FacebookTwitterLinkedIn

Sorin Preda, Fondator și CEO Global Vision, și-a construit propriul plan personal, astfel încât să treacă mai ușor peste impactul pandemiei de COVID-19. Totodată, afaceristul susține că pandemia i-a adus și câteva lucruri benefice.

 “Faptul că nu am mai reușit să călătorim ne-a forțat cumva să schimbăm fluxurile de decizie în organizație, să mărim frecvența întâlnirilor în mediul virtual și sincer mă simt un pic mai odihnit, ceea ce trebuie să admit că am facut forțat de anumite împrejurări, dar cu un rezultat neașteptat de bun și mi-am câștigat acel timp pentru a mă concentra mai mult pe ceea ce cred eu că este important în criza aceasta, pe ceea ce cred eu că oamenii așteaptă de la liderii de organizație”, punctează Sorin Preda.

Acesta consideră că un leadership bun nu este suficient pentru a schimba ceva în societate și pentru a trece prin criza actuală, iar menținerea încrederii oamenilor a fost poate printre cele mai importante sarcini pe care antreprenorii le-au avut în ultimele cinci luni. “Teoria de gestionare a încrederii se bazează pe niște factori. Important e să conștientizăm în primul rând și după aceea să ascultăm acel feedback din partea oamenilor. Se așteaptă la transparență totală. Eu nu i-am menajat deloc pe ai mei în această perioadă. Cred că din primele zile am lărgit grupul oamenilor care participau la discuții și la luarea de decizii”, mai spune antreprenorul.

Dar, cu toate că mediul de afaceri a răspuns prompt la criza sanitară, Sorin Preda nu crede că liderul este cel care trebuie să salveze singur organizația, ci, în perioadă de criză, ajutorul trebuie să vină foarte mult din afara organizațiilor. “Poti să ai un plan perfect, dar dacă nu-l împărtășești cu cei din jur cel mai probabil o să înregistrezi un eșec”, continuă el, punctând faptul că și empatia a jucat un rol important în perioada aceasta.

În plus, pentru Sorin Preda această criză a reprezentat și o oportunitate de aplatizare și distribuire a deciziilor. Concret, a dat ceva mai multă putere liderilor locali și a asignat task-uri de management pe proiecte mici celor cu potențial și atitudini de leadership pe care îi avea într-o oarecare monitorizare.

“Cred că această criză va schimba modelul de leadership în organizații și nu știu cât de succes mai erau acele modele de organizații patriarhale cu decizii greoaie, cu hotărâri Aga, dar e clar că astăzi supraviețuire și progres înseamnă analiză și decizie rapidă, locală, luată, dacă se poate, cât mai mult de cei direct responsabili de proiect”, afirmă CEO-ul Global Vision.

Pe de altă parte, Sorin Preda consideră că această criză a redeschis niște canale de comunicare între mediul privat, mediul non-profit și sectorul guvernamental și public. “În ultimul timp am avut prea puțină deschidere la un dialog efectiv între aceste părți. Percepția mea este că lucrurile aici au funcționat, fie prin aceste asociații profesionale, fie prin alte ONG-uri care s-au ocupat de zona sanitară, fie pur și simplu liderii de business cu o oarecare notorietate au luat poziții publice și cu ajutorul mass-media vocile lor s-au auzit ceva mai tare decât s-au auzit probabil în ultimii 30 de ani”, mai precizează Sorin Preda.

În ceea ce îl privește pe Dragoș Anastasiu, președintele grupului Eurolines, acesta recunoaște că a traversat mult mai relaxat perioada dificilă provocată de COVID-19, datorită faptului că vânduse deja cele 80 de agenții de turism și toate business-urile din zona travel. Însă, el recomandă managerilor să privească situația cu calm.

“În astfel de momente, ne păstrăm întregi la cap dacă ne păstrăm plăcerea, dacă menținem aceeași bucurie de a face business, de a fi în industrie, de a schimba idei. Mai există o zonă de unde ne putem încărca cu energie pozitivă în astfel de momente pe care eu am învățat-o cu ceva timp în urmă și pe care mi-a recomandat-o un psiholog atunci când traversam o criză profundă – când ți-e greu, dăruiește, pune-te în serviciul celorlalți”, spune Dragoș Anastasiu.

Mai mult decât atât, președintele Grupului Eurolines susține că pentru a trece mai ușor peste o astfel de criză este foarte important ca liderii să fie sinceri și autentici atât în relația cu angajații, cât și în cea cu partenerii.

“Să nu faceți greșeala pe care eu am făcut-o la ultima criză – aceea de a crede că aveți obligația de a salva compania, de a salva toți colaboratorii, de a vă pune în fața lor și de a mima că sunteți pozitivi, că sunteți veseli, că sunteți optimiști. Nu! Trebuie să fiți sinceri”, mai atrage atenția acesta.

În opinia lui Dragoș Anastasiu sentimentul de încredere se clădește dacă ești autentic și sincer în orice situație, iar optimismul vine din spiritul de echipă.

“Este bine să transmitem un mesaj pozitiv, dar dacă mimăm trăirile învățate dintr-o carte de comunicare sau de marketing, ele vor fi percepute ca atare, nesincere și atunci soluția nu este să mimezi, trebuie să mergi la colaboratori, la angajați și să spui – fraților, suntem în această situație împreună și împreună trebuie să ieșim din asta”, afirmă Dragoș Anastasiu.

Răzvan Atim se consideră „un optimist incurabil”. Crede în exemplul individual, în talentul local, dar și în deschiderea și adaptarea românilor la schimbare. El mai crede și că această criză este o oportunitate pentru România de a se dezvolta prin parteneriatul public-privat.

“Cuvântul de ordine pentru UiPath este inovare și e important ca, într-un context competitiv destul de acerb și mai ales acum, banii să fie investiți în cercetare și dezvoltare, în dezvoltarea capacității de automatizare și de componente de AI”, a punctat Răzvan Atim.

Este o perioadă în care în orice business e nevoie de calm, inspirație și putere de adaptare a produselor și serviciilor la nevoile nou create. “Și este o perioadă propice schimbărilor, iar românii sunt deschiși la schimbări”, consideră acesta.

De asemenea, este și o perioadă în care statul trebuie să înțeleagă cât de importantă este cultivarea unui dialog public-privat pentru dezvoltarea României. Faptul că a existat deschidere din partea autorităților pentru adoptarea soluției oferite pro-bono de automatizare a volumului mare de cereri pentru șomajul tehnic este un lucru bun. Dar acest dialog nu trebuie să fie de moment, trebuie să fie „real, intens și pe termen lung”.

“Mi-am dorit foarte mult să ajut și să contribui la schimbare. Eu sunt un optimist incurabil. Am avut o inițiativă de a-mi ajuta țara și pe români să vadă cum este să exersezi într-un mediu public mai bine, să fii mai fericit la locul de muncă, să vedem că se poate mai mult decât atât și să mergem pe linia asta, optimistă”, a conchis Răzvan Atim.