Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Opinie |
|

Modificări foarte importante ale Codului Fiscal explicate de Ana, primul robot care răspunde la intrebări contabile și fiscale

Anul Nou vine cu 204 de modificări ale Codului Fiscal. Aceste modificări impactează pe toată lumea: angajati, companii, PFA-uri. Toate operațiunile dintr-o companie sunt influențate: contabilitatea, vanzările, marketingul, HR-ul.  
sheep_01

(Un text semnat de Radu Georgescu)

Ana, primul robot care răspunde la intrebări contabile și fiscale, vă explică in acest articol cele mai importante modificări. Toate cele 204 de modificări sunt explicate de Ana in aplicație. Ana este un robot construit pe platforma UiPath , intelege intrebările adresate de utilizatori și răspunde la acestea dupa ce citeste toată legislația in mai puțin de o secundă.

  1. Companiile pot acorda angajatilor care desfășoară activitatea in regim de telemuncă suma de 400 lei / luna pentru acoperirea cheltuielilor cu utilitățile

 Incepand cu data de 1 ianuarie 2021 companiile pot acorda suma de 400 lei / luna angajatilor care desfășoară activitatea in regim de telemunca, pentru acoperirea cheltuielilor cu utilitatile. Pentru aceste sume nu se datorează impozit pe venit si CAS , iar cheltuiala este deductibilă pentru companie. Nu este nevoie de documente justificative de la angajat pentru a dovedi efectuarea acestor cheltuieli.

  1. PFA-urile vor răspunde, in cazul de litigii, și cu bunurile din patromoniul persoanei fizice

Pană acum, Codul Fiscal menționa că doar persoanele care desfasoară activități liberale ( denumite si PFI sau CMI: medici, avocati, notari, experti contabili, arhitecti etc) răspund cu bunurile persoanei fizice in cazul unei datorii fiscale. Această modificare impactează aproximativ 400.000 de PFA-uri, iar riscul major este pentru PFA-urile a caror activitate reprezintă salarii mascate. ANAF poate reclasifica activitatea unui PFA ca activitate salarială si va recalcula toate impozitele salariale. Toate informatiile referitoare la PFA-uri le gasesti aici 

  1. Folosirea mașinii de serviciu in scop personal nu se mai impozitează la salariații care sunt angajați in companii plătitoare de impozit pe venit sau impozit specific

Pana acum, folosirea mașinii de serviciu in scop personal era considerată beneficiu salarial si se impozitau salariații care erau angajați in companii plătitoare de impozit pe venit sau impozit specific

  1. Companiile pot calcula un provizion deductibil fiscal in valoare de 100% din valoarea totala a facturii 

Incepand cu data de 1 ianuarie 2021 provizionul fiscal creste de la 30% la 100% din valoarea facturii. Pentru a putea inregistra provizion 100% deductibil facturile trebuie sa indeplinească conditiile

  • -Sunt restante de peste 270 zile de la scadenta
  • -Sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata companiei
  1. Constituirea unui grup fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit

Companiile care au partile sociale cel putin 75% detinute de aceiasi asociati, direct sau indirect, pot constitui un grup fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit. Condiţia de deţinere de cel putin 75%  trebuie să fie îndeplinită pentru o perioadă neîntreruptă de un an, anterioară începerii perioadei de consolidare fiscală prevăzută. De asemenea companiile trebuie sa fie platitoare de impozit pe profit.

Perioada de aplicare a sistemului de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit este de 5 ani. Opţiunea se comunică organului fiscal competent pe baza unei cereri comune depuse de reprezentantul legal al persoanei juridice responsabile semnată de către reprezentanţii legali ai tuturor membrilor grupului.

Cererea se depune cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea perioadei pentru care se solicită aplicarea consolidării fiscale. Sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit se aplică începând cu anul fiscal următor depunerii cererii Reprezentantul grupului fiscal depune o cerere la sediul ANAF de care apartine.

  1. Tichete cadou acordate catre persoane fizice in cadrul unor campanii de marketing

Firma care acordă tichete cadou catre persoanele fizice, trebuie sa completeze o situatie cu numele si prenumele persoanelor fizice care au primit tichetele cadou, CNP-ul si valoare tichetelor cadou acordate. Persoana fizica trebuie sa semneze aceasta situatie in momentul in care primeste tichetele. Pentru premiile cu o valoare mai mare de 600 lei / persoană, compania trebuie sa retină 10% X  (valoarea cadoului/premiului – 600 )  si sa-l platească la bugetul de stat. Impozitul retinut se declară in declaratia 100 in luna urmatoare acordarii bunului si in declaratia 205 pana la data de 31 ianuarie anul urmator acordarii. Din motive tehnice (nu se poate retine 10% dintr-un cadou) companiile trebuie sa calculeze impozitul prin metoda sutei marite si sa achite acest impozit la bugetul de stat.

  1. Declaratia Unica se depune pana pe data de 25 mai 2021

Noul termen pentru Declaratia Unica este data de 25 mai. Aici gasesti aplicatia care te ajuta sa completezi Declaratia Unica .

  1. Testarea epidemiologică și vaccinarea angajaților sunt cheltuieli deductibile si nu se impozitează angajatul

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii