FacebookTwitterLinkedIn

Deși am ajuns la jumătatea anului 2021, este bine să aruncăm o privire asupra primului an de pandemie, mai precis pe cifrele de bilanț ale agențiilor de publicitate, ca să știm ce-am trăit, ca să nu fim victimele unor „mituri”, fake news-uri sau alte „legende” atât de prizate de piața publicității din România.

Hotărât lucru, agențiile creație și strategie de comunicare au dus-o rău în 2020. Asta arată bilanțurile financiare de la Ministerul Finanțelor Publice.

Cifrele de afaceri au scăzut simțitor la majoritatea marilor agenții, comparatv cu 2019. Greu mai găsești o agenție care și-a mărit cifra de afaceri în 2020.

Acest segment din industria comunicării a dus-o mai prost decât agențiile de media și agențiile de comunicare digitală, deși multe agenții au componenta de media și digitală, și, pe alocuri, a dus-o și mai rău decât agențiile de PR. Sunt destule agenții care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri mai mari de 50%, lucru care nu s-a întâmplat în industria de PR.

Conform bilanțurilor financiare apărute recent la Ministerul Finanțelor Publice, prelucrate de „Forbes România” la cursul mediu BNR de 4,83 lei/euro, a rezultat o cifră de afaceri totală de 107,01 milioane de euro, în scădere cu 18,7% față de anului 2019. Este o contracție majoră pentru această piață.

Totuși, profitul net cumulat a fost de 8.873.376 euro, consemnând o creștere de 2,6% față de 2019.

Rata profitului pentru piața agențiilor de publicitate din 2020 a fost de 8,3%.

În topul celor 44 de companii monitorizate, doar patru au raportat pierderi la finalul anului 2020. De asemenea, 20 de agenții au raportat cifre de afaceri mai mari de peste un milion de euro.

Firma Lion Communication Services S.A., deținută în România de rețeaua internațională Publicis Groupe, a raportat o cifră de afaceri de 27,2 milioane de euro, în scădere cu 10,6% față de 2019. Profitul net s-a ridicat la 1,47 milioane euro, mai mare decât în 2019 (1,16 milioane de euro).

Lion Communication Services S.A. operează mai multe entități din domeniul comunicării, care nu au personalitate juridică: Publicis, Leo Burnett, Saatchi&Saatchi+The Geeks, MSL The Practice (PR) și toate diviziile lor. Toate activitățile și raportările acestor divizii se fac pe firma Lion Communication Services S.A.

În top nu a fost inclusă agenția full-service B.V. McCann-Erickson, aceasta figurând în topul agențiilor de media 2020, pentru că divizia de creație McCann/Creative Services (fără personalitate juridică) are o pondere mai redusă în cifra de afaceri decât divizia de media Universal McCann (fără personalitate juridică). B.V. McCann-Erickson a raportat în 2020 o cifră de afaceri de 41,2 milioane de euro (scădere de 28,4%) și un profit net de 954.673 euro.

Agenția Centrade Integrated (cu un business de peste 70% în marketingul digital) a fost inclusă în topul agențiilor de comunicare digitală. Vezi topul digital AICI.

Cele 44 de agenții au avut în total 1.076 de angajați.

Agenții care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2019: Ogilvy&Mather Advertising (13%), Mercury 360 Communications (-17,3%), FCB Bucharest (-27%), Propaganda Creative Services (-22,6%), Tonica Group (-17,6%), Cohn&Jansen Advertising (-11,5%), DDB Advertising (-13,6%), Mullen Lowe (-30,8%), Vitrina Advertising (-9,8%), Tempo Advertising (-43,4%), Godmother (-70%), Friends TBWA (-35,6%), GMP Advertising (-40,2%), GAV (-73%), Brands Talk Communication (-77,3%), Minio Studio (-42,2%), AMM Design (-42%), Hello Communication (-48,3%) și 23 Communications Ideas (-77,8%).

Printre agențiile care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de anul 2019 se numără: Jazz Communication (37%), Propaganda Marketing Resource (22,7%), Headvertising (72,8%), Papaya Advertising (56%), Rusu+Borțun Brand Growers (63,7%), Pastel (11%), Havas Worldwide (29,7%) și Bloom Communication (67,3%).

Geometry Global România și-a conservat afacerile din 2019, înregistrând o scădere minoră de 0,9%.