FacebookTwitterLinkedIn

Igor Tikhonov a fost numit de SABMiller la conducerea URSUS Breweries, unul dintre cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală cu afaceri de peste 320 de milioane de euro în 2013, cu exact un an în urmă. De atunci pare că s-a familiarizat cu piaţa autohtonă şi cu obiceiurile de consum ale românilor căci, de altfel, are o experienţă de 13 ani în companie.

„Una din trei beri vândute în România este o bere din portofoliul Ursus Breweries, o proporție care arată că românii iubesc berile noastre”, spune preşedintele companiei. Ursus Breweries vinde mărci de bere autohtone, printre care Ursus, Timişoreana, Ciucaş, Stejar, Azuga, dar și branduri internaţionale precum Redd’s, Peroni Nastro Azzurro, Grolsch şi Pilsner Urquell. Cele trei beri cu tradiţie în România – Ursus, Timişoreana şi Ciucaş – sunt cel mai bine vândute mărci ale companiei şi sunt lideri pe segmentele lor de piaţă – premium, mainstream şi economic.  „Suntem, de fapt, custodele celor mai renumite mărci de bere românești – Ursus, Timișoreana și Ciucaș – fiecare având peste 100 de ani, iar împreună însumând mai mult de 500 de ani de tradiție în România”, mai explică Igor Tikhonov.

Argumentează că industria berii este una dependentă de mai mulţi factori externi, de la puterea de cumpărare a consumatorilor, până la creşteri de accize (precizează că această „creștere a accizelor în 2013 și 2014 a afectat negativ industria într-un context în care puterea de cumpărare a continuat să rămână redusă”) şi la dependenţa de condiţiile meteo. În afară de aceste provocări, spune că industria berii ar trebui să se concentreze pe îmbunătăţirea experienţei pe care o au consumatorii atunci când beau bere. „Ne-ar bucura să vedem o cultură vibrantă a berii”, spune el, mai ales că „bucătăria românească este unică și are multe preparate care sunt compatibile cu berea – să nu uităm un exemplu clasic, cel al micilor românești care sunt automat conectați cu berea, dar este loc de mult mai mult în ceea ce priveşte gastronomia şi berea”.

Românii sunt mari consumatori de bere, ei se află pe locul şase la nivel european, cu 90 de litri pe cap de locuitor, peste media europeană de 70 de litri, potrivit statisticilor din 2012. Cu toate acestea, piaţa este în scădere, pe primele opt luni ale anului trecut înregistrându-se o reducere a vânzărilor cu 8%, potrivit Asociaţiei Berarii României. Cel mai bine se vinde berea la PET, Igor Tikhonov argumentând că această creştere continuă a preferinţelor pentru acest ambalaj se înregistrează nu numai în România, ci şi în alte țări din regiunea Europei Centrale şi de Est, inclusiv Republica Cehă, Polonia, Ungaria și Rusia, „fiecare dintre acestea adoptând acest format pe o scară diferită”. Iar pentru o altfel de experienţă, spune că berea la draft este un segment cu un potenţial foarte mare de creştere pentru că „oferă cea mai bună calitate a berii în timp ce barurile și restaurantele oferă consumatorilor un mediu relaxant, sociabil, alături de prietenii și familiile lor”, spune preşedintele Ursus Breweries dând exemplul Cehiei acolo unde consumul de bere la draft în restaurante şi baruri  atinge 40% spre deosebire de România unde acesta nu depăşeşte 3,4%. Tot o tendinţă în creştere a fost înregistrată şi de specialităţile de bere, mai precis mixurile de bere sau berile cu arome.  Cu toate acestea, şeful Ursus Breweries spune că este dificil de estimat consumul de bere în următorii ani. „Ceea ce pot spune este că, pentru o companie precum a noastră, să fie în măsură să facă previziuni este necesar să se bazeze, în primul rând, pe un mediu fiscal și un cadru de reglementare previzibile. Nu suntem încă în faza de redresare în urma crizei economice globale, astfel încât mediul de afaceri este încă fragil, de aceea este absolut esențial ca autoritățile să înțeleagă acest moment critic și să acționeze în consecință”, a mai spus el.