FacebookTwitterLinkedIn

Agențiile de media din România au traversat onorabil anul de groază 2020. Afacerile pieței agențiilor de media au scăzut cu 5,5%.

Un recul minor dacă ne gândim la spaima (justificată) prin care au trecut oamenii din agenții, mai cu seamă în perioada martie – aprilie 2020, ca tot poporul, de altfel.

Se poate spune că a fost un an de stagnare pentru această piață și nicidecum o scădere. Cifra totală de afaceri de 448,2 milioane de euro, aproape de nivelul anului 2019, arată că investitorii în publicitate nu s-au pierdut cu firea așa cum s-a întâmplat în criza economică din 2009 – 2010. Cele 5,5 procente sunt mai degrabă pierderi… emoționale.

Precizare: Din top lipsesc agențiile Dentsu Aegis Network România și Carat România care, până la ora redactării acestui articol, nu aveau bilanțurile actualizate pentru anul 2020. (Articolul va fi actualizat.)

Profitul net total al celor 16 agenții s-a ridicat la 15,5 milioane de euro, mai mare cu 7% față de 2019. Indicatorul arată că nu am avut o criză pe piața agențiilor de media (companii care tranzacționează spații de publicitate pe TV, online, radio, outdoor și print). Foarte important: nicio agenție n-a raportat pierderi în 2020.

Agenția Media Investment, parte a holdingului The Group, a raportat cel mai mare profit: 1,9 milioane de euro, în creștere cu 48% față de anul 2019.

Rata profitului la nivelul celor 16 agenții de media a fost de 3,5%.

Cifrele macro ale pieței de media sunt foarte bune. Aproape că îți vine să te întrebi: oare a existat pandemie COVID-19 pentru agențiile de media?

Mai mult, cele 16 companii de media au avut un număr total de 611 angajați, la nivelul anului 2019.

Pe primul loc în topul cifrelor de afaceri pentru anul 2020 se află agenția MMS Comunications (fosta Zenith Media Communications), care a raportat afaceri de 66,9 milioane de euro, în creștere cu 4,4% față de anul 2019. Profitul net al companiei a fost de 1,61 milioane de euro, în creștere cu 17% față de anul precedent.

Cifrele au fost calculate la cursul mediu BNR din 2019 de 4,83 lei/euro.

Pe locul secund al clasamentului s-a plasat Publicis Groupe Media, cu afaceri de 54,9 milioane de euro, în scădere cu 8% față de 2019. Profitul net s-a ridicat la 1,79 milioane de euro, al doilea ca mărime de pe piața agenților, dar mai mic cu 9,3% față de 2019. Publicis Groupe Media reunește agențiile Starcom, Spark Foundry și toate diviziile de media, inclusiv cea de performance. Acestea nu sunt entități juridice, ci divizii în cadrul structurii organizatorice a grupului Publicis în România.

Agențiile MMS Comunications și Publicis Groupe Media sunt deținute de grupul internațional Publicis.

Pe locul al treilea a urcat agenția Media Investment, cu afaceri de 48,07 milioane de euro, în creștere cu 4,8% față de 2019.

Agențiile MediaCom România, Wavemaker România și Mindshare Media, operate de GroupM, au avut afaceri cumulate de 102 milioane de euro, fiind al doilea grup de media din România după Publicis. Cele trei agenții au suferit scăderi minore ale cifrelor de afaceri (sub 2% fiecare).

Agenții care și-au crescut cifra de afaceri față de 2019: Havas Media (6,2%), House of Media (45%) și Omnicom Media Group (17,8%).

Agenții care au suferit scăderi ale cifrei de afaceri: McCann-Erickson (-28,4%), OMD (-9,8%), Wavemaker România (-2,4%), Initiative Media (-20,6%).

Agenția McCann-Erickson, care deține o divizie puternică de media, Universal McCann, a raportat un profit net de 954.000 euro, în scădere cu 52,7% față de 2019.

Deși a suferit o contracție a cifrei de afaceri, Initiative Media, parte a grupului de comunicare Lowe, a raportat un profit de 1,63 milioane de euro, în creștere cu 48,6% față de 2019.