FacebookTwitterLinkedIn

Sorin Preda, Fondator și CEO Global Vision

Oportunitatea pentru România

Sorin Preda: Acest context de necesitate aduce deschidere și adaptare și ar putea fi un moment în care să facem bilanțul de resurse al României și să construim strategia pentru angajarea acestor resurse în proiecte de investiții pe termen lung.

Mă aștept la o mai mare valorificare a resurselor interne – linii de producție, agricultură – , cât și la un efort conjugat al autorităților, băncilor, antreprenorilor pentru optimizarea comunicării și operațiunilor derulate inter-instituțional.

Nu pot omite nici oportunitatea unui ritm accelerat de automatizare și digitalizare în insituții și eficientizarea timpilor de lucru. Totodată, suntem în situația inevitabilă de a testa modelul unui program flexibil de muncă. Cu toții, în toate industriile, am fost proiectați în scenarii care deunăzi păreau nerealizabile, dar care, sub imperiul necesității, au devenit reale și viabile.

Domenii ce trebuie reformate

Sorin Preda: Sănătate, alimentație, educație și infrastructură. Primele două s-au disociat în mod clar în ordinea necesității din ultimele două luni. Sunt domeniile salvatoare și deja au trecut printr-un proces major de schimbare odată cu această criză. Am văzut că există și varianta de comunicare telefonică și online cu pacienții, eliberarea de rețete online și astfel diminuarea și eficientizarea fluxului de la camera de gardă. În privința sectorului alimentar, sunt convins că agricultura are un potențial uriaș, prea puțin valorificat. Sistemele de irigații ar putea fi unul dintre obiectivele pe termen scurt.

Totodată, România are resursă umană insuficient pusă în valoare și instituții educaționale cu care antreprenorii ar putea încheia parteneriate solide, astfel încât de pe băncile școlii să vină persoane deja cu o perspectivă certă de angajare într-un anumit domeniu.

Pentru relansare economică avem nevoie de educație, de oameni capabili și instruiți și de proiecte mari de infrastructură pentru a putea atrage investiții. Și când spunem educație ne referim la o reformă a materiilor, un sistem de evaluare performant, alocarea resurselor educaționale astfel încât decalajele între mediile rural și urban să se reducă. Și, desigur, comunicarea intensificată cu mediul de afaceri și crearea de perspective de formare aplicată pentru domeniile de interes încă din ciclurile gimnaziale.

Măsuri urgente pentru relansare

Sorin Preda: În acest moment, cea mai mare nevoie este de lichiditate. Așadar, investițiile trebuie protejate și găsite surse de finanțare pentru a le susține ritmul.

Redeschiderea economiei deja a început și acest proces trebuie să fie în sincron cu respectarea normelor de prevenție și igienă, pentru a diminua riscul creșterii infectărilor. Un astfel de scenariu care să genereze un al doilea val de lockdown ar fi greu de suportat de sistemul medical și de cel fiscal. Momentan, fără un vaccin distribuit populației, singura soluție pentru relansarea economiei este respectarea cu prudență și rigoare a normativului de igienizare, dezinfectare, distanțare socială și purtare echipamente de către angajați și angajatori.

Vedem exemple bune din piață de la fabricile mari care au deschis producția de la final de aprilie. S-au separat punctele de lucru, s-au pus la dispoziție kit-uri de protecție și s-a flexibilizat programul de lucru.

Aceste măsuri însă vin la pachet cu niște costuri suplimentare pentru companii, atât pentru echipamentele suplimentare puse la dispoziție, cât și pentru consumul de igienizanți și spațiu. Distanțarea în spațiul de lucru de 1.5-2m înseamnă reducerea la jumătate a efectivului de lucru prezent.

Cred că și aici ar trebui o discuție cu autoritățile pentru suport acordat sub formă de deduceri a acestor cheltuieli.

Nu în ultimul rând, protejarea proiectelor de investiții care generează: producție, servicii, creare de locuri de muncă și apoi consum.

Revenirea domeniului

Sorin Preda: Revenirea nu va fi una rapidă, pentru că s-au creat blocaje în aceste două luni care vor fi depășite în etape, nicidecum brusc. Avem nevoie de un cadru nou operațional pentru a ne putea duce mai departe activitatea, în siguranță.

Strict în domeniul în care activează Global Vision,  acela de dezvoltare de parcuri de business, blocajele au fost în livrarea de materiale în șantiere și în termenele de negociere cu chiriașii. Incertitudinea s-a resimțit peste tot, fără îndoială, iar prudența a condus multe strategii ale multor companii în ultimele luni.

Cu toate acestea, se prefigurează dorința companiilor din Vestul Europei pentru care dezvoltăm fabrici în România, de a extinde liniile de producție și asamblare în România. Așadar, credem că acest lucru este un motiv de creștere a activităților logistice. În plus, tocmai în această perioadă de criză, un factor de creștere pentru logistică este reinventarea modului de cumpărare și schimbarea tendințelor de consum.

Un raport recent arată că generațiile cu cea mai mare putere de cumpărare la acest moment – Milenialii și Post-Milenialii – preferă modalitățile de achiziție online, iar impactul pandemiei asupra vânzărilor pe internet a fost evident. În afară de achiziție alimente, medicamente, electrocasnice, Home&Deco DYI și optică, totul s-a mutat pe internet.

Din 2014 până în 2019, ecommerce-ul în România a crescut valoric de 4 ori, însumând la finalul anului trecut 4.3 miliarde de euro. Acest trend va continua într-un ritm și mai accelerat având în vedere provocările prin care centrele comerciale trec acum. Retailerii de electro, IT și Home & Deco vor fi cei mai avantajați, având locații în București și orașe importante cu accesibilitate bună și către frontieră. În acest moment retailerii de acest profil ocupă mai bine de 330,000 mp de unități logistice și industriale, plasate în apropierea nodurilor rutiere, amplasare care le permite să ajungă cu ușurință la ușile clienților lor. Această suprafață, arată studiile, ar putea crește cu cel puțin 50% în următorii doi ani, pe fondul dezvoltării comerțului online.