FacebookTwitterLinkedIn

Deși începutul de an se caracterizează, de obicei, printr-o „hibernare” prelungită a investitorilor în publicitatea TV, iată că primul trimestru al anului 2016 pare să contrazică această „tradiție”. Bugetele s-au dezghețat mai repede decât în anul precedent.

Procter&Gamble este liderul topului celor mai mari consumatori de publicitate TV, cu un volum de 18.671 puncte de audiență (Gross Rating Points – GRP’30) pe targetul comercial, în creștere cu 10,4% față de primul trimestru al anului 2015. Trebuie precizat faptul că trimestrul din acest an a fost mai lung cu o zi decât cel din 2015. (Anul 2016 este bisect.)

Pe următoarele două locuri s-au plasat Reckitt Benckiser (creștere de 31,7%) și Unilever (scădere de 8,3%).

Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni pe diferite prețuri (Cost per Point – CPP). Punctul de audiență este „moneda” prin care se tranzacționează publicitatea TV. Astfel, clienții publicitari cumpără audiență pentru reclamele difuzate.

De remarcat, prezența pe locul 4 a companiei farmaceutice Zdrovit, cu un volum de audiență de 13.430 GRP’30 target comercial (urban, 18 – 40 de ani), în creștere cu 379% față de trimestrul I din 2015. Zdrovit deține, printre altele, brandurile Anticârcel®, Bilomag Forte, ColonProtect și Supramax®.

Un alt element interesant de remarcat este consumul scăzut de publicitate TV al operatorului de comunicații mobile Telekom România. Volumul acestuia a fost de 5.255 GRP’30 target comercial, în scădere cu 66,7% față de aceeași perioadă a anului 2015.

Astfel, Telekom ocupă în trimestrul I din 2016 locul 25 în topul marilor investitori în publicitatea TV. După aproape un an și jumătate de la lansare, timp în care a fost liderul consumului de publicitate pe televiziune, Telekom pare că a redus „motoarele” publicității pe „sticlă”.

VEZI TELEVIZIUNILE CARE AU ATRAS CELE MAI MARI BUGEETE DE PUBLICITATE – TRIMESTRUL I 2016 

Companii care au înregistrat creșteri ale consumului de publicitate TV față de trimestrul I 2015: Ferrero România (77,6%), Terapia SA (73,8%), Vodafone (60,6%), Johnson & Johnson (48,4%), Nestle (23,5%), Lidl (9,1%), Coca-Cola Company (38,8%), Altex (91,1%) și Orange (86%).

Companii care și-au redus consumul: Studio Moderna (-11,2%), L’Oreal (- 20%), Beiersdorf AG (-13,6%), Chipita (-21,9%), Sandoz (-9,3%), Walmark (-29,5%).

Piața TV a livrat clienților publicitari un volum total de audiență de 499.981 GRP’30 target comercial, în creștere cu 2,3% față de primul trimestru al anului 2015. Totuși, trimestrul de anul acesta a fost mai lung cu o zi față de cel de anul trecut, așa încât creșterea procentuală s-ar putea situa între 1,8% și 2%.