de salvare economică care s-a dovedit de succes în Germania. „Kurzarbeit” este o schemă de muncă ajustată, parțial susținută de guvern, care evită concedierile și menține economia în poziție de start pentru reluarea activității.

Cred că România are nevoie de un plan elaborat, comunicat cu repere temporale și cu un buget atașat. Lucrurile nu pot fi radical diferite de cum funcționează elaborarea unui plan de afaceri. Întrucât în afaceri, un plan și o strategie sunt puncte de pornire obligatorii, care trebuie să fie „vândute” tuturor părților interesate (stakeholderi), să convingă pe fiecare dintre acestea, oferindu-le ceea ce este de interes pentru fiecare. România are multe părți interesate. Dacă dorește să joace un rol mai important în agricultură, de exemplu, cred că Guvernul trebuie să definească ambițiile de țară și stakeholderii. Dacă România dorește să devină un jucător în industria chimică, atunci trebuie să ne gândim la investitori, la cadrul legislativ UE, la aliați, posibile piețe și la politici care pot ajuta la deschiderea lor.

Revenirea domeniului

Andreas Lier: Suntem prezenți în lanțul valoric al aproape tuturor industriilor, așa că suntem bine poziționați să luăm pulsul economiei. Există lumini și umbre. Viitorul depinde de multe aspecte, începând cu evoluția acestui virus pe care nimeni nu o poate prezice cu exactitate.

Sunt optimist pentru că avem un portofoliu diversificat. Vedem unele activități care funcționează extrem de bine, pentru care pandemia a scos în evidență oportunități care nu fuseseră luate în considerare până acum. Începând de pe teren, cu agricultura. Chiar dacă la începutul anului eram îngrijorați de secetă, acum suntem optimiști.

De asemenea, vedem o dezvoltare bună în ceea ce privește substanțele chimice pentru sectorul Nutriție și Sănătate – asta însemnând produse chimice pentru industriile alimentară și farmaceutică. Vedem aici o cerere consistentă din partea clienților care produc în aceste sectoare – au nevoie de vitamine, dar și de alte ingrediente pentru produse precum pâine, produse de patiserie sau bere.

De asemenea, vedem o evoluție frumoasă în segmentul creșterii animalelor – cum ar fi păsările de curte. Acum vedem o tendință către o producție locală mai ridicată și către localizare cu ajutorul unor noi investiții. De asemenea, sectorul de îngrijire a locuinței și îngrijire personală este foarte interesant – acest segment reunește toți agenții de curățare, dezinfectanți, produse de igienizare – acest segment chimic funcționează acum foarte bine. Pentru sectorul de îngrijire personală și a locuinței, vedem acum tot mai multe extinderi ale capacităților de producție și noi investiții locale. Iar comportamentul consumatorilor se schimbă.

Să trecem la următorul sector: produse chimice legate de construcții – aici activitatea a fost relativ bună până în mai. În general, acest sector funcționează bine – în special cu proiecte de infrastructură sau rezidențiale, pentru că segmentul de clădiri de birouri a început să aibă niște dificultăți. Avem previziuni optimiste și pentru următoarele luni. Ulterior, criza ar putea afecta acest sector – cu excepția infrastructurii.

Trecând la alte industrii care folosesc substanțe chimice, provocările sunt mai numeroase, dar sunt și acolo oportunități – produsele chimice folosite în industria auto, de exemplu lacurile și vopselele auto. Știm cu toții că marii producători auto s-au oprit în aprilie. La fel am văzut că au procedat și sutele de producători de componente auto. Și aceștia folosesc multe dintre produsele noastre. Era previzibil că oamenii să amâne achiziționarea de automobile. Unele dintre pierderile înregistrate în aceste luni se vor recupera, dar cel mai probabil vom vedea scăderi la nivelul acestei industrii, per ansamblu, în Europa.

Trebuie să înțelegem cât de profundă și cât de lungă va fi criza – cum se va schimba comportamentul consumatorilor pe termen mediu și pe termen lung și sub ce aspecte. Avem nevoie de încredere și programe de susținere pentru revitalizarea cererii. Și, desigur, de atragere de parteneri comerciali care să ajute la limitarea pierderilor și stimularea producției. Pentru România, piața are multe oportunități precum Agro, dar mai e mult de lucru în alimentație, îngrijire personală, durabilitate, digitalizare, conectarea vechilor și noilor industrii – reorganizarea lanțurilor valorice.

Pe termen mediu sunt optimist pentru țară și industrie. Și privesc cu încredere spre viitor.