FacebookTwitterLinkedIn

Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

Renegociere. Anul în curs este cel în care am auzit acest cuvânt aproape de la toți partenerii de business. „Nu sunt vânzări, deci nu am de unde să-ți dau banii aceștia! Hai să găsim o soluție să mergem mai departe cu proiectul…”

Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Criză de personal. Deși partenerii solicită scăderi substanțiale de bugete, noi în calitate de angajator, suntem puși în situația în care trebuie să identificăm soluții pentru a face față unei creșteri de până la 20% a pachetelor salariale. Forță de muncă disponibilă nu mai există, fenomen ce s-a acutizat după luna Iulie, moment de relaxare a măsurilor de prevenție. O altă problema majoră o reprezintă scumpirile, în special cele care au un impact direct în bugetele partenerilor. Carburantul este reglementat în contractele cu partenerii, pentru serviciile logistice și cele de deplasare personal. În contextul în care partenerii au vânzări scăzute, mult sub estimările de la început de an, o majorare a tarifelor, în contextul mai sus menționat, nu va fi acceptată.

Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?

Din punct de vedere profesional, anul 2021 nu este unul foarte darnic în zona de satisfacție sau optimism. Predictibilitatea este scăzută, nu știm ce va urma pe termen scurt – instabilitate politică, inflație cu creșteri peste estimări, criză de personal etc.

Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.

În segmentul bunurilor de larg consum (FMCG), cel în care ESSA activează, anul 2020 a fost unul cu o dinamică mai bună decât în 2021. Revenirea la normalitate, cea mult așteptată în 2021, este de fapt o iluzie, asta pentru că 2021 este de fapt anul efectelor pandemiei din 2020. Ce nu s-a întâmplat în 2020 din punct de vedere reducere costuri, creșteri prețuri la utilități, materii prime etc, s-a produs brusc în 2021. Din păcate, salariile consumatorului, cel care reprezintă motorul din segmentul FMCG nu a avut o creștere direct proporțională cu cea a scumpirilor. Efectul este unul foarte simplu, vânzările au scăzut foarte mult, chiar și cu 40% în unele categorii, asta pentru că din același budget de anul trecut, în 2021 cumperi un coș mult redus. Într-o piață cu vânzări în scădere, producătorii recurg la reduceri de costuri, respectiv la reduceri de bugete.  Prin reducerea de bugete, noi ca furnizor de servicii suntem obligați să redimensionăm resursele umane, logistice și financiare aferente programelor active.

Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021?  Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?

Referindu-mă, din nou, la segmentul de piață în care ESSA activează, respectiv cel al bunurilor de larg consum, sprijinul guvernului a fost unul inexistent. Noi am rămas activi, la capacitate maximă, atât în 2020 cât și în 2021. În acest context nu am fost nevoiți să amânăm la plată furnizorii parteneri și nici obligațiile fiscale. Există totuși o decizie bună din partea guvernului, pentru 2021, aceasta având un efect pozitiv în business-ul ESSA. Faptul că nu s-a limitat iarăși mobilitatea consumatorilor, prin închiderea completă a orașelor, a condus la menținerea unui număr constant a acestora, în punctele de vânzare. Din păcate, așa cum menționăm mai sus, puterea de cumpărare a scăzut foarte mult, chiar dacă traficul din magazine este unul ridicat.

Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Dependența mare de anumite state în ceea ce privește unele materii prime, reprezintă o principală problemă ce are efecte negative și asupra afacerii ESSA. Am resimțit în acest an ce înseamnă criză de semiconductori, fiind nevoit să amân demararea unor programe strategice, din lipsa de disponibilitate autoturisme la dealeri. Petrolul ca variație de preț pe bursele externe a impactat mult în costul carburantului la pompă din România, fiind afectate astfel toate bugetele ce au componentă logistică. Utilitățile curente ale companiei au fost majorate excesiv, urmare a creșterii prețurilor la gaze, energie electrică etc. Din păcate, anul 2022 nu va aduce o stabilizare a acestora și impactul în prețul final al serviciilor ESSA este direct influențat de aceste majorări.