FacebookTwitterLinkedIn

UPDATE 3 – Topul a fost actualizat cu agenția STOICA (Smith Business Solutions), care a raportat o cifră de afaceri de 248.127 euro și un profit net de 77.880 euro.

UPDATE 2 – A fost adăugată în top agenția Pattern Studio, cu o cifră de afaceri de 330.614 euro și pierderi de 6.918 euro.

UPDATE 1 – Topul a fost actualizat cu Mainstage Agency, care a raportat o cifră de afaceri de 663.298 euro și un profit net de 35.700 euro.

(articol inițial)

Afirmația „online-ul este câștigătorul pandemiei” este… discutabilă. Creșterea de 9,2%, bazată pe bilanțurile a 71 de agenții în 2020, nu justifică entuziasm, ci mai degrabă o evoluție solidă într-un an extrem de greu. Unele agenții de comunicare și marketing digital și-au majorat considerabil afacerile, altele au pierdut business. Pentru că așa se întâmplă într-o piață liberă: într-un an, unii câștigă, alții pierd. Nu există câștigători pe toată linia.

În 2020, cele 71 de agenții de publicitate digitală și marketing au avut afaceri totale de 94,2 milioane de euro, în creștere cu 9,2%, față de anul precedent.

Profitul net cumulat a fost de 12,776,314 euro, mai mare cu 3,6% față de 2019. (Au fost comparate aceleași 71 de companii din 2019.)

În topul digital „Forbes România” nu sunt incluse agențiile deținute de grupul Publicis România, pentru că acestea sunt divizii fără personalitate juridică și care activează sub „umbrela” companiilor Lion Communication și Publicis Groupe Media Bucharest.

Agenția Tuio Social Media nu figurează cu bilanțul contabil pe anul 2020, pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Cu siguranță că adăugarea afacerilor acestor entități, care lipsesc din topul Forbes România, ar conduce piața digitală la peste 100 milioane de euro în 2020.

Numărul de angajați ai celor 71 de companii a crescut de la 1.257 în 2019 la 1.283 în 2020, potrivit datelor de bilanț depuse la Ministerul Finanțelor Publice.

Sunt 7 agenții care au raportat pierderi la sfârșitul anului 2020.

Agenția Hogarth Worldwide, care operează sub brandul H&O (Hogarth & Ogilvy), a raportat cel mai mare profit net: 1,81 milioane de euro, dar mai mic cu 16,5% față de 2019.

Alte agenții cu profituri importante: Conversion Marketing (784.385 euro), Centrade Integrated (538.532 euro), Syscom Digital (563.157 euro), Grapefruit (485.327 euro), Kubis (432.360 euro), Sinaps Marketing (414.131 euro), Digital Atelier Interactiv (403.621 euro) și Prometheus Programmatic Agency (463.839 euro).

Rata profitului pe piața celor 71 de agenții a fost de 13,6%.

În 2020, 23 de agenții au raportat afaceri mai mari de un milion de euro, față de 19 în 2019.

Primele 10 agenții din top dețin o cotă de piață de 56,5% din cifra totală de 94,2 milioane de euro.

Agenții digitale care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2019: ZITEC (53,8%), MRM Parteneri (6,2%), Kubis (15%), 2Performant Network (28,2%), Upswing (5%), Data Revolt (303,4%!!!), Syscom Digital (70%), Conversion Marketing (7%), Grapefruit (40,6%), DWF – Genuine SEO Agency (54,5%), Heist Industries (4,5%), Ideologiq (43,4%), Omniconvert (23,1%), ContentSpeed (49,5%), Canopy (24,7%), Interactions (1,8%), White Image (63,7%), SEO Cupcake (29,4%) și Silkweb (83,3%).

Agenții care au înregistrat scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2019: Hogarth Worldwide (-10,8%), Centrade Integrated (-17,3%), Stefanini Infinit (-14,8%), Digital Atelier Interactiv (-19,2%), Tribal Worldwide Digital (-8,6%), Republika Interactive (-3,4%), Digital Star Marketing (-11%), V8 Interactive (-54%), Mullen Lowe Profero (-24,3%) și Search Ads Interactive (-21,2%).

Cifrele de bilanț au fost calculate de „Forbes România” la cursul mediu BNR 2020 de 4,83 lei/euro.