FacebookTwitterLinkedIn

În 2023, audiențele TV (consum pe telecomandă) și-au continuat tendința de scădere, dar într-un ritm mai lent față de anul precedent. Cele 90 de televiziuni membre în sistemul de monitorizare Kantar Media – ARMADATA SRL au livrat un volum de audiență pentru reclamele difuzate mai mic cu 8% față de anul 2022.

Anul trecut, piața TV a furnizat livrat clienților publicitari 2.153.784 puncte de audiență (Gross Rating Point – GRP) pe targetul comercial ALL 21 – 54 de ani Național, grade ESOMAR ABCD, în scădere cu 8% față de anul 2022, conform monitorizărilor Kantar Media.

Marile televiziuni – Pro TV, Antena 1 și Kanal D – și-au conservat volumele de puncte de audiență (GRP-uri), dar în același timp au reacționat prin majorarea prețurilor de publicitate.

Precizare 1: În această analiză s-a folosit targetul de populație ALL 21 – 54 de ani Național, grade ESOMAR ABCD, pentru că, în 2023, mai multe televiziuni, în frunte cu liderul Pro TV, au utilizat acest target de vânzări de publicitate.

Un GRP’30 pe targetul ALL 21 – 54 de ani Național, grade ESOMAR ABCD reprezintă 65.000 de persoane.

Vezi detalii în NOTA din finalul articolului

Pro TV a livrat un volum de audiență de 593.342 GRP’30 pe targetul de populație ALL 21 – 54 de ani, grade ESOMAR ABCD Național, în scădere cu 6% față de anul 2022.

Antena 1 a realizat o creștere de doar 2% comparativ cu 2022, ajungând la un volum de audiență de 411.349 GRP’30 All 21-54 ABCD Național.

Volumul de audiență pentru reclamele difuzate de Kanal D s-a ridicat la 236.069 GRP’30 All 21-54 ABCD Național, în scădere cu 1%.

Precizare 2 – Punctele de audiență (Gross Rating Point- GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.

Cota cumulată de piață a celor trei mari televiziuni a fost de 57,6% din totalul audienței pe care piața TV (90 de televiziuni) a livrat-o în 2023. Această cotă este mai mare cu 3 puncte procentuale față de cea din 2022. Este o dovadă că Pro TV, Antena 1 și Kanal D, deși au cele mai mari prețuri de publicitate, sunt cele mai dorite stații de către clienții publicitari pentru a-și atinge obiectivele de comunicare.

Analiza pe grupurile de televiziuni arată că piața este dominată de Pro TV SRL (cinci televiziuni), Intact Media Group (cinci televiziuni) și Dogan Media (Kanal D și Kanal D2), care dețin împreună 69,7% din audiența furnizată investitorilor publicitari.

Cotele de piață din totalul publicității TV se prezintă astfel pentru anul 2023:

Pro TV SRL31%, creștere cu 0,2 puncte procentuale față de 2022;

Intact Media Group27,4%, creștere cu 1,6 puncte procentuale;

Dogan Media 11,2%, creștere cu un punct procentual;

DIGI (opt televiziuni) – 5,5%, la același nivel că în 2022;

Clever Group – Prima TV (șase televiziuni) – 2,2%;

Televiziunea Română (cinci televiziuni) – 0,9%, în scădere cu 1,2 puncte procentuale față de 2022.

Nișa televiziunilor de știri a pierdut audiență (pe telecomandă) față de anul precedent. Scăderea a fost de 18,2% față de 2022. Antena 3 CNN a livrat un volum mai mic cu 11% față de 2022. Și concurența a suferit pierderi: România TV (-25%), Digi24 (-14%), Realitatea Plus (-27) și B1 TV (-33%).

Scăderi de audiență s-au mai înregistrat pe nișa televiziunilor pentru femei (-18%) și pe cea pentru copii și tineret (-16%). În schimb, au crescut ușor audiențele pe televiziunile de sport (+3,6%) și pe stațiile de filme și seriale (+2%).

Raportul Media Fact Book, realizat de agenția Initiative România, arată că investițiile publicitare pe televiziune s-au ridicat la 366 milioane de euro, având o creștere de 4,5% față de anul 2022. Televiziunea are o pondere de 52% din totalul pieței media din România.

Televiziuni care au înregistrat creșteri de audiență în 2023 față de 2022: Film Cafe (27%), DigiSport 1 (9%), AMC (19%), Acasă (29%), Kiss TV (10%), TraLaLa TV (42%), Prima Sport 1 (52%) și ETNO (18%).

Televiziuni care au suferit scăderi de audiență în 2023 comparativ cu 2022: Antena Stars (-7%), Happy Channel (-9%), Pro Cinema (-19%), Prima TV (-32%), Național TV (-34%), DIVA (-43%), AXN (-11%), History (-8%), Warner TV (-10%), TVR 1 (-66%), Comedy Central (-25%), National Geographic (-5%), TV1000 (-12%), Pro Arena (-21%), Boomerang/Cartoonito (-40%) și TVR 2 (-51%).

NOTĂ EXPLICATIVĂ

Un GRP’30 pe targetul All 21 – 54 ani ABCD Național este echivalentul a 65.000 de persoane.

ESOMAR a elaborat „Scala statutului social (Social grade)”. Scala permite clasificare socio-demografică standard. Cu această variabilă se pot crea sub-eșantioane (pentru diverse piețe) comparabile între ele și, de asemenea, sub-grupurile definite astfel vor fi comparabile de la o țară la alta.

Ce înseamnă categoriile ESOMAR ABCD:

Categoria A: Manageri și profesioniști cu înaltă educație.

Categoria B: Manageri, directori de nivel mediu.

Categoria C:

C1 – Angajați cu înaltă educație ce prestează o muncă non-manuala, patroni de firme mici.

C2 – Angajați ce prestează o muncă non-manuală sau muncitori calificați.

Categoria D: Muncitori ce prestează o muncă manuală și șefi de departamente mai puțin educați.