FacebookTwitterLinkedIn

Chiar acum și chiar de astăzi e momentul potrivit să privești sau să redescoperi posibilitatea de a vorbi în fața oricărei audiențe ca pe o oportunitate să faci vizibilă ideea pe care o susții sau să promovezi proiectul pe care îl desfășori.

Indiferent ce drum profesional apuci, afli mai devreme sau mai târziu că public speaking-ul joacă un rol critic și diferențiator în atingerea succesului țintit. Poate nu te-ai gândit niciodată, dar statisticile spun că 70% din joburi implică și solicită abilitatea de a vorbi în public.

Atunci de ce să privești momentul livrării unui discurs ca pe o ruletă rusească? Începe antrenamentul chiar acum și apelează din timp la lista asta de cărți care să-ți redefinească perspectiva despre #publicspeaking.

Cele 5 titluri îți servesc drept busolă care să te orienteze către interes, pasiune și pregătire, lăsând în urmă tărâmul fricilor, procrastinării și preconcepțiilor.

1) Arta de a vorbi în public, Stephen Lucas – Pe lângă informații practice despre vorbire, ascultare, pregătirea și susținerea discursului, cireșele de pe tort în această carte sunt două capitole dedicate eticii și tipurilor de discursurilor. E o lectură bazată pe teoriile clasice și contemporane ale retoricii. Autorul este un ambasador al gândirii critice ca parte componentă a vorbirii și a implicat aproximativ 150 de resurse ca să aducă în prim-plan aspecte majore ale pregătirii și prezentării discursurilor. Toate conceptele de mai sus sunt explicate prin povestiri și fragmente de discursuri sau chiar discursuri integrale.

2) Ghidul oficial TED pentru vorbit în public, Chris Anderson – Pune accentul încă de la început pe ideea că nu există doar o modalitate bună de a susține un discurs excelent, pentru că tipurile de vorbitori, de public și de contexte sunt variate. Ghidul alternează instrumente și idei care îți dau încredere în tine cu exerciții de pregătire pentru un discurs. Sursele de inspirație sunt 54 de discursuri TED care reconstruiesc drumul de la idee la scenă și care amplifică magnitudinea diversității prin care un/ o prezentato(a)r(e) oferă ideea unei audiențe.

3) Made to stick, Chip and Dan Heath – O incursiune psihologică însă mai mult practică decât teoretică, în lumea acronimului SUCCES. Îți aduce înțelegerea succintă a definiției unei „idei lipicioase” – o idee care poate fi ușor de descifrat, este memorabilă și creează o schimbare de mentalitate sau de comportament.

4) The Storyteller’s Secret, Carmine Gallo – Îți face cadou universul a 50 de modele de povestitori, analizate din prisma a 5 tipologii. Într-o lume plină de alegeri, modul în care prezinți o idee într-o poveste te detașează imediat de majoritate. Gallo structurează inedit conținutul, îl face ușor de digerat: înțelegi tipologia prin exemplul povestitorilor, parcurgi instrumentele folosite de ei, afli secretul lor și consolidezi un plan de acțiune prin care să aplici ideile relevante.

5) Confesiunile unui vorbitor în public, Scott Berkun – Cu multă energie și umor, relatările lui Scott fac accesibile tehnici pe care oricine le poate aplica prin asumare, disciplină și exercițiu. Afli de ce „Oamenii se tem să vorbească în public mai mult decât de moarte.” este doar un mit și descoperi contextul în care s-a născut această afirmație.

Emerson spunea că „un bun cititor dă valoare cărții.” În lumina acestui gând, care circulă din secolul al XIX-lea, te invit să pornești pe drumul lecturii cu mintea și inima curioase. Vei cuceri un univers pe care negreșit ai să-l completezi cu poveștile, aha-urile și experiențele proprii. Știi ce? Fă primul pas și vino la atelierul de Storytelling de la Fundația Calea Victoriei, Iulia Ivanov abia așteaptă să parcurgeți împreună drumul te la idée la aplauze.

CITEȘTE ȘI Costumul doamnelor – eleganță și libertate