Născut în Israel, unde a locuit până la șapte ani, Ariel Constantinof a făcut în România școala particulară evreiască, din care a fost exmatriculat în clasa a noua din cauza blogului său. În 2006, deși nu avea încă 18 ani, crea primul său blog, www.amdoar18ani.ro, un blog colectiv prin care voia să își convingă colegii să scrie despre problemele din licee. Și-a terminat studiile într-un liceu de stat, însă exmatricularea a avut un impact puternic asupra viitorului său, pentru că, așa cum explică Ariel, „în urma exmatriculării m-am prins că e o putere să scrii”. A continuat să scrie pe blog și, deși pasiunea pentru blogging creștea progresiv, a apărut curând întrebarea „Mai mult decât să scriem, ce putem să facem?”.
Momentul a coincis perfect cu reînvierea unei alte pasiuni, mersul pe bicicletă. Când locuia încă în Israel, bunicul său, pasionat de biciclete, l-a învățat să pedaleze. Pasiunea pentru biciclete fusese de mult uitată când, peste ani, a testat împreună cu bunicul său o bicicletă pe care acesta o recondiționase. Așa și-a amintit de plăcerea pedalatului și, pentru că avea un blog pe ai cărui cititori își dorea de mult timp să-i cunoască, a organizat un marș de biciclete, pe care l-a numit BikeWalk. Marșul a fost anunțat și promovat exclusiv pe blogul lui și a fost orientat către testarea unui centru nou de închiriere de biciclete, Ariel Constantinof neavând propria bicicletă în acel moment. Deși la prima întâlnire au venit patru oameni, doi prieteni de-ai săi și doi cititori ai blogului, Ariel Constantinof a privit atragerea a doi anonimi la eveniment ca pe o primă victorie personală. Numărul participanților la marșurile de bicicliști a crescut apoi progresiv, la cea de-a doua întâlnire venind 12 oameni, apoi 20, iar la cea de-a patra întâlnire venind 100 de bicicliști, plus reprezentanți ai presei. „M-am trezit un lider între 100 de oameni”, povestește el. „Conceptul BikeWalk a durat câțiva ani și s-a răspândit puternic – de-a lungul a doi ani și jumătate am reușit să scot câteva mii de oameni din casă, prin București, pe două roți.” Acum nu mai este cel care organizează marșurile, dar a renunțat la rolul său doar în momentul în care a știut sigur că altcineva îl va prelua. Este în continuare un susținător al marșurilor și, cum explică chiar el, „am rămas un simplu activist al bicicletei”.
Aflați cine sunt ceilalți membri ai promoției 2014 a Forbes România “30 sub 30”.
Treptat, odată cu organizarea marșurilor de biciclete, a apărut și ideea de a fonda Tribul, primul serviciu de curierat exclusiv pe biciclete din București. Numele a fost astfel ales pentru că „eram puțini în oraș, dar eram foarte uniți”, explică el despre comunitatea de bicicliști. A început proiectul singur, în toamna anului 2010, și primul lucru pe care l-a făcut a fost un site, pentru că, spune el, „era tot ce știam să fac”. A trimis apoi zeci de e-mailuri către magazinele online din București și, în final, a primit două răspunsuri. Fiind unicul angajat al Tribului, era atât dispecer, cât și cel care se ocupa de livrare. Avea maxim trei livrări pe zi, însă, povestește el, era greu să facă asta singur toată ziua. În prima iarnă a oprit activitatea, iar până în primăvara anului următor a creat o echipă de cinci oameni, toți foști participanți ai marșurilor. Acum are doisprezece angajați și deja nu mai face livrări, decât în cazul în care este o perioadă cu extrem de multe comenzi. Întrebat fiind care este acum rolul său în Tribul, răspunsul său a fost „îmi place să cred că încă fac de toate”. „E o nevoie să fiu antreprenor”, adaugă el. „Pasiunea mea e să pedalez”.
Cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent
Serviciul oferit de afacerea sa este livrarea oricărui produs în maxim două ore, condiția fiind „să îmi intre în ghiozdan”. Din septembrie 2013, comenzile pot fi făcute și online, ceea ce le-a ușurat enorm munca, în prezent numărul comenzilor făcute online reprezentând aproximativ jumătate din total. Privind în perspectivă, acest număr a tot crescut, de la un total de 70 de livrări în decembrie 2012, la 750 în luna decembrie a anului trecut. Pentru viitor, obiectivul său este ca Tribul să devină cea mai rapidă formă de „teleportare”, cum o numește el, din București. În prezent consideră că nu e încă avantajos să lanseze serviciul și în alte orașe, dar dacă ar fi să aleagă un oraș în care i-ar plăcea să-și extindă afacerea, ar alege Clujul.
„Dacă vom considera «antreprenoriatul» domeniul meu, atunci voi spune că am găsit o metodă prin care nu numai să câștig bani, dar prin care să pot să ajut și societatea în care-mi desfășor afacerea”, explică el. Obiectivul său nu a fost strict generarea de profit, ci și promovarea bicicletelor și crearea premiselor pentru construirea infrastructurii pentru bicicliști. De aceea, Tribul este o afacere socială și 10% din profituri sunt orientate către cauza lor.
Deși cea mai mare parte a timpului este dedicată afacerii, pasiunea pentru scris nu a dispărut. „O să mă țin de partea cu scrisul, asta mă face să fiu eu”, explică Ariel Constantinof. De această dată, tema este dezvoltarea personală.
Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.
GALERIE FOTO: “30 SUB 30” 2014
Aflați cine sunt membrii promoției 2013 a Forbes România “30 sub 30”.