FacebookTwitterLinkedIn

Anul trecut, piața TV din România a livrat clienților publicitari un volum de audiență pentru reclamele difuzate cu 8% mai mic decât în 2022. În ciuda scăderii audiențelor și creșterii tarifelor de publicitate, calupurile cu reclame TV au fost pline (sold out) mai tot timpul anului. Televiziunea rămâne suportul preferat de companiile care își promovează brandurile.

În 2023, volumul total de audiență al reclamelor TV, comandate de clienții publicitari, s-a ridicat 2.153.784 GRP’30 pe targetul Național 21 – 54 de ani, grade ESOMAR ABCD, în scădere cu 8% față de anul 2022, conform Kantar Media.

Precizare 1: În această analiză s-a folosit targetul de populație ALL 21 – 54 de ani Național, grade ESOMAR ABCD, pentru că, în 2023, mai multe televiziuni, în frunte cu liderul Pro TV, au utilizat acest target de vânzări de publicitate.

Un GRP’30 pe targetul ALL 21 – 54 de ani Național, grade ESOMAR ABCD reprezintă 65.000 de persoane.

Vezi detalii în NOTA din finalul articolului

Și în anul abia încheiat, Zdrovit (Polonia), producător de vitamine, suplimente alimentare, medicamente fără reţetă (OTC) și medicamente eliberate cu prescripție medicală (Rx), este cel mai mare investitor în publicitatea TV din România. Zdrovit deține acest titlu de campion de mai bine de șase-șapte ani.  

Reclamele pentru brandurile deținute de Zdrovit au acumulat 111.141 GRP’30 pe targetul de populație All 21 – 54 de ani Național, grade ESOMAR ABCD. Volumul de audiență este mai mic cu 27% față de cel din 2022.

Chiar și așa, audiența Zdrovit se află la mare distanță de al doilea loc al topului, ocupat de NaturPharma Products RO, distribuitorul de medicamente și suplimente al companiei Farma-Derma Italia. NaturPharma Products RO a înregistrat un volum de audiență de 68.116 GRP’30 pe targetul All 21 – 54 ani ABCD Național, în scădere cu 12% față de anul precedent.

Pe a treia treaptă a podiumului a urcat gigantul american Procter & Gamble, cu 52,871 puncte de audiență pe targetul comercial analizat, în creștere cu 18% față de 2022. Este cea mai mare majorare a volumului de audiență din TOP 10 companii.

Precizare 2: Punctele de audiență (Gross Rating Point – GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.

Dintre cei 30 mari investitori în publicitatea TV, 16 și-au redus consumul de publicitate TV față de anul precedent. În top 30 se află 11 companii din domeniul farmaceutic (producători și retail) și șase rețele de hipermarketuri și supermarketuri.

Companii care și-au majorat volumele de audiență TV față de anul 2022: Kaufland (4%), Carrefour (15%), Lidl (9%), Terapia SA (28%), Henkel (3%), Dante International – eMAG (3%), Dr. MAX (2%), Penny. (17%), Unilever (19%), Profi Rom (2%), Mega Image (8%), Mondelez (112%), Hochland (13%), Intersnack (35%), KFC (8%), Nestle (18%) și Ficosota (25%).

Companii care și-au redus consumul de audiență TV față de anul 2022: Reckitt Benckiser (-8%), L’Oreal (-5%), Sanofi (-12%), GlaxoSmithKline (-14%), Ferrero (-32%), ALTEX (-10%), Biofarm (-21%), McDonald’s (-19%), Ursus Breweries (-7%), Orange (-23%), Catena (-20%), Vodafone (-12%), Beiersdorf (-7%), Sandoz (-10%), Superbet (-16%), Metro Cash&Carry (-5%), Heineken (-5%), Bergenbier S.A. (-36%), Telekom (-31%), Hattrick – PSK (-4%), Fiterman Pharma (-55%), Dr Oetker (-16%), Tymbark (-4%), Coca Cola Company (-64%).

NOTĂ EXPLICATIVĂ

Un GRP’30 pe targetul All 21 – 54 ani ABCD Național este echivalentul a 65.000 de persoane.

ESOMAR a elaborat „Scala statutului social (Social grade)”. Scala permite clasificare socio-demografică standard. Cu această variabilă se pot crea sub-eșantioane (pentru diverse piețe) comparabile între ele și, de asemenea, sub-grupurile definite astfel vor fi comparabile de la o țară la alta.

Ce înseamnă categoriile ESOMAR ABCD:

Categoria A: Manageri și profesioniști cu înaltă educație.

Categoria B: Manageri, directori de nivel mediu.

Categoria C:

C1 – Angajați cu înaltă educație ce prestează o muncă non-manuala, patroni de firme mici.

C2 – Angajați ce prestează o muncă non-manuală sau muncitori calificați.Categoria D: Muncitori ce prestează o muncă manuală și șefi de departamente mai puțin educați.