FacebookTwitterLinkedIn

În 2005, Ciprian Borodescu, Alexandra Anghel și Ionuț Ardeleanu, toți trei studenți de la Politehnică, au fondat o companie de outsourcing. Timp de cinci ani, au dezvoltat numeroase aplicații pentru diferiți clienți, însă în 2010 au decis să fondeze propriul proiect. Start-up-ul s-a numit Mobile Friendly Sites și era o versiune rudimentară a celei actuale. Acesta a fost și start-up-ul cu care au aplicat la acceleratorul Startupbootcamp din Copenhaga. Au aflat despre acest program în ultima zi în care se mai putea aplica și ceea ce i-a atras au fost mentorii, povestește Ciprian Borodescu, CEO-ul Appticles.

Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

Din cele 100 de echipe care aplicaseră, au fost una dintre puținele selectate. „Noi nu am fost pregătiți pentru un accelerator. Ne-am trezit acolo nu pentru că ideea era splendidă, ci pentru că noi ca echipă eram foarte buni pe partea tehnică”, explică Ciprian.

Aflați cine sunt ceilalți membri ai promoției 2014 a Forbes România “30 sub 30”.

Pe parcursul celor trei luni petrecute în Copenhaga, cei trei au avut primele contacte cu partea de business, când au fost puși să-și valideze ideea interacționând direct cu potențialii clienți, în acea perioadă managerii restaurantelor. „Startupbootcamp a fost mind-opening şi eye-opening pentru că știam partea de programare, dar nu știam nimic pe partea de business, nu știam cum trebuie să faci un pitch, ce este un pitch… nu știam absolut nimic, am luat totul de la zero”, povestește Ciprian. Din momentul în care și-au dat seama că au nevoie de cineva care să se ocupe strict de partea de business, el a preluat acest rol, însă mărturisește că i-a fost foarte greu în primele luni, pentru că până în acel moment îi era clar ce trebuie să facă și cum să contorizeze ceea ce face, însă din momentul în care au dispărut liniile de cod îi era mult mai greu să își măsoare eficiența. Programul Startupbootcamp s-a încheiat cu o zi a investitorilor, în care fiecare echipă trebuia să-și prezinte ideea. Borodescu recunoaște că prezentarea pitch-ului în acel moment a fost probabil cel mai greu lucru pe care a trebuit să îl facă în viața sa.

Primele două-trei săptămâni după finalizarea Startupbootcamp au fost extrem de dificile, povestesc cei trei, pentru că nu știau care ar trebui să fie pasul următor. Recunosc că a fost un pas înapoi să părăsească Copenhaga și să se întoarcă în România, pentru că rețeaua puternică de networking pe care o formaseră acolo le-ar fi susținut evoluția. După finalizarea programului, a avut loc și cea mai importantă pivotare, când au făcut trecerea de la site-uri „mobile-friendly” la aplicații web bazate pe HTML5. Inițial s-au orientat către conferințe, pentru care făceau aplicații și primeau în schimb oportunitatea de a-și prezenta startup-ul. Nu au găsit însă o metodă eficientă de monetizare a conferințelor, așa că au decis să pivoteze o a doua oară. Sursa de inspirație a fost Financial Times, care a lansat în 2011 prima aplicație HTML5, „dovedind prin asta întregii industrii de publishing că se poate să reușești și în afara App Store-ului, în felul acesta HTML5 poziționându-se ca o alternativă pe mobil pentru aplicațiile native”, explică Ciprian Borodescu. Acela a fost momentul în care s-au reorientat către industria de publishing.

Appticles, versiunea actuală, a fost creată în 2012, și în luna noiembrie a aceluiaşi an au lansat prima aplicație pentru publicaţii, app.journalism.co.uk, pentru care au fost nominalizați la Mobile Premier Awards în februarie 2013 în Barcelona.

„Startupbootcamp a fost catalizatorul. Am învățat cum trebuie să luăm feedback de la clienți, cum trebuie să vorbești cu un mentor. Cred că de acum înainte, în alte acceleratoare, vom fi total diferiți de Startupbootcamp”, explică Alexandra Anghel, CTO-ul Appticles.

După Startupbootcamp, nu au aplicat la alte acceleratoare și nici nu mai aveau de gând să o facă, însă ceea ce i-a atras la Wayra, din Munich, a fost faptul că era o inițiativă a companiei Telefonica și că avea o legătură strânsă cu HTML5. Au aplicat la acceleratorul din Dublin, dar deși au fost unul din startup-urile cele mai bune, nu au fost acceptați. Însă cei din Dublin i-au recomandat pentru Wayra Muenchen, unde au fost printre primii acceptați. „Nu am fost pregătiți pentru Startupbootcamp, dar suntem pregătiți pentru Wayra”, spunea anul trecut Ciprian Borodescu. Așa cum explica el, erau mai concentrați și știau clar ce vor.

La sfârșitul anului trecut însă, Appticles a primit o investiție de 100.000 de euro de la LAUNCHub, un fond de investiții de tip seed din Bulgaria. În acel moment, „a trebuit să facem o alegere și am decis să renunțăm la Wayra, pe motivul că cei de la LAUNCHub ne pot ajuta să creștem mai mult în viitor”, explică Alexandra Anghel, obiectivul lor pe termen scurt fiind dezvoltarea produsului și creșterea numărului de clienți și cititori.

Ce au învățat din toate aceste experiențe? „Business-ul e un soi de artă. Nimeni nu poată să spună ce o să meargă sau ce nu o să meargă. Am observat că dacă vrei să faci ceva să meargă în lumea asta, atunci îți găsești un loc unde ceea ce faci tu o să meargă, fie că e în Brazilia, fie că e în China.”

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

GALERIE FOTO: “30 SUB 30” 2014

Aflați cine sunt membrii promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”.