Mihai Bârsan – Vicepreședinte Marketing Ursus Breweries
Forbes: Care sunt oportunitățile anului 2017 în activitatea dumneavoastră de om de marketing? Este un an obișnuit, de creștere a consumului în România, sau ocupă un loc de special, care se diferențiază de anii precedenți?
Mihai Bârsan: Ce optimist sună exprimarea „este un an obișnuit, de creștere a consumului în Romania”! Mie, încă, nu mi s-a șters de tot, din minte, amintirea crizei economice din 2009-2013, astfel încât sunt foarte recunoscător pentru acest nou an de creștere a consumului și optimismului consumatorilor.
Ce aduce în plus acest an față de perioadele anterioare? Un nivel suplimentar de sofisticare și educație a consumatorului, alături de o putere de cumpărare sensibil mai mare. Din acest motiv se bucură de succes peste așteptări o bere mainstream, îmbogățită cu elemente din zona berilor artizanale, cum este Timișoreana Nepasteurizată. Sau un brand vechi și prăfuit, „trezit din somn” și complet restructurat, așa cum este noua Azuga Nepasteurizată.
INTERVIUL CU TEODORA DOBOȘ (HENKEL LAUNDRY & HOME CARE)
Forbes: Care sunt lecțiile pe care le-ați dobândit din experiența crizei economice din perioada 2009 – 2013? Aveți pregătit un plan în cazul unei noi recesiuni?
Mihai Bârsan: Sunt mai multe lecții: a fost o perioadă bogată în învățăminte. Găsesc relevante trei puncte în cazul unei noi recesiuni:
- În primul rând, este important să ai un portofoliu de produse bine echilibrat, acoperind toate segmentele importante de preț. Acum sunt pe val brandurile cu mare valoare adăugată, și, dacă vrei să crești, ai nevoie de o prezență puternică în această zonă. În caz de criză, însă, este probabilă o întoarcere a nevoii de economisire, și atunci dacă ai în portofoliu doar produse scumpe, vei fi foarte expus.
- În al doilea rând, trebuie să ne amintim că o criză economică durează cât durează și apoi revine perioada de creștere. De aceea, politica de gestionare a investițiilor trebuie să țină cont și de poziția pe termen lung pe care o dorim după criză.
- În al treilea rând, este vorba, totuși, de o singură criză trăită în experiența noastră colectivă de economie de piață… Foarte probabil, următoarea va arăta altfel, necesitând abordări și idei noi: învățămintele din trecut au deci o valoare limitată.
INTERVIUL CU MIRCEA TEACĂ (SANOFI)
Forbes: Din punctul dvs. de vedere, care este trendul cu cel mai puternic impact în deciziile de marketing (naționalism, digitalizare, îmbătrânirea populației, generația Millennials etc.)
Mihai Bârsan: Digitalizarea este trendul cu cel mai puternic impact pe termen scurt. Internetul a ajuns să fie a două cea mai prezentă utilitate în gospodării, după curent electric iar penetrarea serviciilor online este în continuă dinamică.
Pe termen lung, impactul, nu doar în marketing, ci în business în general, vine din demografie: scăderea în valoare absolută a numărului de tineri, migrația, îmbătrânirea generației X, coroborate cu o cerere tot mai mare de forță de muncă pe măsura creșterii investițiilor private.
Aceste tendințe pot duce la schimbări majore pe termen lung, nu doar în ceea ce privește structura de venit și vârstă. Până la urmă, însă, România este una dintre țările unde se trăiește relativ bine.
INTERVIUL CU YVES MARTIN (ORANGE)
Forbes: În viziunea dvs, care sunt domeniile pe care omul de marketing trebuie să le cunoască pentru a fi mai performant?
Mihai Bârsan: Credința mea este că un om de marketing este cu atât mai bun, cu cât este mai curios și are preocupări mai diverse. Leonardo da Vinci ar fi fost probabil un marketer excelent… Din fericire pentru posteritate, a ales să se exprime în alte domenii.